۱ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۳۸
کد خبر: 81434930
T T
۰ نفر
پژوهشكده ميراث فرهنگي ميزبان نشست شاهنامه خواني شد

تهران - ايرنا- استاديار پژوهشگاه ميراث فرهنگي در نشست ويژه پژوهشكده زبان شناسي گفت: گردآفريد دختر گژدهم پهلوان سالخورده‌ و مرزبان ايران، در داستان رستم و سهراب از آن زماني ايفاي نقش مي‌كند كه سهراب با هدف يافتن پدرش رستم از طرفي و گرفتن تاج و تخت شهرياري از كيكاوس و سپردن آن به رستم از طرف ديگر به ايران لشكركشي مي‌كند.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا، ' آزاده حيدرپور' در نشست ويژه پژوهشكده زبان شناسي، كتيبه ها و متون كه به شاهنامه خواني اختصاص يافته بود افزود: هجير پهلوان جواني كه نگهبان دژ سپيد است در همان ساعات اوليه‌ي نبرد با سهراب شكست مي‌خورد و هنگامي كه سهراب پشت او را به خاك مي‌رساند و تصميم به كشتن او مي‌گيرد از سهراب امان مي خواهد و سهراب هجير را امان مي دهد و به اسارت نزد هومان مي‌فرستد. گردآفريد از شكست و اسارت هجير چنان ننگش مي‌آيد كه لباس رزم بر تن ميپوشد و در هيات يك پهلوان مرد به ميدان جنگ با سهراب مي‌آيد.

به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي وگردشگري، اين پژوهشگر در ادامه گفت: فردوسي در باب دلاوري، سلحشوري و جنگاوري گردآفريد تا آن اندازه تعريف مي كند كه از اصطلاحات ' دخت كمندافكن ' و ' شيردل نيك‌زن ' استفاده مي كند.

وي اظهار داشت : گردآفريد علاوه بر جنگاوري از موهبت زيبايي خدادادي نيز بهره‌اي فراوان داشته به گونه‌اي كه فردوسي در توصيف زيبايي وي هنگامي كه هويت زنانه‌ي او آشكار مي‌شود آورده است كه ' يكي بوستان بد در اندر بهشت/ به بالاي او سرو دهقان نكشت '.

حيدرپور تصريح كرد گردآفريد بجز جنگاوري، سلحشوري و جمال از ويژگي‌ ذاتي ديگري نيز بهره دارد و آن نيروي خرد و تدبير است؛ هنگامي كه بعد از پيكاري خونين در صحنه‌ي نبرد در برابر سهراب كم مي‌آورد و در كمند سهراب گرفتار مي‌شود با زيركي و هوشياري از چنگ او رهايي مي‌يابد و پيشنهاد صلح و سازش نهاني را به هماورد خود مي‌دهد و بدين‌سان ايرانيان ساكن دژ سپيد را نيز رهايي مي‌بخشد.

وي خاطرنشان كرد:گردآفريد در پايان داستان به باروي دژ مي‌آيد و خطاب به سهراب يادآور مي‌شود ' كه تركان ز ايران نيابند جفت 'و آنگاه پهلوان را پند مي‌دهد كه پسنديده‌تر آن است كه به جاي جنگ و خونريزي راه بازگشت را انتخاب كني و به توران زمين بازگردي چرا كه در غير اين صورت ' نباشي بس ايمن به بازوي خويش/خورد گاو نادان ز پهلوي خويش '.

فراهنگ **9022**1601**

سرخط اخبار فرهنگ