۲۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۹:۳۷
کد خبر: 81566113
T T
۰ نفر

كتابخانه هاي سيار روستايي، طرحي موفق در استان زنجان

۲۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۹:۳۷
کد خبر: 81566113
كتابخانه هاي سيار روستايي، طرحي موفق در استان زنجان

زنجان - ايرنا - طي چند سال گذشته كتابخانه هاي سيار روستايي در تعدادي از روستاهاي هدف اين استان فعال شده است كه اين رضايتمندي روستاييان را به همراه داشته است.

شمار روستاهاي واقع در استان زنجان در مقايسه با ديگر استان هاي همجوار بسيار بالاست و اين موضوع بيانگر آن است كه سرمايه گذاري در اين مناطق و در حوزه هاي مختلف ثمره مثبتي به دنبال دارد و تحقق اين مهم در گرو اجراي سياست هاي مدون و برنامه ريزي مطلوب است.

يكي از برنامه هاي موفق اجرا شده در روستاهاي هدف اين استان راه اندازي كتابخانه هاي سيار روستايي است و بي شك تداوم آن به ارتقاي دانش و آگاهي مردم اين مناطق منتهي مي شود.

مديركل امور كتابخانه هاي استان زنجان نيز با اشاره به اينكه ايجاد كتابخانه هاي ثابت و سيار روستايي از اولويت هاي مهم اين اداره كل در سال جاري است، افزود: طي سال گذشته به توسعه كمي كتابخانه ها توجه شد كه تلاش مي شود كيفيت نيز در سرلوحه فعاليت هاي اين بخش به ويژه در مناطق روستايي لحاظ شود.

محمد ربيع احمد خاني يادآورشد: بررسي ها نشان مي دهد اجراي كتابخانه هاي سيار روستايي در شهرهاي زنجان، خدابنده و ماهنشان با استقبال علاقه مندان روبرو شده است.

وي با بيان اينكه هم اكنون 936 روستا در استان زنجان واقع شده است، اظهار كرد: شمار زياد روستاهاي اين استان لزوم توجه احداث كتابخانه هاي ثابت و راه اندازي كتابخانه هاي سيار روستايي را بيش از گذشته ضروري مي كند.

احمدخاني تصريح كرد: در زمان حاضر سه دستگاه ميني بوس با عنوان كتابخانه سيار هر كدام با بيش از يك هزار جلد كتاب به روستاهاي هدف خدمات رساني مي كنند.

وي اظهار كرد: براي هر كتابخانه سيار روستايي يك كتابدار ويژه كتاب رسان به كار گرفته شده است كه عناوين جديد و به روز را ارايه مي كند.

مديركل امور كتابخانه هاي استان زنجان شمار اعضاي كتابخانه هاي سيار روستايي استان زنجان را بيش از سه هزار نفر اعلام كرد و گفت: متناسب با گروه هاي مختلف سني كتابهاي متنوع و مورد نظر امانت داده مي شود.

وي يادآوري كرد: راه اندازي كتابخانه روستايي در مقايسه يا كتابخانه هاي ثابت به لحاظ مالي مقرون به صرفه بوده و نتايج مفيدي به دنبال دارد.

احمدخاني افزود: بر اساس استانداردهاي تعريف شده هر كتابخانه روستايي بايد 20 روستا را تحت پوشش قرار دهد و اين در حالي است كه هر كدام به 50 روستا خدمات ارايه مي كنند.

احمدخاني خاطرنشان كرد: كمبود اعتبارات از موانع اصلي در گسترش و توسعه كتابخانه هاي سيار روستايي در اين استان به شمار مي آيد.

وي خاطرنشان كرد : از ديگر اولويت مهم اين اداره كل استفاده از مكانهاي بلااستفاده در مناطق روستايي اين استان براي ايجاد كتابخانه هاي ثابت روستايي است كه رفع اين مشكل تا حد امكان در سال جاري با جديت بيشتري پيگيري مي شود.

به گزارش ايرنا، 36 درصد جمعيت يك ميليون و 100هزار نفري استان زنجان در مناطق روستايي سكونت دارند.

6085/7320

سرخط اخبار استان‌ها