۱۲ آبان ۱۳۹۳، ۸:۳۹
کد خبر: 81373547
T T
۰ نفر
لاریجانی : همه همت مسوولان كشور باید رفع مشكلات اقتصادی باشد

زنجان - ایرنا - رییس مجلس شورای اسلامی گفت: تمام هم و غم مسوولان كشور باید رفع مشكلات بخش اقتصادی و فعال سازی حوزه تولید باشد.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی شامگاه یكشنبه در جلسه شورای تامین و دیدار با َشماری از مسوولان استان زنجان، افزود:مسئله اقتصادی در كشور در دولت های مختلف همچنان یك اشكالات مزمن داشته است، در دولت قبل قدری عمیق تر شد اما كشور از این مشكلات مزمن رنج می برد.

لاریجانی اذعان كرد: اتكای بودجه جاری كشور به نفت همچنین گستردگی بودجه جاری، یك بلای بزرگ برای كشور است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: همین موضوع منجر به این شده كه به علت نبود و یا كمبود اعتبارات با وجود متخصصان بسیار، سرعت اجرای پروژه های مختلف بسیار پایین باشد.

لاریجانی با تاكید بر اینكه باید پذیرفت كه ساختار بودجه كشور از گذشته اشكال داشته است گفت : در دولت قبل هم مقداری به این امور بی توجهی شد و در نهایت وضعیت موجود بدتر شد.

وی اظهار كرد: الآن باید توجه كرد كه ما تمام هم و غم خود را باید متوجه بخش اقتصادی كشور كنیم.

لاریجانی یادآورشد: باید تولید كشور راه بیفتد و پذیرفت كه بخش خصوصی و بخش های غیر دولتی تا زمانی كه به نحو احس فعال نشود این مشكل حل نمی شود و حتی در مسائل بین المللی تاثیر می گذارد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بحث هسته ای یك موضوع مهم برای كشور است و به هر حال از طریق مذاكرات در یك مسیر روشنی افتاده است و در بسیاری از بخش ها در مذاكرات نگرش ها به یكدیگر نزدیك تر شده است.

وی اضافه كرد: ممكن است به حل نهایی نرسیده باشد ولی نگرش ها به هم نزدیك شده و اگر عقلانیتی در 1+5 باشد می تواند به تفاهم برسند.

لاریجانی تاكید كرد: آن موضوعی كه ما باید به آن توجه كنیم، مدیریت اقتصادی درونی كشور است كه باید علاج شود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: تولید كشور باید رونق پیدا كند، هنوز ما نواقصی در این زمینه داریم، اصل 44 باید درست اجرا شود، مسائلی كه مربوط به سرمایه گذاری است كه دالان پر مساله ای دارد در كشور باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی خواستار تصحیح مقررات مربوط به بخش سرمایه گذاری شد و افزود: باید پذیرفت كه باید بسترهای سرمایه گذاری را هرچه بیشتر فراهم كرد.

لاریجانی یادآورشد: در بودجه سال گذشته امكانی را برای دولت فراهم كردیم كه پروژه ها و طرح های عمرانی موجود را بتوانند به بخش خصوصی واگذار كنند و این برای دولت امكان پذیر بود و به نظر به آن كم توجهی شد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت : ما راهی غیر از این نداریم كه طرح ها در اختیار بخش غیر دولتی قرار بگیرد تا بتوانند آنها را راه اندازی كنند و طرح ها به موقع تمام شود.

لاریجانی اظهار كرد: این موضوع را هم می توان در قانون تنظیم مقررات مد نظر قرار داد و هم در قوانین عمومی و در بسیاری از مقررات زمینه حضور بخش خصوصی را ایجاد كرد و این موضوع یك جهشی در كشور ایجاد می كند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برای آنكه تعادلی در سرمایه گذاری ها و رفع محرومیت ها رخ بدهد، بودجه ای در اختیار دولت هست، كه امسال بودجه دو درصد هر ساله به سه درصد نیز رسید، تا سرمایه گذاری ها در كشور تنظیمی شود كه مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و به دولت نیز ابلاغ شد.

وی سهم سه درصدی بودجه مناطق محروم از درآمدهای حاصل از فروش نفت را فرصتی برای استان های دارای محرومیت بالا خواند.

لاریجانی ادامه داد: موضوعی كه رییس كل دادگستری استان زنجان نسبت به تفاوت ساعات كاری اداری شهرستان ها و تهران مطرح كردند در تهران مورد بررسی قرار می گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: یقین بدانید كه اگر در استان زنجان كه ظرفیت خوبی برای تولید دارد، طرح هایی در دست مسوولان باشد كه بتوان برای تسریع در اجرای آنها از اعتبارات صندوق توسعه استفاده كرد، حتما حمایت می كنم، این ظرفیت هست و خوشبختانه در صندوق توسعه نیز ظرفیت خوبی وجود دارد.

لاریجانی افزود: برخی از پروژه های مهم كه می تواند در استان اشتغال بیشتری ایجاد كند، مثل پتروشیمی و پالایشگاه و صنعت فولاد و صنایعی كه نیروهای كاری خوب را به كار بگیرد، از سوی صندوق توسعه می توان به آنها كمك كرد تا فرصت برای اشتغالزایی در استان زنجان باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در زمینه مهاجرت روستاییان به شهرها گفت: باید زمینه فعال سازی چرخه اقتصادی روستاها را فراهم كرد و راهكاری برای رفع مشكل بی آبی و در نهایت گسترش كشاورزی در آن یافت.

لاریجانی افزود: همدلی و همراهی كه میان مسوولان این استان وجود دارد، یك ظرفیت خوب برای زنجان محسوب می شود و این موضوع برای پیشرفت این استان بسیار مفید است.

لاریجانی اظهار كرد: نخستین ویژگی یك حكومت خوب، وجود همگرایی و همسویی میان بخش های مختلف است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه وحدت و همسویی نیازمند لوازمی است كه باید به آن مقید بود، گفت: در صورتی كه ریشه این همدلی و همسویی قصد تداوم داشته باشد باید آرای مختلف را به رسمیت شناخت و به آن احترام گذاشت.

وی با اشاره به اینكه همین كه اختلاف نظر ها در یك مسیر مشخص باشد و مانع پیشرفت نشود، موجب موفقیت خواهد بود، خاطر نشان كرد: در حكومتی كه دموكراسی در آن حاكم است، اختلاف نظر میان افراد متفاوت ممكن است در امور كارشناسی وجود داشته باشد.

لاریجانی ادامه داد: همین كه اختلاف نظر تبدیل به یك مسیر مشخص شود و ایجاد سایش نكند، دستآورد بزرگی است و برای آن وجود نظرات مختلف را باید پذیرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در چنین زمانی اختلاف نظرها شیرین می شود و باید پذیرفت كه كشورهایی كه پیشرفت كرده اند از این آموزه درست استفاده كرده اند و برخی كشورها نیز به آن توجه نكرده اند و اختلاف نظر ها تبدیل به یك كشمكش های داخلی شده است.

وی افزود: به این نكته باید توجه كرد كه در ایران، ما در یك شرایط مهمی قرار داریم كه خیلی از مولفه های آن به نفع یك جهش در كشور است.

لاریجانی اضافه كرد: ما دارای فرهنگ غنی و خوبی هستیم كه عقلانیت، معنویت و عدالت را توامان دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: برخی از كژنگری ها را در سطح منطقه داریم كه می توان ضایعات آن را مشاهده كرد، اینان خود را در دامان اسلامی می بینند و این كج فهمی در مسائل اسلامی است.

لاریجانی افزود: اما همواره ایران اسلامی از یك متانت و عقلانیت و رفتار دورنگرانه برخوردار بوده است و این بر می گردد به همان ریشه های فرهنگ اسلامی كه ظرفیت بسیار مهمی برای كشور است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: منابع بسیار غنی در ایران است كه با ورود حدود 150 میلیارد دلار پول نفت به شبكه مالی كشور، این پمپاژ اگر درست انجام شود، می تواند بسیاری از مشكلات كشور را برطرف كند، اما اگر صرف بودجه های جاری شود به ضرر كشور خواهد بود.

وی به وجود نیروی انسانی خوب در كشور اشاره كرد و یادآورشد: موضوع بیكاری در كشور وجود دارد، اما خودمان می دانیم كه طی سالهای گذشته افراد متخصص بسیاری را آموزش و در دانشگاه ها گسترش داده ایم كه یك ظرفیت بسیار خوب برای جهش است.

لاریجانی اظهار كرد: از سوی دیگر داشتن یك امنیت پایدار فوق العاده برای ایران اهمیت دارد، الآن در منطقه شاید جزو مسائل استثنایی كشور ماست كه در غوغای موجود در خاورمیانه ایران دارای یك ثبات و امنیت است و یك رفتار سنجیده ای را دنبال كرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه باید به اینكه نكته توجه كرد كه در این كشمكش های بسیار بدی كه در منطقه ایجاد شده است، گفت: یك دوره هایی توجه كافی به ایران نمی شد.

وی افزود: اما امروز كشورهای مختلف اذعان می كنند كه ایران یك رفتار مسوولیت پذیری برای ایجاد ثبات در منطقه از خود نشان داده است.

وی اضافه كرد: ایران هم ظرفیت ایجاد ثبات را در داخل داشته و هم ظرفیت سازی برای كشورهای مختلف در منطقه كرده و این جایگاه بسیار خوب و مناسبی در منطقه است.

لاریجانی خاطرنشان كرد: نقطه ای كه ما به راستی در آن نقص داریم، در بخش اقتصادی است، نخست باید درد را فهمید و سپس برای درمان آن دنبال چاره بود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: گاه در دوره هایی می خواستند این مشكلات را بفهمند و لذا از این ستون به آن ستون می رفتند و مشكل حل نمی شد.

7319/596/ 605
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد