۳ فروردین ۱۳۹۴، ۲۳:۳۲
کد خبر: 81549926
T T
۰ نفر
ادامه همسویی قانونگذاران آمریكایی با رژیم صهیونیستی/هشدار به اوباما درباره توافق هسته ای

تهران- ایرنا- 367 نماینده كنگره آمریكا در ادامه همسویی با سیاست رژیم صهیونیستی در قبال توافق هسته ای با ایران، روز دوشنبه در نامه‌ای به باراك اوباما ضمن هشدار درباره هرگونه توافق احتمالی با تهران، نوشته‌اند كه هر توافقی اتمی و لغو احتمالی تحریم‌ها باید به تایید كنگره برسد.

به گزارش ایرنا، در این نامه كه امروز(دوشنبه) در وب‌ سایت كنگره آمریكا منتشر شده آمده است: «هرگونه لغو احتمالی تحریم‌هایی كه مصوب كنگره است، نیاز به مجوز و تایید دوباره كنگره دارد».

این نامه خطاب به رییس جمهوری آمریكا با تكرار ادعای تلاش ایران برای ساخت سلاح های هسته ای، می‌گوید: «كنگره باید متقاعد شود راه دستیابی ایران به بمب اتمی مسدود شده و فقط در آن صورت است كه لغو دائمی تحریم‌ها را اجازه خواهد داد».

در این نامه آمده است: «سوابق پنهان‌كاری ایران سبب می‌شود اعتماد به آن‌ها بسیار دشوار باشد؛ همان‌طور كه یك دیپلمات مذاكره كننده وزارت خارجه آمریكا گفت كه فریبكاری بخشی از رفتار ایران است».

امضاكنندگان این نامه خطاب به رییس جمهوری آمریكا گفته‌اند: با توجه به پیشینه ایران، هرگونه مذاكرات باید با حداكثر شفافیت از سوی تهران همراه باشد؛ هرگونه بازدید و راستی آزمایی باید امكان دسترسی سرزده به محل‌های مشكوك احتمالی را فراهم و محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی بر برنامه هسته‌ای ایران باید دهه‌ها ادامه پیدا كند.

نامه نمایندگان كنگره به امضای نمایندگانی چون «اد رویس» نماینده جمهوریخواه ایالت كالیفرنیا و «الیوت انجل» نماینده دمكرات نیویورك رسیده است.

به گزارش ایرنا، این برای بار پنجم است كه نمایندگان آمریكا در مسیر سیاست خارجی دولت اوباما در مذاكرات هسته ای، سنگ اندازی می كنند؛ ابتدا «جان بوهنر» رییس جمهوریخواه كنگره آمریكا با دعوت بدون هماهنگی با كاخ سفید از نتانیاهو برای سخنرانی در كنگره آن هم 2 هفته مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، خشم باراك اوباما و دمكرات‌ها را برانگیخت. نتانیاهو در كنگره با تكرار ادعاهای خود، درباره توافقنامه بد با تهران هشدار داد.

بعد از آن، 47 سناتور جمهوریخواه در نامه سرگشاده به مقام های ایران، هشدار دادند كه هرگونه توافق هسته‌ای میان آمریكا و ایران تنها تا پایان دوره ریاست‌جمهوری باراك اوباما دوام خواهد داشت.

سپس رسانه ها از تلاش دو نماینده مجلس آمریكا برای جمع آوری امضاء برای یك نامه دیگر علیه مذاكرات هسته ای، این بار با مشاركت قانونگذاران اروپایی خبر دادند؛ شماری از قانونگذاران آمریكا، انگلیس، فرانسه و آلمان با انتشار نامه ای بی سابقه به سران كشورهای خود هشدار دادند كه «توافق بد با ایران به طور حتم منجر به تحریم های بیشتر خواهد شد.

«داگ لمبورن» و «رندی وبر» دو تن از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریكا، هفدهم مارس (26 اسفند) توزیع این نامه در بین اعضای كمیته های خدمات نظامی و روابط خارجی مجلس نمایندگان را آغاز كردند.

همچنین چند روز پیش «پیتر روسكام» (نماینده جمهوریخواه ایالت ایلینویز) و «لی زلدین» (نماینده جمهوریخواه نیویورك) دو عضو كنگره در نامه ای به مقام های كمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان، درخواست كرده اند بودجه مذاكرات هسته ای كاخ سفید با تهران كه آنها آن را «مذاكرات خطرناك با ایران» توصیف كردند، قطع شود.

در این نامه آنها توصیه كردند كه بودجه مربوط به «شركت آمریكا در مذاكرات خطرناك 1+5 با ایران» در سال مالی 2016 بطور كامل قطع شود. در صورت عملی شدن این پیشنهاد، بودجه دولتی برای سفر مقام های دولت اوباما و اقامت آنان در هتلها و هرگونه مخارج دیگر مرتبط با مذاكرات قطع می شود.

با نزدیك شدن مذاكرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به مراحل حساس پایانی، طرفداران رژیم صهیونیستی در مراكز سیاسی آمریكا به تلاش های خود برای كارشكنی در روند مذاكرات شدت بخشیده اند؛ آن هم در حالی كه كاخ سفید در نامه ای به سنای آمریكا هشدار داد كه از دخالت در مذاكرات اتمی ایران و قدرت های جهانی بپرهیزد.

آخرین دور از مذاكرات هسته ای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان با جان كری همتای آمریكایی او در سال گذشته، 29 اسفند در لوزان سوییس برگزار شد. ظریف در پایان این دور از گفت وگوها گفت: به نقطه ای بسیار حساس رسیده ایم و بحث ها به نكات بسیار ریز رسیده است.

قرار است دور جدید مذاكرات ظریف و كری، پنجشنبه(ششم فروردین) در لوزان سوییس از سر گرفته شود.

ایرانم**1953 ** 2023

سرخط اخبار جهان