۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۴۶
کد خبر: 81703508
T T
۰ نفر
ابراز نگرانی كامرون و اولاند از وضعیت امنیتی بندر كاله

لندن - ایرنا- یك سخنگوی نخست‌وزیری انگلیس روز شنبه گفت كه دیوید كامرون و فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه از چالش امنیتی ایجاد شده در بندر كاله به دلیل بحران پناه‌جویان ابراز نگرانی كرده‌اند.

به گزارش ایرنا، این سخنگو گفت: دیوید كامرون نخست‌وزیر انگلیس شامگاه جمعه در جریان تماس تلفنی اش با اولاند در مورد شرایط حاد بندر كاله در فرانسه و وضعیت پیرامونی پایانه تونل دریای مانش ( یوروتونل) صحبت كرده است.

وی افزود: كامرون و اولاند در جریان این تماس تلفنی ضمن ابراز نگرانی از چالش امنیتی فوری ایجاد شده در بندر كاله، متعهد شدند كه همكاری نزدیكی را برای مقابله با این مشكل كه ناشی از مهاجران غیرقانونی است به عمل‌آورند.

دیوید كامرون روز گذشته در ارتباط با بحران ایجادشده در بندر كاله گفته بود كه برای مقابله با مهاجران غیرقانونی در بندر كاله حصار كشی‌ها را بیشتر و از منابع و كمك‌های بیشتر همراه با سگ‌های تجسس استفاده می‌كنیم.»

در همین حال خانم 'هریت هرمن 'رهبر موقت حزب كارگر در نامه‌ای به دیوید كامرون ، وی را به ناكامی در حل‌وفصل مساله پناه‌جویان در بندر كاله متهم كرد.

وی در این نامه كه روز شنبه منتشر شد، گفت: 'شما بر اعمال فشار دیپلماتیك بر دولت فرانسه برای ارزیابی سریع‌تر درخواست‌های پناه‌جویان و تعامل درست با مساله مهاجران شكست‌خورده‌اید .'

رهبر حزب كارگر تصریح كرده است كه صاحبان كسب‌وكار در انگلیس و خانواده‌های انگلیسی هزینه اشتباه‌های دیوید كامرون را در حل مساله پناه‌جویان در كاله پرداخت می‌كنند.

وی در این نامه ضمن درخواست از كامرون برای اعمال فشار دیپلماتیك بر دولت فرانسه گفته است كه پاریس بایستی تمامی هزینه‌های وارده را پوشش دهد.

رهبر حزب كارگر با انتقاد مجدد از اظهارات اخیر كامرون كه پناه‌جویان را به گروه 'زنبوران ' تشبیه كرده بود، تصریح كرد: شما بجای حل مساله ( از طریق اعمال فشار بر فرانسه) اقدام به شعله‌ور‌تر كردن شرایط كنونی با استفاده از كلمات تفرقه‌انگیز، كرده‌اید .

شماری از گروه‌های مدنی و مدافع حقوق بشر و پناه‌جویان ضمن انتقاد از اظهارات اخیر كامرون درباره مهاجران، وی را به نژادپرستی متهم كرده‌اند.

كامرون در جریان سفرش به ویتنام در مصاحبه‌ای گفته بود: ' مردم همانند گروه زنبوران، از مدیترانه برای زندگی بهتر از مدیترانه عبور می‌كنند و خواهان آمدن به انگلیس به دلیل شرایط كار بهتر و اقتصاد رو به رشد آن هستند. این محل خوبی برای زندگی است اما نیازاست كه از امنیت مرزهایمان با همكاری فرانسه حفاظت كنیم و این دقیقاً همان چیزی است كه ما در حال انجام آن هستیم.'

خانم 'هریت هرمن ' رهبر موقت حزب كارگر روز پنجشنبه گذشته در واكنش به اظهارات كامرون گفته بود: او باید به یاد داشته باشد كه درباره انسان و نه حشرات صحبت می‌كنیم.

رهبر موقت حزب كارگر تصریح كرد كامرون بجای تحریك پناه جویان در بندر كاله و هشدارهای مكرر در ماه‌های گذشته، لازم است كه وضعیت كنونی ایجادشده را سروسامان دهد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، بیش از 3 هزار پناه‌جو در حال حاضر در زاغه‌هایی در اطراف شهر كاله بسر می‌برند و تلاش دارند به هر نحوی با استفاده از كامیون‌های حمل بار یا با كشتی و یا قطار، خودشان را به انگلیس برسانند.

بیشتر این پناه جویان كه از كشورهای آفریقایی و كشورهای حوزه خاورمیانه ازجمله افغانستان هستند، در شهر كاله در شمال فرانسه در شرایط بسیار بدی بسر می‌برند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده پلیس فرانسه روز جمعه گذشته 120 نیروی تازه‌نفس برای مقابله با بحران ناشی از مهاجران غیرقانونی به بندر كاله اعزام كرده است.

رسانه‌های گروه انگلیس گزارش داده‌اند كه به دنبال بروز اختلال در تردد قطارها در تونل مانش به دلیل هجوم پناه‌جویان به پایانه این تونل در بندر كاله و اعتصابات مكرر كاركنان این تونل، در حال حاضر بیش از 6 هزار كامیون در جاده‌های منتهی به بندر 'دوور' واقع در منطقه ' كنت' صف‌كشیده‌اند.

به گزارش این رسانه‌ها، وجود صف طولانی كامیون‌ها، مشكلات زیادی را در تردد مردم و خودروها درراه‌های منتهی به بندر دوور واقع در 120 كیلومتر شرق لندن ایجاد كرده است.

اروپام**4**1552

سرخط اخبار جهان