۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۲:۲۰
کد خبر: 81609782
T T
۰ نفر

برلین - ایرنا - سخنگوی وزارت خارجه المان روز جمعه در مورد تصمیم سعودی ها برای اعدام شیخ نمر النمر یك روحانی شیعه عربستان هشدار داد.

سباستیان فیشر در نشست مطبوعاتی در پایتخت آلمان پاسخ به یك سوال ایرنا در مورد واكنش برلین نسبت به گزارشهای مربوط به اعدام قریب الوقوع این روحانی سرشناس شیعه گفت : شما موضع اساسی دولت آلمان را هنگامی كه صحبت از مجازات اعدام می شود می دانید. ما مجازات اعدام در سراسر جهان را نفی می كنیم . این امر شامل تمام كشورهایی می شود كه ما با آنها تماس داریم .

فیشر تاكید كرد، وی از هرگونه تلاش دیپلماتیك از جانب دولت متبوعش برای جلوگیری از اعدام نمر بی اطلاع است .

گروه های طرفدار حقوق بشر خواستار عفو شیخ نمر شده اند كه به جرم شركت در اعتراضات سال 2011 شیعیان عربستان محكوم به مرگ شده است.

این گروه ها هشدار می دهند كه اعدام وی می تواند كل خاورمیانه را شعله ور سازد و این قضیه دارای انگیزه سیاسی است چرا كه قوه قضائیه مستقل در عربستان سعودی وجود ندارد.

كمیسیون حقوق بشر اسلامی مستقر در لندن خواستار مداخله سازمان ملل برای جلوگیری از اعدام شیخ نمر شده است .

نمر یكی از محترم ترین روحانیون شیعه در پادشاهی سعودی تلقی می شود.

با وجود محكومیت های جهانی این اعدام ، متحدان عربستان بویژه امریكا و انگلیس كشورهایی كه ادعا می كنند، مدافع ارزش های دمكراتیك هستند ، این اعدام قریب الوقوع را نادیده گرفته اند.

شیخ نمر نماد قیام سال 2011 پس از رسیدن دامنه قیام بهار عربی به عربستان سعودی شد.

وی رهبری اعتراضات خیابانی را در سراسر این كشور به عهده داشت و خواستار تغییراتی در قانون اساسی ، آزادی و پایان تبعیض علیه شیعیان در این پادشاهی سعودی شد.

مترجمام 1403 **1917
۰ نفر

سرخط اخبار جهان