۹ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۱۴
کد خبر: 81443635
T T
۰ نفر
روابط ایران و روسیه در دوره جدید باید هرچه بیشتر گسترش و توسعه یابد

تهران - ایرنا - رییس سازمان توسعه و تجارت با بیان اینكه نزدیكی ایران و روسیه باعث شده ارتباطات پایداری با روسیه داشته باشیم، گفت: در دوره جدید این ارتباطات، باید روابط تجاری با این كشور را گسترش و توسعه دهیم ضمن اینكه این اراده در سطح مسوولان سیاسی دو كشور مشاهده می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ولی الله افخمی راد روز سه شنبه در چهل و نهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار داشت: روسیه هم اكنون رتبه 8 در اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده و با 500 میلیارد دلار ذخیره ارزی توانسته 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب كند.

وی تصریح كرد: تولید ناخالص دنیا در سال 2013 به نحوی بوده كه بیشترین آمار مرتبط به آمریكا، چین، آلمان و فرانسه بوده و پس از آن كشورهای ژاپن، برزیل، انگلیس و روسیه قرار دارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت سپس تصریح كرد: تحریم های اقتصادی غرب علیه روسیه در كنار كاهش قیمت نفت، سقوط قیمت روبل را هم در پی داشت به نحوی كه در سال 2008 هر دلار معادل 24.85 روبل بوده كه این رقم درسال 2014 به 04.56 روبل رسیده است كه نشان از كاهش ارزش واحد پول روسیه را دارد

رییس سازمان توسعه وتجارت سپس خاطر نشان كرد: سپس درسال 2013 طراز بازرگانی روسیه با 527 میلیارد صادرات مثبت بوده.

ضمن اینكه این كشور در مجمع 7.7 درصد تعرفه برای كل كالاها 11.1 درصد برای كالا های كشاورزی 7.2 درصد و برای كالاهای غیر كشاورزی وضع كرده كه به این ارقام 18 درصد مالیات ارزش افزوده اضافه می شود و برای كالاهای وارداتی از كشورهای در حال توسعه 25 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه به تركیب كالاهای صادراتی و وارداتی روسیه پرداخت و گفت: سوخت های معدنی آهن، فولاد، سنگ های گرانبها، كودها، راكتور هسته ای، آلومیینم، چوب، هواپیما و مس محصولات صادراتی روسیه را تشكیل می دهند و تجهیزات الكتریكی، الكترونیكی، دارو، مواد پلاستیكی، گوشت، میوه، آهن و فولاد از جمله كالاهای وارداتی روسیه به شمار می روند.

رییس سازمان توسعه و تجارت ادامه داد: هلند، چین، ایتالیا،‌ آلمان، ژاین، لهستان و كره جنوبی ازجمله كشورهای هدف صادراتی روسیه هستند و در مقابل چین، آلمان، آمریكا، اوكراین، ایتالیا، بلاروس، ژاپن، فرانسه، كره جنوبی كشورهای صادركننده به روسیه هستند.

افخمی راد همچنین اظهار داشت: ایران در سال 2013 پایین ترین سطح تجاری با روسیه را داشت كه به 1168 میلیون دلار رسید كه التبه این كاهش عمدتا ناظر بر واردات ایران از روسیه بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: فرصت جدید همكاری ایران و روسیه با توجه به تنش به وجود آمده بین روسیه با غرب پیش روی ایران قرار داده است كه البته باید مسایل حمل و نقل و زیرساخت حقوقی و قرنیطه از پیش روی تجار دو كشور برداشته شود.

افخمی راد سپس ادامه داد: ارزش گذاری كالاهای ایرانی درگمركات روسیه از جمله مشكلات تجارت با این كشور است چرا كه ارزش گذاری كالاهای ایرانی بسیار بالاست ضمن آنكه سپرده ای نیز بابت عوارض كمرگی ازكالاها دریافت می شود كه حدود دو برابر تعرفه است و در یك ماه مسترد خواهد شد، در حالی كه این مسایل مشكلاتی را برای تجارت ایران با روسیه ایجاد كرده است.

افخمی سپس صادرات ایران به روسیه را در سال 2013 شامل 160 میلیون دلار میوه، 23 میلیون دلار كنسرو، 115 میلیون دلار سبزیجات، 115 میلیون دلار نمك، سه میلیون دلار خودرو و 2 میلیون دلار چای عنوان كرد و گفت: در مقابل ایران از روسیه محصولاتی نظیر تخت نورد شده، گندم، چوب، جو، ذرت، محصولات آهنی و ذغال سنگ، روغن دانه ای آفتاب گردان و میله های گرم نورد شده، كاغذ روزنامه، الكترود، ذغال و فولاد ممزوج وارد كرده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به فعالیت شعبه بانك ملی به نام میر بیزنس بانك در روسیه اشاره كرد و گفت: این بانك در روسیه شعبه دارد و بزودی شعبه دیگری از آن در بندر آستراخان آغاز به كار می كند.

وی افزود: صادركنندگان ایرانی به دو شكل می توانند بهای كالاهای صادراتی خود به روسیه را دریافت كنند به نحوی كه خریدار روسی از بانك های كشورش برای میربیزنس بانك ال.سی به روبل باز كنند و به دلیل اینكه میربیزنس بانك با بانك های ایرانی حساب دارد، صادركنندگان می توانند در روسیه پول خود را به روبل تحویل بگیرند و یا معادل ریالی آن را از بانك های ایرانی دریافت كنند.

افخمی راد اضافه كرد: البته نرخ كارمزد میربیزنس بانك بسیار بالا است چرا كه نوسانات روبل بسیار سنگین است و بانك نباید متضرر شود.

وی سپس از مذاكرات بانك مركزی ایران و بانك مركزی روسیه برای تسهیل نقل و انتقال پول و ارز خبر داد و گفت: نبود حمل و نقل دریایی منظم در دریای خزر و كمبود كانتینر برای حمل كالا از جمله مشكلات تجاری ایران و روسیه به شمار می آید.

اقتصام(3)ن.پ/1574**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد