پاكستان: اجرای خدمات دریایی برای سفر زائران پاكستانی به ایران نهایی شد

اسلام آباد - ایرنا - وزیر بنادر و امور كشتیرانی دولت پاكستان گفت كه مقدمات اجرای خدمات دریایی (كشتی) برای رفت و آمد زائران شیعی این كشور از شهر بندری 'كراچی' در جنوب این كشور به مقصد ایران نهایی شده است.

به گزارش امروز پنجشنبه پایگاه خبری 'داون' و 'نوای وقت' پاكستان، 'كامران مائیكل' كه نماینده اقلیت در مجلس ملی است و هم چنین مسوولیت وزارت بنادر و كشتیرانی این كشور را به عهده دارد طی سخنرانی در نشست مسوولان ارشد این وزارتخانه افزود كه طرح انتقال زائران پاكستانی از كراچی به ایران در انتظار مجوز رسمی از سوی وزارت امور خارجه پاكستان است.

وی اظهار داشت: فرایند اداری و سایر مقدمات برای راه اندازی سرویس انتقال زائران شیعی با استفاده از كشتی های مسافربری از كراچی به ایران نهایی شده است.

كامران مائیكل تاكید كرد: پس از دریافت مجوز رسمی از وزارت خارجه پاكستان خدمات دریایی برای زائران بدون هیچ تاخیری آغاز شده و مسافرانی كه مایل به زیارت شهرهای مقدس ایران هستند می توانند از شهر كراچی به مقصد خود سفر كنند.

پایگاه خبری داون نوشت كه مقامات وزارت كشتی رانی پاكستان به این اشاره نكردند كه كدام منطقه یا شهر ایران مقصد مسافران پاكستانی از شهر كراچی خواهد بود.

در این گزارش تصریح شد كه در عین حال برخی از مسوولان پاكستانی بندر 'چابهار' در جنوب استان سیستان و بلوچستان ایران همجوار با ایالت بلوچستان در پاكستان را مقصد احتمالی كشتی حامل زائران می دانند.

یك مقام پاكستانی در گفت وگو با منبع خبری داون گفت كه به احتمال زیاد بندر چابهار می تواند مقصد زائران پاكستانی از شهر كراچی باشد با این حال تصمیم نهایی در این زمینه بعد از تماس مقامات پاكستانی با تهران و توافق طرف ایرانی با این طرح گرفته خواهد شد.

وی تاكید كرد كه استفاده از مسیر دریایی برای انتقال زائران شیعی راه كاری جامع برای در امان بودن مردم از خطرات حمله و اقدامات تروریستی شبه نظامیان در مسیرهای زمینی ایالت بلوچستان به سوی منطقه مرزی با ایران است.

پیش تر ˈعبدالمالك بلوچˈ سروزیر ایالت بلوچستان پاكستان گفته بود: مقامات این ایالت به دولت فدرال (مركزی) اسلام آباد طرح اجرای سرویس تسهیلات ویژه و رایگان انتقال زائران شیعی پاكستان از شهر ˈكراچیˈ به بندر ˈچابهارˈ ایران را پیشنهاد داده اند.

وی تاكید كرد: مسیر دریایی كراچی به چابهار از امنیت لازم برای شهروندان پاكستانی برخوردار بوده و مدت مسافت این سفر در مقایسه با مسیر كویته به تفتان نیز كوتاه تر است .

عبدالمالك بلوچ با یادآوری اینكه فاصله شهر بندری چابهار ایران تا منطقه ˈگوادرˈ در جنوب غربی ایالت بلوچستان تنها یك ساعت است گفت: ما می توانیم در این مسیر نیز سرویس رایگان حمل و نقل راه اندازی كنیم.

ماههای اخیر در پی موج گسترده حملات تروریستی از قبیل انفجار بمب، حملات انتحاری و یورش تروریست ها در مسیر حركت كاروان های زیارتی شیعیان پاكستان در مسیرهای زمینی ایالت بلوچستان به طرف پایانه مرزی مشترك با ایران؛ ˈمحمد نواز شریفˈ نخست وزیر پاكستان با محكوم كردن این حوادث علیه زائران شیعه این كشور اعلام كرد: دولت برای تردد زائران ارائه خدمات هوایی و دریایی را در نظر گرفته است.

متعاقب آن نیز با اعلام رسمی سازمان هواپیمایی ملی پاكستان (PIA)؛ پرواز مستقیم از مبدا شهر ˈلاهورˈ مركز ایالت پنجاب در شرق پاكستان به مقصد ˈمشهد مقدسˈ استان خراسان رضوی كشورمان از طریق شهر ˈكویتهˈ پاكستان از روز 6 اسفند 92 (25 فوریه) راه اندازی شد.

همه ساله به طور میانگین و تقریبی حدود 120 هزار مسافر و زائر پاكستانی از طریق مرز رسمی میرجاوه وارد جمهوری اسلامی ایران می شوند.

برخی از این زائران علاوه بر زیارت اماكن متبركه در شهرهای مختلف ایران نظیر مشهد، قم و شیراز از طریق ایران به كشورهای عراق و عربستان سعودی نیز مسافرت می كنند.

آساق*1*274*1723 *1446

سرخط اخبار جهان