۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۴:۱۱
کد خبر: 81588978
T T
۰ نفر

تهران- ایرنا- جان كری وزیر امور خارجه آمریكا در گفت وگو با روزنامه «بوستون گلوب» تاكید كرد: اگر كنگره بنا به دلایل سیاسی بخواهد توافق هسته ای احتمالی با ایران را از بین ببرد، این اقدام به معنی پایان نظام تحریم ها علیه ایران خواهد بود.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه آمریكایی «بوستون گلوب»، جان كری در این گفت وگو افزود: درصورتی كه روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس این توافق را تائید كنند و تمام كارشناسان این كشورها بگویند كه این یك توافق خوب است اما كنگره بنا به دلایل سیاسی بخواهد این توافق را نابود كند، تمام آن كشورها خود را از مسیر جدا می كنند.

كری افزود: در این صورت دیگر تحریمی در كار نخواهد بود زیرا هیچكدام از این كشورها در چنین حالتی تحریم ها را اجرا نخواهند كرد و آمریكا قادر نخواهد بود گروه 1+5 را كنار هم نگاه دارد.

وزیر خارجه آمریكا تاكید كرد: «تمام حرف و حدیث هایی كه از سوی بنیامین نتانیاهو و اعضای جمهوریخواه كنگره شنیده ایم مبنی بر اینكه فشارها بر ایران باید تشدید شود، اتفاق نخواهد افتاد.»

كری در بخش دیگری از این گفت وگو ضمن مهم دانستن جزئیات توافق كه باید تا روز 30 ژوئن(9تیرماه) مشخص شوند، افزود: «اگر این جزئیات آن چیزی نباشد كه گمان می كنیم درخصوص آنها توافق كرده ایم، در این صورت توافقی را امضاء نخواهیم كرد.»

كری گفت كه «یكی از جنبه های مهم چارچوب توافق (بیانیه سوئیس) نظارت دقیق آژانس بین المللی انرژی اتمی بر كلیت چرخه سوخت هسته ای ایران به مدت 25 سال است.»

به گزارش ایرنا، سناتورهای جمهوریخواه خواستار انضمام متمم هایی به توافقنامه اخیر امضا شده بین سناتورها «باب كروكر» و «بن كاردین» هستند كه به موجب آن، كنگره مجاز به بررسی و ارزیابی هرگونه توافق حاصله بین دولت اوباما و ایران در رابطه با برنامه هسته ای این كشور خواهد بود.

به موجب یك متمم، توافق نهایی با ایران باید به عنوان یك معاهده تسلیم سنا شود. طبق متمم دیگری هم این توافقنامه باید از حمایت نیمی از اعضای مجالس نمایندگان و سنا برخوردار شود.

تلاش های جمهوریخواهان برای ایجاد اخلال در روند دستیابی به توافق نهایی و لغو تحریم های غیرقانونی علیه ایران درحالی شدت گرفته است، كه هیات مذاكره كننده هسته ای كشورمان به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به منظور شركت در اجلاس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ( ان پی تی) در نیویورك بسر می برند.

پس از مذاكرات هسته ای لوزان سوییس، چارچوب تدوین متن توافقنامه نهایی میان ایران 1+5 مشخص شد و طرفین هفته گذشته در نشستی در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی هیات ها، كار نگارش متن را با محوریت لغو تحریم ها آغاز كردند.

شبد**1078** 2023

سرخط اخبار سیاست خارجی