۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۱۰
کد خبر: 81473858
T T
۰ نفر
بهره مندی تمامی جمعیت حاشیه نشین مشهد از خدمات بهداشتی رایگان

مشهد - ایرنا - قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: تا پایان بهمن ماه جاری تمامی جمعیت باقیمانده حاشیه نشین شهر مشهد از خدمات بهداشتی رایگان برخوردار می شوند.

دكتر 'كاظم فرهمند' روز چهارشنبه در جریان بازدید از مركز بهداشتی و درمانی سیس آباد واقع در حاشیه شهر مشهد در جمع خبرنگاران افزود: این اقدام از جمله برنامه های طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشتی به شمار می رود.

وی گفت: در محله نخست ارائه خدمات بهداشتی رایگان به جمعیت حاشیه نشین مشهد 230 هزار نفر زیر پوشش قرار گرفتند و در این راستا 24 مركز سلامت بهداشتی و درمانی و دو پایگاه سلامت شهری دایر شد.

قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد ادامه داد: در مرحله دوم اجرای طرح خدمات بهداشتی به جمعیت حاشیه مشهد نیز 32 مركز سلامت جامعه و 92 پایگاه سلامت در این مناطق دایر می شود.

دكتر فرهمند افزود: برای اجرای خدمات رایگان بهداشتی به جمعیت حاشیه نشین مشهد 520 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

مدیر توسعه شبكه ارتقا سلامت مركز بهداشت خراسان رضوی نیز گفت: در قالب این طرح مراقبتهای مختلف بهداشتی به صورت فعال و مستمر به جمعیت حاشیه نشین مشهد ارائه می شود.

دكتر 'محمدحسن درخشان' افزود: غربالگری و تشخیص بیماریهای واگیر و غیرواگیر به ویژه بیماریهای قلبی عروقی و دیابت، واكسیناسیون، وضعیت چاقی و مراقبت از كودكان و مادران باردار از جمله خدمات بهداشتی به جمعیت حاشیه نشین مشهد است.

وی گفت: در گذشته یك مركز بهداشتی و درمانی 150 هزار نفر جمعیت حاشیه نشین را زیر پوشش داشت اما در قالب اجرای طرح خدمات بهداشتی رایگان به ازا 10 تا 15 هزار نفر جمعیت یك پایگاه سلامت و به ازا 25 تا 30 هزار نفر جمعیت یك مركز بهداشتی و درمانی استقرار دارد.

مدیر توسعه شبكه ارتقا سلامت مركز بهداشت خراسان رضوی ادامه داد: در مراكز بهداشتی و درمانی علاوه بر پزشك و ماما، كارشناس تغذیه و همچنین كارشناسان بهداشت روان، آسیبهای اجتماعی و سلامت روان نیز در حاشیه شهرها مورد توجه قرار دارد.

وی اجرای ارائه خدمات رایگان بهداشتی در شهرهای 20 تا 50 هزار نفر را از دیگر بسته های بهداشتی طرح تحول نظام سلامت ذكر و بیان كرد: مقدمات اجرای این بسته ها در شهرستانهای سرخس، درگز، چناران، فریمان، بردسكن، تایباد و مناطق حاشیه ای شهرهای قوچان و كاشمر در حال انجام است.

اجرای 'طرح تحول نظام سلامت' از اردیبهشت ماه گذشته در سطح كشور با بسته های درمانی آغاز شد و ارائه بسته های بهداشتی نیز در ماههای اخیر در حال انجام است.

ارائه خدمات رایگان به مناطق حاشیه نشین مشهد یكی از اقدامات طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت است.

مناطق حاشیه ای با گستره ای شامل 13 درصد از مساحت مشهد 32 درصد جمعیت سه و نیم میلیون نفری این كلانشهر را در خود جا داده اند. بالغ بر یك میلیون و 300 هزار نفر در 66 پهنه حاشیه شهر مشهد ساكن هستند كه 300 هزار نفر از این تعداد را مهاجرین خارجی تشكیل می دهند.

حاشیه به مناطقی گفته می شود كه مهاجرین روستایی و محرومان جامعه شهری را در خود جای داده و خارج از برنامه ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری بطور عمده بدون مجوز در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها به وجود آمده اند.

فقدان سند مالكیت رسمی، محرومیت از خدمات و زیرساختهای شهری از شاخصهای این مناطق است. شرایط حاكم بر اینگونه نواحی در بروز ناهنجاریهای اجتماعی بسیار مساعد است.

7487/660

سرخط اخبار استان‌ها