۱۵ دی ۱۳۹۳، ۷:۵۲
کد خبر: 81451212
T T
۰ نفر
طبیعت گردی در كنار زمستان گذارانی قوهای مهاجر در سرخرود مازندران

ساری- ایرنا-مهاجرت صدها گونه انواع پرنده های آبزی وكنار آبزی برای زمستان گذرانی به تالاب ها وآبگیرهای مازندران، باعث حضور مسافران ورونق طبیعت گردی در برخی زیست گاه های پرندگان مهاجر در مازندران شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرود دسته های فراوان قوهای سفیدفریادكش از مناطق سرد سیبری برای زمستان گذرانی به تالاب ها وآب بندانهای شهرستانهای محمودآباد و فریدونكنار ، این روزها جمعیت زیادی از دوست داران طبیعت و حیات وحش را به خود جذب كردند.

یكی از مناطقی كه این روزها به محل تجمع و زمستان گذارانی بیش از دوهزار قطعه قو سفید فریادكش تبدیل شده و تنها زیست گاه این گونه از پرندگان مهاجر در استان مازندران است، در فضایی به وسعت بیش از 30 هكتار از زمین های غرق آب شهرسرخرود از توابع شهرستان محمودآباد است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد، از افزایش مهاجرت قوهای سیبری برای زمستان گذارانی و حضور علاقمندان از سراسر كشور برای تماشای این پرنده های كم یاب خبر داد.

'یداله رنجبر' روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: براساس اعلام اولیه بیس از دوهزار قطعه از انواع قوهای سفید از مناطق سیبری به تالاب سرخرود مهاجرت كردند كه پیش بینی می شود به شمار این پرندگان در روزهای آینده افزوده شود.

وی اضافه كرد: دركنار مهاجرت سالانه این پرندگان، افزایش حضور علاقمندان و هموطنان ودوستداران محیط زیست برای تماشای حضور قوها در این مناطق است كه رونق خاصی به منطقه بخشیده اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست محمودآباد با اشاره به اینكه باید از ظرفیت مهاجرت پرندگان زمستان گذران به شكل اصولی وهدفمند در راستای جذب گردشگر زمستان به درستی استفاده كرد، ادامه داد: باید مسئولان شهری نسبت به فراهم كردن مقدمات حضور مسافران وگردشگران درقالب تورهای گردشگری برای بازدید ازمنطقه حافظت شده قوهای سفید مهاجر زمستان گذران دراین شهر اقدام كنند.

رنجبر گفت: كوچ سالانه هزاران قطعه انواع قوهای سفید وسایرگونه های پرنده های مهاجر، مسافران وگردشگران زیادی را از سراسر كشور به این شهرتوریستی برای تماشای قوها می كشاند.

وی با بیان اینكه بیشتر از آنكه محیط زیست به دنبال حضور گردشگران وافراد در محل زمستان گذرانی قوها باشد، به دنبال حفظ شرایط محیطی و امنیت خاطر برای بازگشت دوباره آنان است، ادامه داد: از این رو وبه منظور تامین غذای مورد نیاز این پرندگان ، روزانه بیش از 200كیلوگرم دان در منطقه سرخرود پاشیده می شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست محمودآباد با اشاره به اینكه امسال علاوه بر سرخرود، بخشی از تالاب روستای ' ‌ازباران ' ‌از توابع شهرستان فریدونكنار نیز محل فرود قوهای سفید شده است، اضافه كرد: تنها خواسته وتقاضای جدی ما از مردم منطقه برای فراهم كردن محیط امن برای زمستان گذرانی و خودداری جدی برای شكار این گونه های باارزش است.

رنجبر تصریح كرد: در عین حال دوستداران و گروه های حامیان محیط زیست نیز در این ایام كمك زیادی به محیط زیست دارند و از حمایت های آنان در زمان زمستان گذرانی قوهای سفید در منطقه قدردانی می كنم.ك/4

7327/608

سرخط اخبار استان‌ها