۱۳ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۰۲
کد خبر: 81557354
T T
۰ نفر
آبگرم های جوشان نیر موهبتی خدادادی برای رفع خستگی گردشگران

اردبیل - ایرنا - واقع شدن نیر در دامنه كوه سبلان و دارا بودن 13 چشمه آبگرم جوشان در شهرستان نیر رتبه دوم را به این شهرستان رقم زده و این مواهب پاسخی برای خستگی گردشگران و مسافران از سوی طبیعت است.

به گزارش ایرنا ، بوشلی ، بولاغلار ، قینرجه ، ایلانجیق ، حمام دره سی ، دیبسیز گلی ، تجرق ، دیمان ، داش آلتی ، الله اكبر ، قره بلاغ ، سقزچی و چشمه حمام قره شیروان مجموعه بی نظیر چشمه های معدنی این شهرستان است كه درمان امراض پوستی ، روماتیسم ، دردهای مفصلی ، بیماری های تنفسی ، بیماری های دستگاه گوارش و بیماری های حركتی از جمله ویژگی های این آبگرم های معدنی است.

با وجود این كه شهرستان نیر مجموعه قابل توجهی از چشمه های آب های معدنی را در بطن خود گرد آورده غفلت از این امكان موجب شده تنها تعداد اندكی از چشمه های این منطقه قابل استفاده برای مراجعان باشد كه می توان از آن جمله به مجموعه آبدرمانی قینرجه اشاره كرد.

این چشمه در چهار كیلومتری شهر نیر و بالاتر از چشمه بوشلی یا همان برجلو در كنار جاده نیر ، سراب واقع شده و میزان آبدهی آن چهار لیتر در ثانیه و دمای آب 65 درجه سانتی گراد بوده و املاح آهن ، سیلیس و مواد رادیو اكتیو موجود در آب این چشمه برای درمان بیماری های حركتی ، بیماری های پوستی و زنان بسیار مفید است.

مجموعه مدرن قینرجه نیر دارای سالن دوش ، سالن رختكن ، بوفه ، مدیریت ، سرویس های بهداشتی ، زمین والیبال ، فوتبال ساحلی و حمام آفتاب است.

مطالعات طرح تفصیلی طرح جامع دهكده توریستی 'سبلان' یا 'منطقه نمونه گردشگری برجلو یا بوشلی' در جاده اصلی نیر ، سراب در 10 كیلومتری شهرستان نیر در 110 هكتار در سال گذشته با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز شده و فاز اول آن به بهره برداری رسیده است.

این طرح در راستای احیای ظرفیت های گردشگری شهرستان نیر و با هدف توسعه صنعت توریسم در این شهرستان از جمله پروژه هایی است كه به عقیده كارشناسان می تواند گردشگری این شهرستان را متحول كند.

علاوه بر این دو چشمه آبگرم هم اكنون امكان استفاده محدود از سایر چشمه های آبگرم این شهرستان نیز موجود است كه از آن جمله می توان به چشمه سقزچی با دمای 39 درجه سانتی گراد در یك كیلومتری روستای سقزچی و چشمه دیب سیز گلی با دمای 30 درجه سانتی گراد در چهار كیلومتری شهرستان نیر و در نزدیكی چشمه سقزچی اشاره كرد.

شهرستان نیر علاوه بر گنجینه آب های معدنی به دلیل سابقه باستانی و تاریخی و ویژگی های اقلیمی زمینه های گردشگری دیگری را نیز دارد كه سد یامچی در پنج كیلومتری نیر ، مجموعه بولاغلار در سه كیلومتری ، غار فرهاد در 17 كیلومتری ، دژ و پناهگاه زیر زمینی گلستان در 12 كیلومتری ، استخر و دژ تاریخی بوینی یوغون ، كاروانسرای سنگی صائین ، قرمزی كورپی ، بقعه كورائیم و آتشكده های باستانی از دیگر مناظر دیدنی این شهرستان است.

شهرستان نیر در 35 كیلومتری جنوب اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی استان های اردبیل و آذربایجان شرقی قرار دارد.

7116/6018

سرخط اخبار استان‌ها