دولت سیزدهم هفت هزار میلیارد ریال به تکمیل طرح سد گلورد تخصیص داد

ساری- ایرنا- استاندار مازندران گفت: دولت سیزدهم برای تکمیل طرح سد گلورد تا کنون هفت هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده تا با تکمیل پل در حال ساخت آبگیری سد گلورد به طور کامل انجام شود.

به گزارش ایرنا،یوسف نوری بعدازظهر امروز -سه‌شنبه- در حاشیه بازدید از سد گلورد و پروژه پل زیرقوسی و جاده جایگزین روستاهای بالادست این سد اظهار کرد: ساخت پل فلزی زیرقوسی سد گلورد آخرین قطعه تکمیل این سد بزرگ به شمار می‌آید و با نگاه ویژه دولت سیزدهم روند اجرای این طرح با سرعت قابل قبولی در حال انجام است.

وی افزود: تا کنون برای ساخت پل سد گلورد ۱۱ هزار میلیارد ریال هزینه شده که از این مبلغ حدود هفت هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم تخصیص یافته است.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: در حال حاضر نصب قطعات پل فلزی طبق برنامه زمان‌بندی توسط شرکت پیمانکار در حال انجام است و پیمانکار قول داده که شهریور امسال سازه این پل بزرگ را تکمیل کند و تحویل دهد.

نوری افزود: همزمان با نصب قطعات پل، عملیات اجرایی جاده جایگزین روستاهای بالادست سد نیز در حال انجام است که امیدواریم با تکمیل پل این عملیات نیز به پایان برسد و ساکنان این روستاها بتوانند از مسیر جدید تردد کنند تا آبگیری کامل این سد ۱۱۵ میلیون مترمکعبی که نقش مهمی در تأمین آب مورد نیاز کشاورزی شرق استان دارد آغاز شود.

وی افزود: در فرآیند ساخت قسمتی از جاده جایگزین برخی ملاحظات میراثی از نگاه میراث فرهنگی وجود دارد که در حال پیگیری هستیم تا این موضوع نیز حل و فصل شود و پروژه به سرانجام برسد.

نماینده عالی دولت در مازندران اظهار کرد: این سد یکی از سدهای بسیار مهم مازندران است که تکمیل این سد علاوه بر تامین آب آشامیدنی و کشاورزی شرق مازندران، باعث می‌شود که مانعی را در مقابل سیلاب‌ها داشته باشیم.

دولت سیزدهم هفت هزار میلیارد ریال در برای ساخت پل سد گلورد هزینه کرد

استاندار مازندران با اشاره به شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد گفت: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب که باید کارها را با قدرت و قوت ادامه دهیم و خواسته خود سید شهید نیز که همواره اولویت داشتن امور مردم در هر شرایطی بود، از دیروز عصر کارهای جاری و مدیریت استان را آغاز کردیم.

به گزارش ایرنا، پل سد گلورد با ۳۰۰ متر طول و ۱۲ متر عرض علاوه بر این که طویل‌ترین پل شمار کشور محسوب می‌شود جزء پنج پل طویل و مرتفع کشور هم به شمار می‌رود. ساخت این پل بزرگ به عنوان بخشی از جاده جایگزین روی دریاچه مخزن سد گلورد به منظور ایجاد راه ارتباطی ساکنان مناطق بالادست سد و آبگیری کامل سد از سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار گرفت و طی ۲ سال اخیر با تأمین اعتبارات مورد نیاز سرعت اجرای طرح شتاب بیشتری گرفت.

عملیات نصب سازه پل بزرگ سد گلورد به عنوان خانِ هفتم آبگیری کامل این سد مهم در شرق مازندران ۳۰ مهر ۱۴۰۲ آغاز شد تا با تکمیل آن، علاوه بر رفع مشکل تردد ساکنان حدود ۶۰ روستای بالادست سد، فرآیند آبگیری کامل سد گلورد نیز آغاز شود.

ساخت سد گلورد که ۱۰۷ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره‌سازی آب دارد سال ۱۳۸۸ آغاز شد و سال ۱۳۹۶ عملیات اجرایی بدنه و تاسیسات سد پایان یافت. اما به دلیل زیر آب رفتن راه ارتباطی ساکنان حدود ۶۰ روستای بالادست این سد در صورت آبگیری کامل، آبگیری موقت و ۲۰ درصدی آن تا زمان ساخت جاده جایگزین در دستور کار قرار گرفت.

سد گلورد با ظرفیت ذخیره ۱۱۵ میلیون متر مکعب سومین سد بزرگ استان محسوب می‌شود که علاوه بر رفع کمبود آب ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شرق مازندران، برای تأمین آب آشامیدنی مردم پایین‌دست نیز اثرگذار است.

این سد در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل هم نقش موثری دارد، این سد همچنین به خاطر واقع شدن در منطقه بالادست و جنگلی شهرستان نکا، دارای ظرفیت گردشگری است که قرار است علاوه بر تعریف منطقه گردشگری در حاشیه آن، ساخت نیروگاه برق‌آبی هم از سوی بخش خصوصی بر روی آن در دستور کار قرار گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha