۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۸:۵۶
کد خبر: 81626349
T T
۰ نفر
وزير آموزش و پرورش: هنوز هيچ شاخصي براي رتبه بندي معلمان قطعي و نهايي نشده است

اهواز- ايرنا- وزير آموزش و پرورش گفت: شاخص هايي براي رتبه بندي معلمان در حال تدوين است و معلمان نيز شاخص هايي را كه فكر مي كنند در رتبه بندي آنها مي تواند لحاظ شود پيشنهاد دهند زيرا هنوز هيچ شاخصي قطعي و نهايي نشده است.

به گزارش ايرنا علي اصغر فاني روز پنجشنبه در جلسه شوراي آموزش و پرورش استان خوزستان كه در سالن اجتماعات شهرك نفت اهواز برگزار شد، با اشاره به اينكه دولت در آخرين جلسه خود در 27 اسفند 1393 رتبه بندي معلمان را تصويب كرد اظهار داشت: اين رتبه بندي يك گام در راستاي افزايش انگيزه معلمان بوده است.

وي بيان كرد: هرچه معلمان در وظيفه خود كوشاتر باشند در رتبه بالاتري نيز قرار مي گيرند كه اين رتبه بندي دو هدف دارد و آن نخست افزايش انگيزه معلمان و ديگر افزايش شايستگي ها و مهارت هاي علمي معلمان است.

فاني با بيان اينكه در مناطقي كه مشكلات بدي آب و هوا دارند معلمان بايد دريافتي بالاتري داشته باشند گفت: احكام رتبه بندي ها از اول مهرماه 1394 صادر خواهد شد كه يك هزار و 350 ميليارد تومان اعتبار آن است و براي سال 1395 نيز 35هزار ميليارد ريال در مصوبه دولت پيش بيني شده است.

وزير آموزش و پرورش در خصوص سند تحول آموزش و پرورش بيان كرد: اين سند مهمترين سند بالادستي آموزش و پرورش كشور است كه جامع همه اسناد بالادستي آموزش و پرورش است و تاكيد رهبري و رياست جمهوري بر اجراي اين سند است كه در سال 1393 نقشه راه اين سند طراحي شد و اين نقشه راه مبناي تنظيم برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش خواهد بود.

وي افزود: آموزش و پرورش در دولت يازدهم پنج سياست را ذيل يك استراتژي دنبال مي كند كه اين استراتژي ارتقاي كيفيت آموزش و پرورش است و سياست هاي ما نخست ساماندهي و بهسازي منابع انساني است.

فاني گفت: در بحث ساماندهي نيروي انساني در وزارت آموزش و پرورش يك ميليون نفر نيروي انساني وجود دارد كه به درستي و اصولي توزيع نشده اند و اين توزيع نادرست چه در بحث جغرافيايي و چه رشته و جنسيت مشاهده مي شود.

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: دومين سياست ما توسعه مشاركت در آموزش و پرورش است كه مردم، دولت و معلمان بايد در آموزش و پرورش مشاركت داشته باشند و تنها همكاري دولت و ملت مي تواند آموزش و پرورش را به نتيجه مطلوب برساند.

وي افزود: سومين سياست ما در آموزش و پرورش تمركز زدايي است كه ديده مي شود دستگاه هاي متمركز قادر به استفاده از توان خود نيستند و خلاقيت و نوآوري در اين دستگاه ها به شدت پايين است، بنابراين سعي بر تمركز زدايي در آموزش و پرورش است.

فاني با بيان اينكه سياست چهارم عملياتي كردن بودجه است، اضافه كرد: اعتبارات ما محدود است و به خوبي اين اعتبارات را نمي توانيم مديريت كنيم كه براي مديريت درست بايد بهره وري را افزايش دهيم.

وزير آموزش و پرورش پنجمين سياست اين وزارت را ارتقاي كيفيت مديريت آموزشگاهي اعلام كرد و گفت: يك مدير مدرسه موفق و توانمند با اختيارات لازم مي تواند بهره وري را افزايش دهد بنابراين سياست مدرسه محوري سياستي جدي است و لازمه مدرسه محور بودن وجود مديران توانمند و با اختيارات لازم در راس مدارس است.

وي به وضعيت آموزش و پرورش استان خوزستان اشاره كرد و افزود: در استان خوزستان بايد بر دو موضوع نيروي انساني و بخش عمراني متمركز شد.

فاني ادامه داد: در اين استان به دليل جنگ تحميلي و هشت سال دفاع مقدس نيروي قابل توجهي از آموزش و پرورش استان را از دست داديم و پس از جنگ نيز اين نيروها به استان برنگشتند، در توسعه آموزش و پرورش در بخش نيروي انساني نيز عنايت خاص به خوزستان نشد و مانند ساير استان ها با آن برخورد شد.

وزير آموزش و پرورش اظهار كرد: در توسعه نيروي انساني در استان خوزستان در دانشگاه فرهنگيان سهم ويژه براي اين استان قائل شديم و در استخدام پنج هزار نيروي جديد آموزش و پرورش نيز از بين ليسانسيه هاي استان با سياست بومي پذيري از آنها گزينش مي شود كه يك سال روش هاي تدريس را در دانشگاه فرهنگيان مي گذرانند و مجوز دريافت مي كنند كه بايد سهميه خوبي براي استان خوزستان درنظر گرفته شود.

وي ادامه داد: در بخش عمراني نيز به هر ميزاني كه از اعتبارات استاني براي بخش عمراني آموزش و پرورش استان اختصاص پيدا كند به همان ميزان ما از اعتبارات ملي در اختيار آموزش و پرورش استان قرار مي دهيم كه با تصويب شورا هزينه شود.

فاني در خصوص توسعه پوشش پيش دبستاني در مناطق دو زبانه گفت: ظرف يك سال اخير براي مناطق دو زبانه اولويت جدي براي توسعه پيش دبستاني درنظر گرفته شد كه در بخش پيش دبستاني از 38 به 52 درصد افزايش در پوشش اين مناطق و به ويژه مناطق محروم دو زبانه داشتيم.

7148/6065

سرخط اخبار استان‌ها