۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81553993
T T
۰ نفر

ساري گردي مسافران نوروزي با تورهاي رايگان

۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81553993
ساري گردي مسافران نوروزي با تورهاي رايگان

ساري - ايرنا - مسافران نوروزي با تورهاي رايگان ساري گردي از مكان هاي تاريخي و ديدني شهر ساري بازديد مي كنند.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري مركز استان مازندران تور رايگان ساري گردي ،جاذبه‌هاي شهر ساري را به علاقه‌مندان اين حوزه معرفي مي‌كند.

اين تورها در 2 نوبت صبح و بعد از ظهر در هر نوبت با دو دستگاه اتوبوس در شهر ساري برگزار مي شود و تا كنون دو هزار مسافر نوروزي توسط اين تورها از مكان هاي تاريخي و ديدني شهر ساري بازديد نمودند

اين تورها از ابتداي سال 1394 براي مسافرين و شهروندان ساروي توسط يك شركت خدمات ايرانگردي وجهانگردي و با همكاري شهرداري ساري براي سومين سال پياپي برگزار مي شود.

شهر ساري حدود 300 هزار نفر جمعيت دارد و داراي جاذبه هاي تاريخي زيادي از جمله آثار زير است.

بانك ملي

بانك ملي ايران - شعبه ميدان شهرداري ساري-۱۳۱۹بانك ملي ساري مربوط به اوايل دوره پهلوي است و در ساري، ميدان شهرداري واقع شده و اين اثر در تاريخ ۳ بهمن ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۰۳۱ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.[۲۳]

سه گنبدان

باشكوه ترين يادگار باستاني ايران؛ بنايي استوار با سه گنبد پلكاني و هرمي شكل كه از بن تا سر آن كماني بوده‌است از اينرو ويرانسازي و تخريب آن بسيار دشوار بوده و در سه مرحله در زمان فتحعلي شاه و خويشاوندانش انجام شده‌است. زير هر گنبد آرامگاه ايرج، سلم و تور (تورج) پسران فريدون شاه است و در هنگام شاهنشاهي منوچهر ساخته شد و پيرامون آن در هنگام فرمانروايي توس تكميل شد. تا سال ۱۳۷۰ با هزار افسوس تنها چاله بزرگي از ويرانه آن در كنار ميدان شهرداري و ساختمان استانداري با سبزه زار و درختان نارنج ديده مي‌شد كه آن هم پر شد و اكنون بوستاني هم تراز خيابان انقلاب (شاه) است؛ كهنسالي اين بنا زياد است و تاريخ دقيق آن دانسته نيست.

كهنه باغشاه

بنياد آن توسط پادشاهان صفوي بوده‌است و در زمان رضا شاه آن را خراب كردند و خيابان خيام كنوني را ساختند (اگرچه هنوز در خيابان خيام آثار باغ در ملك خصوصي مردم نمايان است.)



نوباغشاه

بدست محمد ميرزا ملك آراء در زمان فتح علي شاه ساخته شد و عمارت‌هايي شبيه چهل ستون اصفهان در آن احداث نمودند كه البته در زمان رضاشاه و به دستور وي پادگان شد.

شاهزاده حسين

در محله شاهزاده حسين واقع است و بناي آن به سال ۸۹۰ برميگردد. اين امامزاده در بخش باختري ساري قرار داد.

عمارت كلبادي

خانه كلبادياين مكان زيبا و قديمي در مركز شهر ساري و در نزديكي ميدان اصلي واقع شده است و در حال حاضر به عنوان اداره ميراث فرهنگي مورد بهره‌برداري قرار گرفته و پيشينه آن يه حدود ۱۲۰ سال پيش باز مي‌گردد. ويژگيهاي اجزاي معماري آن همچون اتاق‌ها، حجره‌ها، شاه نشين، گرمابه، اصطبل، حياط و هنر بكاررفته بر روي پنجره‌ها و ارسي‌ها و آراستن آنها با شيشه رنگي در نوع خود بي‌نظير است

حمام وزيري

اين بنا نيز در مركز شهر ساري و در كنار خانه كلبادي قرار دارد و از لحاظ نوع معماري، مصالح و ويژگيهاي ساختماني از ابنيه ديدني و مشهور مازندران به شمار مي‌رود. ان بنا نيز متعلق به دوران قاجاريه‌است.

مسجد فرح آباد.

مجموعه تاريخي فرح‌آباد در ۲۸ كيلومتري شمال شهر ساري و در ورودي فرح‌آباد و در ۲كيلومتري ساحل درياي مازندران در محدوده فعلي روستاي فرح آباد قرار دارد. اين مجموعه شامل مسجد، پل، ديوارهاي بر جاي مانده از يك كاخ سلطنتي است كه به دستور شاه‌عباس‌صفوي ساخته شده و تفرج‌گاه ساحلي صفوي بوده‌است. مسجد با ايوانهاي بلند، شبستانها. حجره هاو مناره‌ها از مهم‌ترين بناهاي تاريخي استان مازندران به شمار مي‌رود. شاه عباس به دليل اينكه از طرف مادر بهشهري بود علاقه فراواني به آباداني مازندران داشت و از اين رو بناهاي زيادي در مازندران احداث نمود. فرح اباد در آن زمان روستاي كوچكي بود به نام طاهان كه در دوره صفويه به بندري پر رونق تبديل و به فرح آباد تغيير نام و به دارالسرور و دارالسلطنه شهرت يافت.

آب انبارهاي ساري

در آخرين دوره داراي ۵ آب انبار معروف بوده كه هم اكنون بناي ۳ آب انبار آن موجود است.

آب انبار ميرزا مهدي

اين بنا در مركز شهر ساري واقع شده و مربوط به دوران افشاريه يا زندي ه مي‌باشد، منبع اصلي به وسيله پلكاني به پاي شير و انبار آب دسترسي دارد. پلان آن گرد و با گنبد هلالي است كه همه آن با آجر و ملاط ساخته شده و در بخش دوگاني گنبد دريچه‌هايي براي فراهم آوردن روشنائي درون آب انبار تعبيه گرديده‌است.

آب انبار نو

اين آب انبار نيز در مركز شهر ساري و در بافت قديمي مابين خيابانهاي قارن و ۱۸ دي كنوني قرار دارد و به لحاظ نوع كاربري همچون آب انبار ميرزا مهدي است. بلنداي آن از كف آب انبار تا سقف آن ۴۰/۲۱ متر است

دروازه‌هاي ساري

ساري در گذشته داراي چهار دروازه در چهار سمت شهر بوده كه عبارت بودند از: دروازه بابل، دروازه گرگان، دروازه فرح آباد و دروازه نوباغشاه.

برج‌ها و اماكن مقدس

مسجد جامع ساري مسجد جامع ساري كه قديمي ترين و نخستين مسجد مازندران است و قبل از آنكه به مسجد تبديل شود آتشكده زرتشتيان بوده است. محوطه مسجد در سالهاي گذشته چند بار گمانه زني شده و آثار تاريخي بسياري از آن خارج شد كه سرنوشت بعضي از اين آثار نا معلوم است.

مسجد حاج مصطفي خان

در سال ه ق ۱۲۷۳ مسجد حاج مصطفي‌خان سورتيجي ايجاد گرديد و در محلهٔ امام‌زاده عبدالله آن زمان و محلهٔ چهارراه برق كنوني قرار دارد. اين اثر دوره قاجاريه با ملحقات و موقوفات پيرامون خود بعد از مسجد جامع ساري به عنوان بزرگترين مسجد در مركز شهر قرار دارد.

برج رسكت

برج رسكت در حال مرمّت.برج رسكت در چهل كيلومتري جنوب باختري شهر ساري، در يكي از روستاهاي دودانگه به نام روستاي رسكت قرار دارد و مسير دست رسي به آن از ساري آغاز و پس از گذر از دو راهي كياسر و سد سليمان تنگه به سوي باختر منحرف مي‌شود كه بيشتر بخشهاي آن آسفالته مي‌باشد. اين بنا در بخش دودانگه ساري قرار دارد و با آجر ساخته شده و رايه‌هاي آن شامل مقرنس كاري دو كتيبه آجري به خط كوفي و پهلوي ساساني است. احتمالاً مقبره يكي از شهرياران آل باوند بوده و مربوط به سده پنجم هجري قمري است.

در سال ۲۳۱ خورشيدي برابر با ۲۳۷ قمري شهاب‌سنگي در منطقه فريم سقوط كرد كه به نام شهابسنگ اسپهبد شروين خوانده شد. برخي پژوهشگران برج رسكت را يادماني چند منظوره در نزديكي محل سقوط اين شهابسنگ ميدانند.

امامزاده عباس

امامزاده عباسدر حاشيه شمالي ورودي خاوري شهر ساري واقع شده و از نظر شيوه معماري، گنبد هرمي شكل و صندوق چوبي نفيس، يكي از بناهاي معروف استان مازندران است. تاريخ ساخت آن ۸۹۷ هجري قمري است و چهارامامزاده بنامهاي عباس و زيد و محمد و حسن در آن مدفون مي‌باشند. اين بنا دربلوار امام رضا منطقه‌اي به نام آزادگله ساري واقع شده‌است.

امامزاده جبار

در روستاي اسپورز واقع در جنوب خاوري شهرستان ساري دركيلومتر ۵ جاده ساري به نكاء پشت پارك جنگلي شهيد زارع ساري در خاور روستاي اسپورز مدفون است و گفته مي‌شود از نوادگان امام موسي كاظم مي‌باشد./1

6097

سرخط اخبار استان‌ها