شركت های نفتی مشتاق به بازگشت به بازارغنی انرژی ایران هستند

لندن - ایرنا - شركت كنندگان درنشست پایانی كنگره 'شركت های ملی نفتی جهان' كه روز چهارشنبه در لندن برگزار شد، با ابراز امیدواری نسبت به لغو تحریم ها علیه ایران در آینده ای نزدیك، تصریح كردند: شركت های خارجی مشتاقانه برای از سرگیری مناسبات خود با ایران، در انتظار به سر می برند.

به گزارش ایرنا، 'فرزام كمال آبادی' تحلیل گرمسایل اقتصادی در اظهاراتی در این كنگره، با بیان اینكه ایران ذخائر نفتی فراوانی را در اختیار دارد كه مورد توجه جهانیان است، خاطر نشان ساخت: با برداشته شدن تحریم ها، غرب مشتاقانه مناسبات تجاری اش را با ایران از سر خواهد گرفت.

وی همچنین با مروری بر مناسبات تجاری تهران و پكن طی 20 سال گذشته، گفت: چین در دو مقطع، مناسباتش را با غرب و آمریكا تقویت كرد كه سبب شد فرصت همكاری گسترده را با ایران از دست بدهد.

كمال آبادی در این خصوص توضیح داد: اولین مقطع مربوط به دوره ریاست جمهوری 'جیانگ زمین' بود كه برای ارتقاء روابط كشورش با آمریكا و پیوستن به سازمان تجارت جهانی، از سوی آمریكا خواسته شد تا همكاری هایش را با ایران به دلیل برنامه هسته ای این كشور، بر هم بزند.

وی با اشاره به دومین ناكامی چینی ها در حفظ مناسبات شان با ایران، افزود: آمریكا در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پسر نیز از چین خواسته بود تا از اجرای تعهدات تجاری اش با ایران به بهانه های مختلف امتناع كند تا آمریكا اجازه دهد كه پكن جایگاهش را در سازمان تجارت جهانی حفظ كند.

این تحلیل گر مسایل نفتی تصریح كرد: این خلاء اقتصادی به سرعت پس از لغو تحریم ها و با علاقه و اشتیاقی كه از سوی غربی ها برای بازگشت به سرمایه گذاری در ایران وجود دارد، پر خواهد شد.

كمال آبادی گفت: همزمان ایران نیز می تواند با حفظ منافع ملی و ایجاد جذابیت بیشتر برای سرمایه گذاران خارجی، به تسهیل بازگشت شركت های خارجی كمك كند.

وی در پایان سخنرانی اش ابراز امیدواری كرد كه ضرب الاجل 30 ژوئن برای رسیدن به توافق میان گروه پنج به علاوه یك و ایران، منجر به توافق نهایی شود تا به موجب آن مناسبات اقتصادی دنیا با ایران، به طور كامل از سر گرفته شود.

دكتر الهام حسن زاده، كارشناس و محقق مسایل نفتی نیز به عنوان دیگر سخنران این كنگره، به تلاش دولت ایران برای افزایش سقف تولید نفت خام و بهینه سازی مصرف انرژی، اشاره كرد و متذكر شد: تحریم ها نه تنها منابع درآمدی ایران را هدف قرار داده بلكه امكان ارتقاء صنایع كشور را نیز دچار مشكل كرده است.

وی با بیان اینكه افزایش تولید و صادرات نفت ایران در گرو بهینه سازی و كاهش مصرف انرژی داخلی اش است، گفت: این موضوع در دوره دوم ریاست جمهوری دكتر احمدی نژاد مطرح شد و در چشم انداز سیاست های كلان كشور قرار گرفت تا با ایجاد سازوكارهایی این مساله مرتفع گردد.

حسن زاده با انتقاد از تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: اكثر شركت های ایرانی كه به دنبال كاهش مصرف انرژی می باشند، نیازمند فناوری هایی هستند كه به دلیل تحریم ایران به آنها دسترسی ندارند.

وی همچنین به تلاش وزیر نفت ایران برای بازگشت كامل به بازار جهانی نفت خام اشاره كرد و گفت كه پس از لغو تحریم ها، ایران خواستار بازگشت به سقف تولید پیش از تحریم ها می باشد.

این كارشناس مسایل نفتی در پایان اظهاراتش با اشاره به تاخیر در رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران كه قرار بود در اسفند سال گذشته در چارچوب یك كنفرانس بین المللی در لندن صورت بگیرد، گفت: رونمایی از قراردادهای جدید به دلیل تحریم ها تاكنون به تعویق افتاده است كه امیدواریم با حصول توافق هسته ای در اولین فرصت ممكن برگزار شود.

وی در پاسخ به سووال یكی از شركت كنندگان در مورد زمان احتمالی رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران گفت: اگر مذاكرات هسته ای به نتیجه برسد احتمالا در ماه سپتامبر میلادی برگزار خواهد شد.

'لورنت روسكاس'، از دست اندركاران این كنگره نیز در پایان این نشست، با اشاره به آمادگی شركت های نفتی غربی برای بازگشت به ایران گفت: این واضح است كه اگر توافق هسته ای صورت گیرد و تحریم ها لغو شود، علاقه زیادی از سوی غرب برای بازگشت به بازار ایران وجود دارد.

وی همچنین افزود: در این كنفرانس مطرح شد كه قیمت جدید نفت خام در بازار جهانی بین 60 تا 70 دلار برای هر بشكه خواهد بود كه البته برای تولید كنندگان نفتی خبر خوشایندی نیست. اما فكر می كنم كه ایران همانند سایر كشورهای بزرگ تولید كننده نفت اوپك، در قیاس با هزینه بالای استخراج شیل نفت آمریكا، نفت های فلات قاره و آبهای عمیق، هزینه كمتری برای تولید نفت خام دارد و این مساله سبب می شود كه تولید نفت خام با این قیمت همچنان برایش مقرون به صرفه باشد.

روسكاس درخصوص نتیجه بخش بودن مذاكرات هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یك گفت: من امیدوارم كه توافق میان دو طرف حاصل شود. مذاكره كنندگان [تاكنون] تاریخ بی اعتمادی میان كشورشان را پشت سر گذاشته اند و در صورت حصول توافق، این كشورها هستند كه با یكدیگر ارتباط خواهند داشت.

نهمین كنگره شركت های نفتی دولتی جهان كه از سال 2007 میلادی پایه گذاری شده است، از روز دوشنبه با بررسی بازار نفت ایران گشایش یافت و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز با بررسی مسائل مرتبط با شركت های نفتی ملی در سطح جهان دنبال شد .

اروپام**4**ن**1552

سرخط اخبار جهان