۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۵۶
کد خبر: 81628194
T T
۰ نفر
توجه به اخلاق در دانشگاه ها يك ضرورت است

قم ـ ايرنا ـ مدير حوزه هاي علميه كشور گفت: امروز اهميت به اخلاق و آموزش پژوهش محور در دانشگاها براي آينده نظام و سلامت جامعه يك امر ضروري است؛ زيرا اين جوانان آينده سازان اين جامعه و اسلام ناب و انقلاب هستند.

به گزارش ايرنا به نقل از مركز خبر حوزه ، آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري روز شنبه در ديدار با رييس دانشگاه پيام نور قم با بيان اين كه امروز وظيفه نهادهاي فرهنگي و مسئولين در قبال قشر جوان، بسيار سنگين است افزود: جوانان و به خصوص دانشجويان آينده سازان نظام جمهوري اسلامي به شمار مي روند از اين لحاظ وظيفه همه نهادها، ساختن يك جامعه سالم است.

مدير حوزه هاي علميه كشورافزود: امروز يكي از وظايف مهم همه مسئولين جامعه و نهادهاي فرهنگي موضوع جوانان است و اهميت اين مسئله مسئوليت را دو چندان كرده است.

عضو خبرگان رهبري اظهار داشت: در شرايط كنوني ظرفيت دانشگاه براي توليد علم براي خدمت به نظام از بالاترين ظرفيت ها است، بايد از اين ظرفيت عظيم دانشگاها نهايت استفاده رادر ابعاد مختلف علمي و اخلاقي و اجتماعي برد.

وي گفت: يكي از وظائف مهم خانواده ها، مسؤلين فرهنگي و نهادهاي تربيتي، مراقبت ازاعتقاد و باورهاي ديني و تقويت آن در بين جوانان است. بايد به اين موضوع بسيار مهم در مراحل مختلف آموزشي قبل از ورود به دنشگاه اهميت خاص داده شود و روي باور و اعتقاد جوان سرمايه گذاري كرد.

مديرحوزه هاي علميه كشور افزود: دانشجو زماني كه وارد دانشگاه شد با يك فضا و بستر باز و وسيع تر علمي و آموزشي و عقيدتي با فكرها و سليقه هاي متفاوت تري مواجه مي شود، اگر اين دانشجو در عقيده و باور هاي ديني خود راسخ و استوار نباشد گرفتار انواع شبهات خواهد شد و خيلي زود باور هاي ديني خود را متزلزل مي شود.

وي ادامه داد: اما اگر اين جوان با اعتقاد راسخ و باور قوي ساخته شده در خانه و محيط هاي آموزشي كوچكتر وارد دانشگاه شود، قطعا هيچ شبهه و فكر اشتباهي، اعتقادات او را متزلزل نخواهد كرد.

آيت الله حسيني بوشهري افزود: اما اگر اين جواني كه وارد دانشگاه شد و تحت تأثير محيط دانشگاه و اساتيد آن محيط آموزشي قرار گرفت و به نوعي اعتقادات خود را متزلزل ديد اينجا وظيفه مهم به عهده مسئولين و نهادهاي فرهنگي است تا او را با مشاوره و جواب هاي مناسب و برهان واستدلال و پند و نصيحت دلسوزانه براي افكار و عقيده متزلزل او جواب مناسب و قانع كننده اي دهند و او رابه مسير درست بازگردانند.

عضو خبرگان رهبري ادامه داد: اما اگر اين مسئولين نتوانند از عهده اين چنين وظيفه خطير برآيند و نتوانند افكار او را اصلاح كنند، اين دانشجويان چون آينده سازان نظام مقدس اسلامي مي باشند زماني كه در رأس مسؤليتي قرار گيرند و ياعهده دار كرسي تدريس در يك نهادي شوند، قطعا با اين افكار آلوده و شبهه ناك خود، جوانان ديگر را هم آلوده خواهند كرد.

مديرحوزه هاي علميه خاطر نشان ساخت: امروز با وجود شبكه هاي اجتماعي اگر در گذشته براي بهبود و پيشرفت اخلاق در بين جوانان نيازمند به يك استاد اخلاق بود، امروز با اين شرائط جديد و فضاهاي مسموم نيازمند به 10 استاد اخلاق است.

آيت الله حسيني بوشهري ابراز داشت: كوچكترين غفلت از ناحيه نهادي فرهنگي و مسئولين در دانشگاه و غفلت از جوانان جامعه ممكن است جامعه و نظام را با آسيب هاي جدي مواجه كند، بنابراين رسيدگي به اخلاق، تقويت اعتقاد و باورهاي ديني و ارزشهاي اسلامي و پاسخ گويي مناسب به شبهات در بين جوانان يكي از وظائف و سنگين همه به شمار مي رود و كوتاهي كردن در اين مسئله قطعا جامعه را با مشكلاتي مواجه خواهد كرد.ك/1

6139/ 6133/

سرخط اخبار استان‌ها