۲۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰:۲۵
کد خبر: 81715592
T T
۰ نفر
عراقچی: تصویب برجام در مجلس از لحاظ منافع ملی به صلاح نیست

تهران- ایرنا- معاون وزیر امورخارجه گفت: تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی و ارائه آن در قالب لایحه به مجلس از لحاظ منافع ملی به صلاح نیست.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی در گفت وگوی ویژه خبری با موضوع برجام در مجلس اظهار كرد: قبل از این كه تصمیم بگیریم برجام به چه شكلی به مجلس ارائه شود باید به این پرسش پاسخ دهیم كه برجام به تصویب مجلس نیاز دارد یا ندارد؟ اگر دارد كه باید درباره نحوه تصویب آن در مجلس تصمیم گیری شود.
وی یادآور شد: برجام اقدامات مشترك طرفین است كه به صورت داوطلبانه انجام می شود و از نتایج آن نیز هر دو طرف بهره مند می شوند.
معاون وزیر امور خارجه توضیح داد: طبق اصل 77 قانون اساسی تمامی معاهده ها باید برای تصویب به مجلس برود و باید بررسی كنیم كه آیا برجام جزیی از این معاهدات هست یا نیست؟ برخی معتقدند كه برجام جزیی از این معاهدات هست و برخی معتقدند این گونه نیست زیرا مجموعه ای از اقدامات داوطلبانه است كه در قالب یك معاهده نمی گنجد بنابراین برجام احتیاج به تصویب مجلس ندارد.
عراقچی عنوان كرد: موضوعی كه در اختیارات شورای عالی امنیت ملی قرار می گیرد از حیطه مجلس خارج می شود و موضوع هسته ای ما در 12 سال اخیر از سوی شورای عالی امنیت ملی بررسی شده است.
وی گفت: هر دو دیدگاه از پایه های حقوقی برخوردار هستند و نمی توان به تصمیمی درباره آنها رسید اما به اعتقاد ما دیدگاهی كه اشاره می كند كه برجام معاهده نیست و اقداماتی داوطلبانه است و نیاز به تصویب مجلس نداشته و در شورای عالی امنیت ملی بررسی می شود قوی تر است.
معاون وزیر امور خارجه تاكید كرد: در كنار این دو دیدگاه حقوقی، یك دیدگاه سیاسی نیز وجود دارد كه مربوط به وزارت خارجه است و از منظر منافع ملی به موضوع تصویب برجام در مجلس نگاه می كند.
عراقچی ادامه داد: به لحاظ منافع ملی كشور، صلاح نیست برجام در مجلس به تصویب برسد زیرا در هیچكدام از كشورهای 1+5 برجام را در به تصویب پارلمان ها نمی رسانند. بحث هایی كه در كنگره آمریكا وجود دارد برای تصویب برجام نیست بلكه برای رد كردن توافق است و اگر رد شود توسط رییس جمهوری آمریكا وتو می شود و در نهایت برجام قانون نمی شود و اقداماتی داوطلبانه است.
وی تصریح كرد: آیا به صلاح است كه مجلس مجموعه ای از اقدامات داوطلبانه را تبدیل به قانون و آن را برای دولت لازم الاجرا كند؟ در صورتی كه اكنون اقدامات برجام داوطلبانه است.
معاون وزیر امور خارجه توضیح داد: در حیطه وزارت خارجه نیست كه در این باره تصمیم گیری كند ما تنها نظر خود را بیان می كنیم .
عراقچی اظهار كرد: نكته بعدی آن كه بر فرض تصمیم گرفته شود كه توافق برای تصویب به مجلس برود و یا برای تصویب به شورای عالی امنیت ملی برود. در هر دو حالت توافق در كلیت خود یا تصویب و یا رد می شود. نمی توان جایی از توافق را تغییر داد.
وی گفت: اگر بررسی برجام بند به بند صورت گیرد تا به ارزیابی كلی برسیم خوب است اما اگر بخواهند بند به بند توافق و كلمات را تغییر بدهند به این معنی است كه توافق مورد قبول واقع نشده است و باید برجام در كلیت توافق رد یا تایید شود.


*نقطه نظر دو نماینده مجلس
نوذر شفیعی عضو كمیسیون امنیت ملی نیز در این برنامه زنده تلویزیونی اظهار كرد: دیدگاه هر فردی بستگی به شرایطی دارد كه در عمل اتفاق می افتد. اعتقاد دارم برجام در حال اجرا است و شورای امنیت برجام را در قطعنامه ای تایید كرده است. اتحادیه اروپا در حال لغو برخی تحریم ها است و معتقدم اجرای برجام زودتر از مرحله اجرا در حال انجام است و ما چه چیزی را می خواهیم تایید یا رد كنیم؟
وی یادآور شد: تصویب برجام یعنی تبدیل برجام به قانون و ما ملزم به قانون خواهیم بود. طرف های مقابل ما اصراری ندارند كه برجام قانون شود و ما با تبدیل كردن برجام به قانون، خود را ملزم به آن می كنیم. در صورتی كه طرف مقابل سر باز زند ما باید قانون دیگری تصویب كنیم كه قانون قبلی را رد كند و برای خود مشكل ایجاد می كنیم.
عضو كمیسیون امنیت ملی توضیح داد: برجام یك برنامه است كه برای اجرای قانون وضع می شود و قانون ما در ان پی تی است و این امر به نوعی اجرای اساسنامه آژانس درباره ایران است و به عبارتی توافقنامه نیست. این یك برنامه مشترك است كه قانون مادر آن ان پی تی و اساسنامه آژانس است.
شفیعی تصریح كرد: موارد مشابهی وجود داشته كه استعداد لایحه داشته اما از سوی مجلس اقدام نشده است. ما بیش از اینكه به دنبال پیچ و خم های اداری كار باشیم به نتیجه كار فكر كنیم. برجام خیلی فرصت ها را برای ایران اسلامی فراهم می كند البته این بخشی از چیزهایی است كه می خواهیم و می توانستیم.
وی ادامه داد: باید در نظر بگیریم برجام در چه شرایطی پذیرفته شده و چه شرایطی وجود داشته است. در سطح منطقه بحران های جدی وجود دارد و در سطح بین المللی نیز فشارها بر ما افزایش می یافت و امروز به مكانیزمی رسیدیم كه می توان این فشارها را برطرف كرد.
به گفته این عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس، دستاوردهای برجام به حدی مهم است كه نخواهیم به مسائل دیگر بپردازیم.
شفیعی ادامه داد: مجلس در قانون الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای تكلیف خود را مشخص كرده اما بحثی از تصویب به میان نیامده و به این امر اشاره شده كه كمیسیون امنیت ملی بر انجام برجام نظارت داشته باشد. این قانون تكلیف مجلس را با برجام مشخص كرده است.
وی گفت: نگاه ما به برجام از منظر حقوقی، سیاسی و فنی باید معطوف به منافع ملی كشور باشد. من عضو مجلس هستم و از دیدگاه های مجلس دفاع می كنم. 290 دیدگاه در مجلس وجود دارد و آنچه مهم است اكثریت دیدگاه ها است.
این نماینده مجلس تصریح كرد: اگر موضوع كشتیرانی بین دو كشور را در مجلس مورد ارزیابی قرار می دهیم طرح یا لایحه است اما روی برجام عنوان طرح یا لایحه نیست.
محمد حسن آ صفری اعضای كمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این باره گفت: دیدگاه ها با اصل قانون فرق دارد و هركسی در ارائه نقطه نظرات خود آزاد است اما اگر نكته ای در قانون اساسی ذكر شد كسی نمی تواند آن را بر اساس رای خود تفسیر كند. در اصل 77 آمده كه مجلس باید آن را لایحه كرده و آن را تصویب یا رد كند.
وی یادآور شد: چگونه مجلس در مسائلی از جمله لغو روادید و همكاری با دیگر كشورها می تواند وارد شود اما در مقابل درباره مسئله هسته ای كه در ابعاد مختلف روی آن نظر وجود دارد نام برجام را اقدام مشترك بگذاریم.
عضو كمیسیون امنیت ملی افزود: قانون برای ما مشخص كرده كه آیا مجلس می تواند این موضوع را رسیدگی كند یا نكند. اگر برجام قانون شود مشكلی نداریم و قرار نیست خلاف قانون عمل كنیم . در مجلس هفتم پروتكل با یك طرح دو فوریتی لغو شد و مشكلی در این زمینه وجود ندارد.
آصفری توضیح داد: دولت باید قانون را رعایت كند و برجام را در قالب لایحه به مجلس بدهد. البته اینكه بند به بند برجام بررسی شود در مرحله بعدی قرار دارد.
شبك**1983 **1917

سرخط اخبار سیاست خارجی