۲۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۹:۲۱
کد خبر: 81573011
T T
۰ نفر
سازمان همكاريهاي اسلامي درصورت لزوم درخصوص نظارت بر حرمين شريفين ورود كند

قم- ايرنا - استاد برجسته حوزه علميه قم گفت: با توجه به حادثه پيش آمده در فرودگاه جده ، اگر عربستان توانايي تامين امنيت زائران را ندارد، اين وظيفه جهان اسلام كه از طريق سازمان هاي اسلامي بويژه سازمان همكاريهاي اسلامي شورايي را براي نظارت و مديريت حرمين شريفين تعيين كند.

به گزارش ايرنا، آيت الله مهدي هادوي تهراني عصر چهارشنبه در نشست خبري با موضوع حوادث اخير منطقه و اهانت به زائران سرزمين وحي با تاكيد بر تامين امنيت كامل حرمين شريفين، گفت: مكه و مدينه به هيچ يك از مذاهب اسلامي تعلق ندارد، اين دوشهر هر چند به لحاظ جغرافيايي در داخل خاك عربستان قرار دارد، اما بر اساس يك وظيفه شرعي و الهي يعني همان مناسك حج متعلق به همه مسلمانان با هر گرايش و فرقه اي هستند.

وي با بيان اينكه فارغ از حج تمتع خداوند حتي انجام عمل حج مفرده را براي كساني كه استطاعت مالي دارند، واجب دانسته است، افزود: متاسفانه دولت عربستان بر خلاف اقتضائات اسلامي و قوانين بين المللي با اعمال يك نظر مذهبي خاص در مكه و مدينه محدوديت هاي شديد مذهبي را براي تمام پيروان مذاهب اسلامي در اين دو شهر مقدس ايجاد كرده، كه البته اين امر جديدي نيست.

وي با بيان اينكه فرقه كوچك و در اقليت وهابيت موفق شده تا به لطف و ياري قدرت سياسي عربستان در اين دو شهر به توانايي هاي خاصي دست پيدا كند، افزود: علاوه بر ناامني عقيدتي و جاني كه از گذشته هاي دور در اين شهرهاي مهم جهان اسلام وجود داشته، اقدام اخير پليس سعودي در اهانت به دو زائر ايراني نمونه اي از ناامني حيثيتي ايجاد شده از سوي وهابيت تحت حمايت آل سعود محسوب مي شود.

هادوي تهراني با اشاره به سخنان سال 66 حضرت امام(ره) در خصوص عدم صلاحيت آل سعود براي پرده داري كعبه و ضرورت تشكيل شورايي متشكل از كشورهاي اسلامي براي اداره شهرهاي مكه و مدينه، اظهار داشت: بدون شك اقدامات آل سعود طي دهه هاي اخير و همچنين حادثه هتك حرمت دو زائر ايراني شاهد صدقي بر اين سخنان امام راحل است.

وي با بيان اينكه نظام اسلامي در راستاي صيانت از حقوق مردم و زائران خانه خدا اقدام به تعليق حج عمره نمود است، افزود: البته بيش از تعليق عمره مفرده بايد با يك رايزني بين كشورهاي اسلامي بر اين مساله تاكيد كنيم، كه حرمين شريفين چه مقدار بر اساس معيارهاي اسلامي و ضوابط و قوانين بين المللي اداره مي شود.

استاد حوزه علميه قم تصريح كرد: بي ترديد اگر اين اداره مورد قبول اسلام، قوانين و حقوق بين الملل نباشد، بايد راهكاري براي اين تامين امنيت اين شهرها پيدا شود، وعلماي جهان اسلام با كمك يكديگر و با مشاورت و همكاري راه حل هاي قابل قبولي را به سازمان همكاري هاي اسلامي ارايه دهند، و دولت هاي اسلامي نيز براي حل اين مشكل به صورت اساسي اقدام كنند.

هادوي تهراني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تجاوز عربستان سعودي و چند كشور منطقه به خاك يمن، تصريح كرد: بدون شك تبديل شدن جريان حوثي به يك جريان مردمي در حال گسترش و توسعه و از همه مهمتر پيدايش گروه انصار الله عربستان را دچار وحشت كرده است.

استاد حوزه علميه قم همچنين با اشاره به تصرف و اشغال بخش هايي از خاك يمن و ادعاي مالكيت عربستان بر اين كشوراز سال ها پيش، تصريح كرد: بر اين اساس دولت عربستان بر خلاف حكمت سياسي و درايت اجتماعي نسبت به يك حمله ناجوانمردانه به يمن پس از درگذشت ملك عبدالله و انتقال قدرت به ملك سلمان اقدام كرد.

وي همچنين با بيان اينكه در زمان پادشاه در گذشته عربستان اين كشور جريان تكفيري و داعش را براي امنيت ملي خود مضر مي دانست و در تريبون هاي رسمي عربستان با جريان تكفيري رسما اعلام مخالفت مي شد، افزود: به همين علت بسياري از افراطيون سعودي با محدوديت هايي از نظر تبليغي مواجه شدند.

وي با اشاره به اينكه با روي كار آمدن پادشاه جديد عربستان تمام افراطي ها آزاد شدند، و تمام محدوديت ها از آنها بر داشته شد، افزود: در پي رفع اين محدوديت ها دولت عربستان اقدام به يك حمله گسترده به يمن و ايجاد يك فاجعه انساني در اين كشور نمود.

استاد حوزه علميه قم با ابراز اميدواري از اينكه مقاومت مردم يمن به اين فجايع پايان خواهد داد،افزود: بي گمان آنچه كه امروز در منطقه وجود دارد تداوم همه توطئه هاي انجام شده عليه ارزش ها و مفاهيم انقلاب اسلامي از آغاز شكل گرفتن آن است، تا اين نظام به يك جريان فرقه اي و گروهكي تبديل شود.

وي همچنين با تاكيد بر اينكه حمايت نظام اسلامي از محرومان و مظلومان فلسطين و يا حمايت از حوثي هاي يمن، حماس و مقاومت اسلامي و حتي مظلومان ديگر نقاط جهان به هيچ وجه تابع نگاه هاي مذهبي و قومي نبوده، بلكه از مفاهيم ارزشي و اسلامي تبعيت نموده است، افزود: نظام اسلامي خود را در حد بضاعت و توانايي هايش حافظ منافع مستضعفان جهان مي داند، از اين رو هر گاه مظلومي دست كمك به سوي آن دراز كرده، به رغم همه مشكلات داخلي كشور از كمك به او دريغ نكرده است.

هادوي تهراني همچنين فجايع بوجود آمده در كشورهاي مختلف خاورميانه را مقدمه اي بر پايان كار حكومت هاي خودكامه و تبديل اين حكومت ها به حكومت هاي برخاسته از دل مردم و مورد پذيرش آنها عنوان كرد، و ابراز اميدواري نمود، به بركت اين حركت ها و خيزش ها به زودي شاهد برپايي حكومت هاي مبتني بر آرا عمومي در منطقه باشيم.ك/3

7403/ 6133/

سرخط اخبار استان‌ها