۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۲۳:۵۱
کد خبر: 81685250
T T
۰ نفر
تاثير جمع بندي مذاكرات در كنار زدن غبار محروميت از گلستان

پايگاه خبري گرگان آنلاين روز چهارشنبه در يادداشتي نوشت: گلستان در زير سايه محروميت آمارهاي وحشتناكي دارد از رتبه 30 درآمدي تا جزء هشت استان محروم كشور بودن، حال بايد ديد توافق هسته اي چه تاثيري بر وضعيت اقتصادي اين استان خواهد داشت.

در اين يادداشت به قلم محمد آريان نيا روزنامه نگار مي خوانيم: امروز اتفاق بسيار مهمي براي دنياي ديپلماسي رخ داد و هفت كشور در مذاكراتي نفس‌گير توانستند از شكستي پرهزينه جلوگيري كنند شكستي كه مي‌توانست به جنگي تمام عيار در منطقه خاورميانه بينجامد.

گر چه برخي تلاش دارند تا توافقنامه وين را حاصل تلاشي 12 ساله بدانند اما مگر مي‌شود اهميت تلاش‌هاي ظريف و تيم هسته‌اي كشورمان را با سال‌هاي گذشته برابر دانست؟

ارائه چهره‌اي متفاوت از جمهوري اسلامي ايران كه در عين اين كه هيچ تهديدي را قبول نمي‌كند با كسي هم سر جنگ ندارد توانست برگ برنده ايران در مذاكرات باشد و همين مسئله نقطه عطفي در تاريخ سياسي كشورمان را رقم زد. سخنان روحاني رييس جمهور كشورمان هم بر پايمردي و مقاومت ايرانيان اشاره داشت.

اما آن چه كه براي مخاطبان گرگان‌آنلاين به عنوان يك رسانه محلي مهم به نظر مي‌آيد ميزان تأثيرگذاري اين موافقت‌نامه بر مبادلات اقتصادي گلستان است.

استاني كه در زير سايه محروميت آمارهاي وحشتناكي دارد. از رتبه 30 درآمد كشور بگيريد تا قرار گرفتن در هشت استان محروم ايران. از فعال بودن تنها 11 درصد صنايع استان بگيريد تا بي‌آبي ناشي از بحران مديريت در نگارستان ايران. از پنبه به فنا رفته و شالي جايگزين شده‌ بگيريد تا كسب جايگاه استان سياسي كشور.

همه و همه نشان از اين مي‌دهند كه پهنه كوچك شمالي كشورمان به تحولي اقتصادي نياز مبرم دارد و به همين دليل فعالان و نخبگان اين استان به شدت مسائل مربوط به مذاكرات هسته‌اي را دنبال مي‌كنند شايد كه از ره‌توشه لبخندهاي ظريف و موگريني و توافقنامه تاريخي بين ايران و كشورهاي 1 + 5 نصيبي هم عايد استانشان شود.

اما براستي توافقنامه وين چه تأثيري مي‌تواند در رشد اقتصادي گلستان داشته باشد به نظر مي‌آيد اين تأثيرات را بتوان به دو دسته عمومي و اختصاصي تقسيم كرد:

در دسته عمومي تأثيرات توافق‌ بر گلستان از موارد مشابه بر ديگر استان‌هاي كشور مستثني نيست. آزاد شدن مبادلات مالي يا به عبارت تخصصي‌تر رفع تحريم سوئيفت باعث نجات اعضاي اتاق بازرگاني استان از دست يازيدن به شيوه‌هاي مختلف براي جابجا كردن پول مي‌شود.

گلستان استاني مرزي است و به واسطه همسايگي با تركمنستان از ظرفيت بالايي در مباحث صادرات و واردات برخوردار است. اما پاي صحبت‌هاي بازرگانان كه بنشيني گلايه‌هاي زيادي از سايه تحريم‌ها دارند. هر يك هم در طول اين سال‌ها سعي كرده‌اند شيوه‌هاي خود را براي دور زدن تحريم‌ها بيابند. در اين ميان كيست كه نداند در شرايط نابرابر تجاري با طرف‌هاي خارجي اين هنر بازرگانان استانمان بوده كه به همين اندازه صادرات و واردات داشته باشند؟

اما سود اختصاصي توافقنامه وين براي گلستان به ايجاد منطقه آزاد تجاري اينچه‌برون باز مي‌گردد. چنانچه عمر مجلس فعلي مجال بدهد و منطقه آزاد اينچه‌برون مورد تصويب قرار بگيرد و سپس از سد شوراي نگهبان نيز بگذرد اتفاقي تاريخي در تقويم اقتصادي استان ثبت شده است.

گشايش شعبه‌هاي بانك‌هاي خارجي در منطقه آزاد به همراه كاهش فراوان تعرفه‌هاي گمركي براي موادي كه در همين استان فراوري بشوند از نكات برجسته ايجاد منطقه آزاد است. پرواضح كه رفع تحريم‌ها باعث استقبال شركت‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي خواهد شد و در اين ميان مناطق آزاد كشور جايگاهي ويژه خواهند يافت.

از اين زاويه مي‌توان فوايد توافقنامه وين را براي گلستان بسيار دانست استاني كه به شدت به سرمايه‌گذاري نياز دارد و بايد زمينه لازم براي اين كار نيز فراهم شود. ايجاد منطقه آزاد تأمين اين زمينه است و لغو تحريم‌ها و سرازير شدن سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي به استان از نتايج ديپلماسي تيم دولت.

حال بايد منتظر ماند و ديد در چند ماه آينده كه غبار مصادره به مطلوب توافق از سوي هر كشوري بر زمين مي‌نشيند اجراي اين سند تاريخي تا چه ميزان پيش‌بيني‌ها را در رشد و توسعه گلستان و ايران محقق خواهد كرد.

6159/6203

سرخط اخبار استان‌ها