۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۰۰
کد خبر: 81525394
T T
۰ نفر
انتقال پزشكی قانونی اصفهان به خارج شهر بازهم به آینده موكول شد

اصفهان - ایرنا - محل كنونی پزشكی قانونی اصفهان كه در میان بافت مسكونی و در نقطه ای پرتردد و گردشگر پذیر قرار گرفته ، سالهاست كه مورد مناقشه و گفت و گوی مردم، مسوولان شهری و مدیران پزشكی قانونی است.

پیش از این مدیران پزشكی قانونی اصفهان وعده داده بودند كه بخشی از فعالیت های این سازمان شامل سالن تشریح و محل معاینه اجساد به مكانی دور از شهر اصفهان ، در منطقه ای به نام «گورت» و در جوار گورستان باغ رضوان منتقل شود.

گفته شده است مركز جدید در دست احداث ۲۰ هزار متر عرصه و ۱۰ هزار متر زیر بنا دارد كه تمامی نیازهای خطه اصفهان به خدمات پزشكی قانونی را در فضایی استاندارد و بیرون از بافت مسكونی تامین می كند.

ولی درآخرین خبری كه پزشكی قانونی اصفهان در اختیار ایرنا قرار داد ، عنوان شده است كه ساختمان یاد شده تنها در صورت تامین اعتبارات لازم برای سال آینده به مرحله بهره برداری می رسد.

این اداره كل افزود : راهبرد پزشكی قانونی استان برای تأمین فضای مناسب و جابه جایی از محل فعلی، تكمیل و راه اندازی فاز تالار تشریح پروژه در حال احداث پزشكی قانونی استان در منطقه گورت است وبه شرط تأمین اعتبارات موردنیاز تا اواسط سال 1394 این طرح مورد بهره برداری قرار می گیرد.

همچنین پزشكی قانونی اصفهان در رابطه با ساماندهی صدور جواز دفن در آرامستان نیز عنوان كرد كه ساماندهی صدور جواز دفن در باغ رضوان نتیجه پیگیری های پزشكی قانونی است.

هفته گذشته روابط عمومی سازمان آرامستانهای شهرداری اصفهان از ساماندهی صدور جواز دفن در این آرامستان باغ رضوان خبر داده بود و از عدم استقرار دفتر پزشكی قانونی از استقرار در این محل انتقاد كرده بود.

علی سلیمانپور مدیر كل پزشكی قانونی استان اصفهان نیز در پی آن روز دوشنبه با صدور جوابیه ای به سازمان آرامستانهای استان گفت: روند قبلی صدور جواز دفن در خارج از پزشكی قانونی معضلاتی را برای رسیدگی به پرونده های مطروحه در مراجع قضایی به دنبال داشت و همچنین نارضایتی برخی از شهروندان و متعاقب آن شكایت به مراجع مرتبط از جمله معاونت درمان را موجب می شد.

وی افزود: در سال گذشته مشكلاتی درباره صدور جواز دفن برای اجسادی كه برای تعیین علت فوت به پزشكی قانونی ارجاع نشده اند و جواز دفن آنها توسط افراد غیر كارشناس و سودجو در خارج از پزشكی قانونی صادر می شد؛ ایجاد شده بود.

وی اظهار كرد: در این راستا جلسه ای با حضور معاونت درمان وقت دانشگاه، ریاست سازمان نظام پزشكی و برخی از مسوولان ذیربط برگزار شد.

سلیمانپور افزود: متعاقب جلسه مذكور طرحی برای ساماندهی صدور جواز دفن در سطح شهرستان اصفهان توسط پزشكی قانونی استان تهیه و به مراجع ذی ربط ارائه شد.

وی یادآوری كرد: با وجودتصویب طرح پیشنهادی و تأكید مسوولان مرتبط مبنی بر اجرایی كردن آن، محل پیش بینی شده برای اجرای طرح مذكور در محل آرامستان باغ رضوان به دلیل برخی از ملاحظات اداری و مدیریتی در اختیار پزشكی قانونی استان قرار نگرفت.

وی افزود: در طی این فاصله زمانی ، طرح ارائه شده مذكور به ستاد مركزی سازمان پزشكی قانونی كشور منعكس شد كه پس از تغییرات جزئی در قالب طرح دادپزشك به كلیه استانهای كشور ابلاغ و در بسیاری از استانهای كشور اجرایی شد لیكن همانگونه كه اشاره شد به دلیل عدم دسترسی به محل مناسب موردنظر، این طرح در اصفهان اجرایی نشد.

مدیركل پزشكی قانونی اصفهان افزود: پس از پیگیری مكرر اداره كل پزشكی قانونی استان اصفهان و با حمایت دادستان عمومی و انقلاب اصفهان و با مساعدت ریاست فعلی آرامستان باغ رضوان، محل جدیدی برای این منظور پیش بینی شد و به دنبال آن اقدامات لازم برای تهیه مقدمات و ملزومات اداری و فنی و تأمین نیروی انسانی لازم در دستور كار قرار گرفت.

وی ابراز امیدواری كرد كه به زودی با استقرار پزشكان داوطلب مشاركت كننده در این طرح كه دوره آموزشی خود را در پزشكی قانونی سپری كرده اند در محل فوق این طرح در شهرستان اصفهان نیز اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: اجرایی شدن طرح دادپزشك در شهرستان اصفهان منجر به ساماندهی وضعیت فعلی تعیین علت فوت و صدور جواز دفن در مورد اجساد ارسال نشده به پزشكی قانونی شده و از ارجاع اجسادی كه ضرورتی به انتقال آنها به تالار تشریح نیست هم جلوگیری می نماید.

سلیمانپور گفت: اجسادی كه بنا به درخواست و استعلام مراجع انتظامی و قضایی و به منظور بررسی های دقیق تخصصی از جمله كالبدگشایی و انجام آزمایشات سم شناسی و آسیب شناسی به تالار تشریح پزشكی قانونی استان ارجاع می شدند ارتباطی با طرح یاد شده نداشته است.

گ/6994/ 6022

سرخط اخبار استان‌ها