ورزش بانوان در روستاهاي سيستان و بلوچستان رونق مي گيرد

زاهدان - ايرنا - نايب رييس بانوان فدراسيون ورزش روستايي و بازيهاي بومي محلي كشور گفت: با حمايتهاي ويژه مسوولان ورزش بانوان در روستاهاي سيستان و بلوچستان رونق مي گيرد.

بهار بهرامي روز پنجشنبه در حاشيه بازديد از ظرفيتهاي ورزشي ويژه بانوان بخش مركزي خاش به خبرنگار ايرنا گفت: بزودي ساكنان دوردست ترين نقطه روستايي در جنوب اين استان شاهد برگزاري جشنواره فرهنگي ورزشي 'دا ' خواهند بود.

وي ادامه داد: براي نخستين بار جشنواره فرهنگي ورزشي 'دا ' با هدف احياء و توسعه ورزش هاي سنتي و بازي هاي بومي و محلي، ارتقاء سلامت و ايجاد نشاط در بين زنان و دختران محروم روستايي در دورترين نقاط روستايي كشور برگزار مي شود.

نايب رييس بانوان فدراسيون ورزش روستايي و بازيهاي بومي محلي كشور شناسايي دورترين و محروم ترين روستاهاي استان هاي كشور با شاخص جمعيت بالاي هزار نفر به منظور تعيين جامعه مخاطب'زنان روستايي 'در دستوركار دولت قرار دارد.

بهرامي افزود: وزارت ورزش و فدراسيون ورزشهاي روستايي برنامه ريزي ارتقاء مشاركت زنان در برنامه هاي ورزش همگاني و روستايي را به ويژه براي دختران و زنان در سطح روستا بر اساس عناوين عملياتي سال 94 به عنوان سال پاياني برنامه پنجم توسعه كشور در دستور كار قرار داده است تا بتواند نسبت به افزايش نرخ مشاركت زنان، سازماندهي هاي لازم را در سطح ملي و استاني از طريق تشكيل ستادهاي ملي مربوط و تفويض اجرا در سطح استان هاي كشور محقق كند.

وي اظهار داشت: كمك به شكوفا كردن استعدادهاي ورزشي در روستاها و توانمند كردن بانوان در عرصه ورزش مورد توجه ما است و در اين راستا حمايتهاي لازم صورت مي پذيرد.

بهرامي بيان كرد: هم اينك كار ساخت سالن هاي ورزشي، ساخت و تجهيز خانه هاي ورزشي در روستاها در اولويت برنامه هاي دولت قرار دارد و در همين راستا اميدواريم به توسعه و رونق فعاليتهاي ورزشي در روستاهاي مناطق محروم كمك شود.

نايب رييس بانوان فدراسيون ورزش روستايي و بازيهاي بومي و محلي كشور در نشست هم انديشي ورزشهاي بومي و محلي ويژه بانوان شهرستان خاش نيز گفت: ترويج فرهنگ ورزش در ميان اقشار جامعه اعم از بانوان و ساكنان روستايي ضمن ايجاد شادي و نشاط بين جوانان سبب دور ماندن جوانان از آسيب هاي اجتماعي مي شود.

بهرامي ضرورت توجه به اجراي برنامه هاي آموزشي، برگزاري مسابقات و جشنواره هاي فرهنگي و ورزشي و بهره گيري از ايده هاي ناب و نيز رونق بخشيدن به بازيهاي بومي و محلي را متذكر شد و اظهار داشت:هر چه ورزش در روستاها تقويت شود جامعه به سمت پويايي و نشاط پيش مي رود.

وي ادامه داد: براي احياي ورزش‌هاي سنتي و بازي‌هاي بومي و محلي در سيستان و بلوچستان و منطقه خاش عزم جدي دستگاه‌هاي اجرايي كه ارتباطي تنگاتنگ با روستا‌هاي اين استان دارند، لازم است.

رييس اداره ورزش و جوانان خاش نيز در اين نشست بيان كرد: شهرستان خاش با وسعت بالا و جمعيت پراكنده تنها دو خانه ورزش روستايي دارد و در آينده نيز دو مجموعه ديگر با امكاناتي محدود راه اندازي مي شود.

عبدالغفور قلندرزهي افزود: بسياري از جامعه هدف ورزشي در شهرستان خاش و از جمله بانوان از انجام فعاليتها به دليل نبود فضاها و امكانات كافي محروم مانده اند.

وي اظهار داشت: براي رفع مشكلات و معضلات موجود در مسير توسعه و رونق فعاليتهاي ورزشي حمايتهاي مسوولان كشوري و استاني مورد نياز است.

بخشدار مركزي شهرستان خاش نيز گفت: شهرستان خاش و بخش مركزي آن داراي استعدادها و توانمندي هاي فراواني در عرصه ورزش است اما نبود برنامه هاي حمايتي و در اختيار نداشتن امكانات لازم فعاليتها را در عرصه ورزش با ركود مواجه ساخته و از رونق باز داشته است.

مجتبي شجاعي افزود: فراهم شدن امكانات و تجهيزات ورزشي در روستاها سبب جذب جوانان و جلوگيري از مهاجرت آنها به شهرها مي شود.

وي اظهار داشت: بخش مركزي خاش با وسعتي افزون بر ده هزار كيلومتر مربع و قريب به هفتاد هزار نفر جمعيت در زمينه فعاليتهاي ورزشي به نگاه محبت آميز و حمايتهاي ويژه مسوولان نياز دارد.

نادر ميربلوچزهي رييس هيات ورزش روستايي و بازيهاي بومي و محلي شهرستان خاش نيز ضرورت توجه و حمايت از استعدادهاي ورزشي در نقاط روستايي و عشايري اين شهرستان را خواستار شد.

وي گفت: روستاييان و عشاير ساكن در شهرستان خاش از داشتن حداقل امكانات محروم هستند.

وي بيان كرد: افزون بر 120 رشته ورزشي روستايي و بومي و محلي خاص منطقه سيستان و بلوچستان شناسايي شده است اما ورزشكاران و دست اندركاران براي اجراي برنامه ها و نيز توسعه و رونق بخشيدن به فعاليتها نيازمند حمايت هستند.

بهرامي و هيات همراه همچنين از ظرفيتهاي ورزشي در روستاهاي اسماعيل آباد و كلكلي ديدن كرد و براي تجهيز و نيز ساخت تعدادي سالن ورزشي و خانه ورزش روستايي قول مساعدت داد.

خاش در 185 كيلومتري جنوب زاهدان مركز سيستان و بلوچستان واقع شده است.

7310 / 6081

سرخط اخبار استان‌ها