۱۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۵۲
کد خبر: 81491148
T T
۰ نفر
سند امنیت كودكان و زنان در مرحله تدوین نهایی است

تهران - ایرنا – مشاور امور زنان و خانواده وزیر كشور گفت: پیش نویس سند امنیت كودكان و زنان آماده است كه هفته آینده برای استعلام به دستگاه های ذیربط اجرایی ارسال خواهد شد تا پس از بررسی های لازم، نسخه اصلی با امضای وزیر كشور به هیات دولت ارایه شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «فهیمه فرهمند پور» امروز(سه شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران افزود: پیش نویس اولیه این سند پس از دریافت نظرات دستگاه های اجرایی و در صورت لزوم تلفیق و مداخله های لازم، كامل خواهد شد.

وی تهیه پیش نویس سند امنیت كودكان و زنان را یكی از برنامه های مهم این حوزه در وزارت كشور برشمرد و ادامه داد: از دیگر برنامه های ما تشكیل كارگروه زنان در چارچوب شورای اجتماعی است كه به بهترین شكل برگزار شده است.

مشاور امور بانوان وزیر كشور تاكید كرد: تلاش می كنیم برای ورود به برنامه ششم توسعه، بحث زنان، كودكان و خانواده در این برنامه دیده شود و مورد توجه قرار گیرد.

برپایه این گزارش، دولت مكلف است سند امنیت اجتماعی زنان و كودكان در روابط اجتماعی را با همكاری وزارت كشور، نیروی انتظامی، مركز امور زنان و خانواده و بهزیستی ودیگر دستگاه های اجرایی تنظیم كند.

در حال حاضر پیش‌نویس سند امنیت زنان و كودكان در راستای ماده 227 برنامه پنجم توسعه توسط دفتر امور زنان و خانواده وزارت كشور تدوین شده است.



**توجه به سكونتگاه های غیر رسمی

فرهمند پور همچنین از برگزاری كارگروه تشكیل، تحكیم و تعالی خانواده شورای اجتماعی كشور خبرداد و افزود: این كارگروه فعالترین كارگروه شورای اجتماعی كشور است كه تاكنون 6 جلسه آن برگزار شده است .

مشاور امور بانوان وزیركشور افزود: یكی از فعالیت‌های این كارگروه ورود به برنامه ششم توسعه و توجه به سكونتگاه‌های غیررسمی است كه از دغدغه‌های جدی دولت است.

فرهمندپور همچنین از امضای تفاهم نامه‌ای با امضای معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در جهت همكاری‌های مشترك خبر داد و گفت: با این تفاهمنامه می توانیم از اعتبارات این معاونت هم بهره مند شویم.

وی با بیان این كه سال گذشته بودجه خاصی برای حوزه زنان در وزارت كشور دیده نشد، افزود: امسال بودجه‌ای واقعی، عینی و موثری را تقاضا كرده‌ایم البته در زمینه پیش بینی اعتبار مورد نیاز در انجام هماهنگی و همكاری بین دستگاهی را نیز درنظر داریم.



* با توان افزایی سال آینده شاهد دهیاران زن خواهیم بود

فرهمند پور توان افزایی زنان را ازعمده برنامه سال 94 برشمرد و گفت: در صورت تامین اعتبارات لازم، انجام برنامه‌های تحكیم خانواده و افزایش كمی و كیفی جمعیت، توان افزایی تخصصی مدیران حوزه زنان، خانواده و دست اندركاران حوزه برنامه ریزی زنان، شاهد اعضای زن شوراهای شهر و روستا، دهیاران زن، مشاوران امور بانوان دستگاه‌ها و مدیران كل اموربانوان استانداری‌ها خواهیم بود.

فرهمند پور افزایش سرمایه‌های اجتماعی زنان استان‌ها از طریق تعامل با فرهیختگان زن، توجه به اوقات فراغت زنان ودختران، كارآمدسازی كانون‌های فرهنگی زنان، توجه به زنان روستایی وعشایری، بهسازی تشكیلات امور زنان دراستانداری‌ها و فرمانداری‌ها را از دیگر برنامه‌های حوزه زنان در سال 94 برشمرد.

فرهمند پور با بیان اینكه در 13 ماه گذشته از تمام ظرفیت‌ها و امكانات موجود برای انجام درست ماموریت‌های امور زنان استفاده شده است، افزود: حوزه زنان نیازمند آسیب شناسی و نقد است.



* *تقویت زنان كارآفرین در دستور كار است

فرهمند پور با بیان این كه تقویت زنان كارآفرین، مدیریت و هماهنگی بین دستگاه‌ها بر عهده وزارت كشوراست، اظهار كرد: كار اقتصادی، كار آفرینی و توسعه، وظیفه ذاتی وزارت كشور نیست اما به دو دلیل وارد این عرصه شده‌ایم چرا كه وظیفه ذاتی وزارت كشور هماهنگ سازی امور بین دستگاه‌هاست.

مشاور امور بانوان وزیر كشور ارتقای توانمندی اجتماعی و روانی زنان را موضوع بسیار مهمی برشمرد و افزود: بخشی از توانمندسازی زنان از طریق برنامه ریزی اقتصادی محقق می‌شود و ما نمی‌توانیم از آن غفلت كنیم.

فرهمندپور تاكید كرد: به منظور ارتقای وضع زندگی زنان تنها نباید به توانمندسازی آنان توجه كنیم بلكه توانمندسازی خانواده و ارتقای مناسبات خانوادگی را هم مدنظر قرار دهیم. باید برای افزایش سهم زنان در اقتصاد خانواده، تامین حقوق مادی و معنوی زنان در فضای خانواده، اصلاح مناسبات اعضای خانواده و تقویت كرامت زنان در خانواده كار كنیم.



** بودجه مرخصی زایمان پیش‌بینی نشده است

مشاور امور بانوان وزیر كشور در پاسخ به سوالی مبنی براین كه آیا بودجه مرخصی زایمان پیش بینی شده است یاخیر؟ گفت: هنوز در زمینه مرخصی 9 ماهه زایمان دچار مشكل هستیم و بار مالی آن پیش بینی نشده است. پس از ابلاغ مصوبات می‌توانیم نسبت به پیگیری و اجرای آن اقدام كنیم.

فرهمندپور تاكید كرد: در صورتی كه اجرای مرخصی 9 ماهه زایمان ابلاغ شود، بر شیوه اجرای این مصوبه نظارت خواهیم كرد.



* *اجرای غربالگری سلامت برای بانوان شاغل

فرهمند پور شاخص ترین برنامه حوزه زنان وزارت كشور را غربالگری سلامت بانوان شاغل ذكر كرد و گفت: درمرحله نخست، این زنان در زمینه سرطان پستان غربالگری شدند و البته با توجه به گستردگی طرح غربالگری سلامت، این طرح در سال 94 ادامه می یابد.

وی برگزاری برنامه آموزشی و تربیتی «مطلع مهر» بانوان شاغل در وزارت كشور و آن هایی كه در پنج سال اول زندگی مشترك خود هستند را ازدیگر برنامه های وزارت كشور ذكر كرد و افزود: برنامه ریزی این طرح در دولت قبل بود اما اجرایی نشده بود كه امسال وزارت كشور دوره آموزشی را در شهر مقدس مشهد برگزار كرد.



**50درصد پست های بانوان دراستانداری و60 درصد در فرمانداری ها خالی است

مشاور امور بانوان وزارت كشور گفت: به طور متوسط حدود 50 درصد از پست‌های امور بانوان در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها بلاتصدی است كه این میزان در استانداری‌ها كمتر از50 درصد و در فرمانداری‌ها حدود 60 درصد است.

فرهمند پور افزود: در حال حاضر اطلاعات و تحلیل جامعی از وضعیت موجود تشكیلات بانوان در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و پست‌های خالی امور بانوان، وضعیت تحصیلی شاغلان در اموربانوان، میزان تخصص و وضعیت استخدامی آنان اطلاعات لازم به دست آورده ایم .

وی اعلام آمادگی كرد كه آسیب شناسی دقیق از ساختار تشكیلات زنان در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها انجام شود.



** تقسیم كشور به پنج منطقه

مشاور امور بانوان وزیر كشور با بیان این كه وزارت كشور ایران را به پنج منطقه تقسیم كرده است، گفت: بیشترین حجم نشست‌ها، گفت و گوها و بررسی‌های میدانی برگزار شده است و دو دوره نشست منطقه‌ای و سه نشست سراسری در تهران برگزار شده است.

فرهمندپور تاكید كرد:‌ این نشست‌ها در هماهنگی‌های ملی، منطقه‌ای، ایجاد هم افزایی و جهت گیری های مشترك بسیار موثر است و نشست‌های منطقه‌ای راهبردی برای مهارت افزایی مدیران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اواخر بهمن نشست دیگری در حوزه زنان برپا خواهد شد.



** كارگروه ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی تشكل شد

مشاور وزیر كشور در امور بانوان از برنامه‌های دیگر حوزه زنان را توجه به ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه بیان كرد و گفت: این اقدام، پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی دربردارد و تلاش شده در قالب كارگروهی به آن پرداخته شود.

فرهمندپور ادامه داد: در این كارگروه، نمایندگان بخش كنسولی وزارت امور خارجه، امور بانوان این وزارتخانه، ثبت احوال، معاونت‌های امور زنان و خانواده و حقوقی ریاست جمهوری، معاونت‌ امنیتی وزارت كشور و غیره در این كارگروه حضور دارند.



**نمایشگاه زنان در دهه فجر

مشاور بانوان وزیر كشور از برپایی نمایشگاه منطقه ای زنان در دهه فجر خبر داد و گفت: این نمایشگاه باهدف پررنگ كردن نقش زنان در توسعه پایدار با تاكید بر اقتصاد مقاومتی در 6 استان كرمانشاه، البرز، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و گیلان در 850 غرفه ایام پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود.

سیام (3) ** 9156**1058 ** د . ت**1429

سرخط اخبار سیاست