۲۴ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۳۴
کد خبر: 81464218
T T
۰ نفر

مسمومیت با سم، جان 688 تن را در هشت ماه گرفت

۲۴ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۳۴
کد خبر: 81464218
مسمومیت با سم، جان 688 تن را در هشت ماه گرفت

تهران - ایرنا - مرگ و میر ناشی از مسمومیت با سم در هشت ماهه امسال با كاهش مواجه بوده است به طوری كه در این مدت 688 نفر بر اثر مسمومیت با سم جان خود را از دست داده‌ اند.

به گزارش ایرنا از سازمان پزشكی قانونی كشور، براساس آمار 449 نفر از افراد مسموم شده با سم مرد و 239 نفر دیگر زن بودند و این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.1 درصد كاهش داشته است.

براساس این گزارش، در بین سموم آنچه بیشترین سهم را در مرگ افراد داشته قرص برنج است، به نحوی كه در سال جاری 63 درصد از تلفات مسمومیت با سم را به خود اختصاص می دهد، پس از آن به ترتیب سموم دفع ‌آفات نباتی، الكل، سیانور و جونده ‌كش‌ ها در رتبه های بعدی در میزان مرگ و میر قرار می گیرند.

در هشت ماهه امسال 432 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار تلفات 449 نفر بود، 3.8 درصد كاهش یافته است.

بر اساس آمارهای موجود در سازمان پزشكی قانونی كشور در 10 سال گذشته از سال 1383 تا 1392، هشت هزار و 769 نفر در كشور بر اثر مسمومیت با سم جان خود را از دست دادند. در تمامی این سال ‌ها مرگ بر اثر مسمومیت با سم با افزایش مواجه بوده و از 713 نفر در سال 1383 به یك هزار و 101 نفر در سال گذشته رسیده است.

اما در هشت ماهه امسال آمار مسمومیت با سم روندی كاهشی در پیش گرفته كه امید است تا پایان سال شاهد تداوم این روند كاهشی در كشور باشیم.



***افزایش تلفات مسمومیت دارویی

اما در این مدت تلفات ناشی از مسمومیت دارویی در كشور با رشد 5.8 درصدی مواجه بوده و این آمار از 497 فوتی در هشت ماهه سال گذشته به 526 فوتی در هشت ماهه امسال رسیده است. در این مدت استان ‌های تهران با 141، فارس با 109 و كرمانشاه با 38 فوتی بیشترین آمار تلفات ناشی از مسمومیت دارویی را داشته‌اند.



***نكات مهم در پیشگیری از بروز مسمومیت ها

عمده ترین موارد مسمومیت در بزرگسالان ناشی از داروهای مسكن، آرامبخش، ضدافسردگی و همچنین محصولات پاك كننده و شیمیایی است كه ممكن است عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد. در كودكان نیز مسمومیت‌ها در اثر خوردن مواد شیمیایی و بهداشتی، مواد شوینده، داروها، اجسام قابل بلع مثل باطری و یا گیاهان آپارتمانی به وجود می آید.

لازم است والدین ضمن آگاهی از خطراتی كه به دنبال ایجاد مسمومیت، فرزندشان را تهدید می كند، هر گونه موادشوینده، سموم و ‌داروها را از دسترس كودكان دور نگه دارند. در این بخش ضمن اشاره به برخی از انواع مسمومیت‌ها، نكاتی را برای آگاهی بیشتر و نیز پیشگیری از بروز آن بیان می كنیم.



***در صورت بروز هر نوع مسمومیت به یاد داشته باشیم

لحظات اولیه پس از بروز مسمومیت، برای نجات فرد مسموم حیاتی است. بلافاصله پس از برخورد با موارد مسمومیت ضمن تماس با اورژانس 115 برای انتقال فرد به مراكز درمانی، می توانید با تلفن 1490 (مركز اطلاع رسانی داروها و سموم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی) تماس بگیرید. این مركز اطلاعات اولیه در مورد برخورد با فرد مسموم را در اختیارتان می گذارد.

ایجاد استفراغ در فرد مسموم، همیشه بهترین راه خارج كردن سم از بدن نیست و گاهی ممكن است جان بیمار را به خطر بیندازد.

از خوراندن مایعات به فرد مسمومی كه هوشیاری خود را از دست داده است، خودداری كنید.

اجتمام**7268 ** 1418
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه