۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۰:۱۷
کد خبر: 81389105
T T
۰ نفر

همه با هم براي ارتقاي ايمني راه ها تلاش كنيم

۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۰:۱۷
کد خبر: 81389105
همه با هم براي ارتقاي ايمني راه ها تلاش كنيم

سنندج - ايرنا- سوانح رانندگي يكي از مهمترين حوادث غير عمدي در جهان محسوب مي شوند به طوري كه ساليانه در حدود 1.2 ميليون نفر در سراسر جهان در اثر اين حوادث جان خود را از دست مي‌دهند.

به گزارش ايرنا، در ساليان اخير متوسط تلفات جاني حوادث رانندگي در كشور ما ساليانه بيش از 20 هزار نفر بوده است، اين در حالي است كه در كشورهايي نظير آلمان و فرانسه ميزان تلفات به تعداد كمتر از چنج هزار نفر رسيده و روندي رو به كاهش را طي مي نمايد.

نكته حائز اهميت، كمتر بودن تعداد تلفات تصادفات در كشور فرانسه به ميزان حدود يك چهارم در مقايسه با كشور ما است، در صورتي كه تعداد خودروهايي كه در اين كشور تردد مي‌كنند در مقايسه با جمعيت به ميزان چشمگيري بالاتر از همان شاخص براي ايران است.

در راستاي كاهش تلفات جاده اي در مارس 2010 مجمع عمومي سازمان ملل متحد، سال هاي 2011 لغايت 2020 را دهه اقدام براي ارتقاي ايمني جاده اي نامگذاري نمود و در قطعنامه خود از كميسيون‌هاي منطقه اي و نهادهاي ايمني سازمان ملل و سازمان بهداشت جهاني در خواست نمود تا برنامه اي را براي رسيدن به اهداف اين دهه تهيه نمايد.

در متن برنامه تهيه شده براي فعاليت هاي اين دهه به پنج ركن مديريت ايمني جاده، تردد در جاده هاي ايمن، وسايل نقليه ايمن، استفاده كنندگان ايمن جاده و عمليات و امداد پس از حادثه اشاره شده است كه بايد در سطوح ملي، منطقه اي و جهاني انجام شود و اولويت در سطح ملي و محلي باشد.

ايمني در حمل و نقل جاده اي و تحقق راهبرد ايمني جاده اي وظيفه تمام دستگاه ها و در درجه اول همراهي مردم است. لذا بايد تمام دستگاه هاي مرتبط مانند وزارت راه و شهرسازي، وزارت كشور، طراحان و شركت هاي سازنده خودروها، آموزش و پرورش، رسانه ها، قانون گذاران و مسئولان در كشور كه مي توانند نقش مهمي در ارتقاي ايمني جاده اي ايفا نمايند، با ارائه برنامه و مكانيسم‌هايي درخصوص افزايش تسهيلات و تجهيزات براي مقابله با تلفات ناشي از سوانح جاده‌اي نه تنها در دهه مذكور بلكه در طول ايام سال از تعداد تلفات جاده اي بكاهند.

لذا ضروري است شعار دهه ايمني راه ها را به عنوان سرلوحه اقدامات قرار داده و بدانيم اكنون زمان عمل است.

تقويت عزم ملي در جهت كاستن از تلفات و خسارت‌هاي تصادف رانندگي كاهش خطاهاي انساني ضروري بوده و مستلزم تغيير رفتارهاي ترافيكي است و لازمه اين امر، آموزش صحيح است.

دولت‌ها نمي‌توانند يگانه متولي آموزش باشند چراكه به تنهايي از عهده آن بر نمي‌آيند، آموزش‌هاي مدني بايد در كنار آموزش‌هاي دولتي قرار گرفته و بايد توسط جامعه سازماندهي و توسط بخش خصوصي و صاحبان سرمايه حمايت مالي شود.

با اين حال به منظور بزرگداشت دهه ايمني، عوامل ستادي و همچنين اجرايي اداره كل راه و شهرسازي استان كردستان تلاش خواهند نمود در اين دهه ارتباط موثري را بارسانه ها و آحاد هموطنان برقرار نمايند.

در اين دهه، اداره كل راه و شهرسازي استان كردستان با بسيج تمامي امكانات و نيروي انساني و حضور پررنگ راهداران با لباس فرم راهداري و نصب بنر دهه ايمني بر روي خودروها در جاده‌ها در خدمت هموطنان و مسافران و كاربران جاده‌ها خواهند بود.

اميدواريم با توجه به بالا بودن آمار سوانح جاده‌اي در كشور، اقدامات دهه ايمني در ارتقاي آگاهي‌هاي عمومي و جلب مشاركت همه هموطنان و همكاري بيشتر نهادها و سازمان‌هاي دست‌اندركار، با پيام مسئوليت همگاني در رانندگي مفيد و مؤثر باشد.

در كشور ما نيز در همين راستا و به منظور ايجاد عزم ملي براي كاهش حوادث رانندگي، كار گروه امور اجتماعي، آموزش و فرهنگ ايمني، كميسيون ايمني راه ها وزارت راه و شهرسازي، 14 تا 25 آبان هر سال را به عنوان دهه ايمني راه ها نامگذاري كرده است.ك/1

533/7346

ياداشت از مهندس فرشاد سرحدي

رييس اداره ايمني و ترافيك و حريم راه هاي اداره كل راه و شهرسازي كردستان

سرخط اخبار استان‌ها