۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۱۳
کد خبر: 81484414
T T
۰ نفر
وزير نيرو: مشكل كم آبي با برنامه هاي موقت و گذرا رفع نمي شود

همدان- ايرنا- وزير نيرو گفت: مشكل كم آبي و بحران هاي موجود در اين حوزه با برنامه هاي موقت و گذرا رفع نمي شود چرا كه اين مشكل به جزيي از طبيعت كشور ما بدل شده است.

به گزارش ايرنا 'حميد رضا چيت چيان'روز پنجشنبه در آيين بهره برداري از سد سرابي تويسركان افزود: مسئله تعادل بخشي به آبهاي زيرزميني بسيار با اهميت است چرا كه اگر در اين بخش كوتاهي شود حيات مردم اين منطقه،كشاورزي و اقتصادشان به مخاطره مي افتد.

وي اظهار كرد: استاندار همدان همت خوبي در پر كردن چاه هاي غير مجاز استان به كار گرفته است به گونه اي كه طبق گزارشات 500 چاه غير مجاز در سالجاري در اين استان پر شده است.

وي با بيان اينكه مديريت مصرف مهمترين راه برون رفت از اين مشكل است افزود: با بكار بردن كشت گلخانه اي براي كاشت محصولات صيفي مي توان مصرف آب را به يك دهم و با آبياري قطره اي مزارع و باغات نيز اين ميزان مصرف را به يك سوم كاهش داد.

چيت چيان با بيان اينكه عمليات اجرايي سد سرابي از 10 سال پيش آغاز شده بود گفت: در استان همدان كارهاي خوبي در حوزه آب در حال انجام است كه نمونه آن ساخت هفت سد در اين استان است.

وي با بيان اينكه اين سدها با صرف اعتبار 12 هزار ميليارد ريال بهره برداري خواهد شد ادامه داد: سد كلان ملاير، سرابي، گرين، شنجور و سد نعمت آباد در اسدآباد و سه پروژه عظيم آبرساني از جمله اين طرح ها است.

سد مخزني سرابي تويسركان از نوع سنگريزه‌اي با هسته رسي است و حجم مخزن آن 9 ميليون و 200 هزار مترمكعب است.

اين سد قابليت تنظيم سالانه 11 ميليون و 500 هزار مترمكعب را داراست كه از اين ميزان هفت ميليون مترمكعب براي مصارف آشاميدني شهرهاي سرابي، تويسركان و سركان تا افق 1420 با جمعيتي افزون بر 100 هزار نفر پيش بيني شده و دو ميليون و 200 هزار متر مكعب آن براي بهبود كشاورزي باغات پايين دست و دو ميليون و 300 هزار مترمكعب ديگر نيز سهم محيط زيست است.

مطالعات سد مخزني سرابي از سال 80 آغاز و در اسفند سال 82 عمليات اجرايي اين سد شروع شد و اعتبار هزينه شده براي اجراي اين پروژه افزون بر 500 ميليارد ريال است.

7530/2624

سرخط اخبار استان‌ها