زمينه ماندگاري و ثبات جمعيت در روستاها و مناطق مرزي استان فراهم شود

بيرجند - ايرنا - استاندار خراسان جنوبي گفت: با توجه به خشكسالي هاي پياپي بايد حداقل هاي معيشت براي مرزنشينان و روستاييان استان فراهم گردد تا از مهاجرت آنها به شهرها و ايجاد حاشينه نشيني جلوگيري شود.

' وجه الله خدمتگزار' در ديدار معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا افزود: طي مذاكراتي كه در كميسيون توسعه مرز در كشور صورت گرفته مسئولان ذيربط به اين نتيجه رسيدند كه به هر قيمت ممكن بايد جلوي مهاجرت روستاييان بويژه مرزنشنيان به شهرها گرفته شود.

وي با بيان اينكه خراسان جنوبي جزو امن ترين استان هاي كشور است، گفت: بخش اعظمي از اين امنيت مرهون حضور هوشمندانه مرزنشينان در روستاهاي مرزي مي باشد بنابراين تثبيت جمعيت در روستاهاي مرزي به معني تقويت امنيت پايدار در استان است.

وي با اشاره به اينكه تامين آب روستاهاي استان از جمله بديهي ترين نيازهاي مردم اين استان است افزود: وزارت نيرو بايد از فرصت ايجاد شده بهترين استفاده را برده و در تدوين لايحه بودجه سال 94 كل كشور و نيز برنامه ششم توسعه، موضوع تامين آب روستاها و نيز مناطق روستايي خراسان جنوبي را در برنامه كاري خود قرار دهد.

وي با اشاره به اينكه در سفر اخير دكتر نوبخت به استان توانستيم 80 ميليارد ريال اعتبار براي آبرساني به روستاها جذب كنيم، گفت: در حال حاضر به دليل خشكسالي هاي چند سال اخير 450 روستا در استان بوسيله تانكر آبرساني مي شوند.

وي با اشاره به اينكه طي جلساتي كه با وزير نيرو در آينده خواهيم داشت مباحث مربوطه را با جديت پيگيري خواهيم كرد افزود: اميدواريم مشكل تامين آب استان با تلاش و جديت مسئولين ذيربط در مركز و پيگيري مسئولين استاني هرچه زودتر مرتفع شود.

وي با بيان اينكه خشكسالي هاي چند سال اخير مردم استان به ويژه روستاييان و كشاورزان مناطق مرزي را با مشكلات جدي مواجه ساخته است اظهار كرد: بايد زمينه هاي ماندگاري و ثبات جمعيت در مناطق مرزي و روستاييان اين منطقه فراهم شود چرا كه حضور مردم در مناطق مرزي علاوه بر ايجاد امنيت از حاشيه نشيني و بروز بسياري از آسيب ها و ناهنجاري هاي اجتماعي خواهد كاست.

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا نيز در اين ديدار با بيان اينكه در حال حاضر مشكل تامين آب يكي از مشكلات جدي در سطح ملي است، گفت: در شرايط فعلي بالغ بر شش هزار روستا در كشور به وسيله تانكر آبرساني مي شوند.

رحيم ميداني با بيان اينكه در سال جاري تنها شش هزار ميليارد تومان به بخش آبرساني در كشور تخصيص يافته افزود: تلاش خواهيم كرد به خراسان جنوبي در تخصيص اعتبارات در اين بخش توجه ويژه اي صورت گيرد.

وي به پيشرفت هايي كه در طول 35 سال گذشته در بخش هاي مختلف در كشور صورت گرفته اشاره كرد و ادامه داد: با توجه به اين امر تلاش خواهيم كرد موضوع تامين آب به استان هاي مختلف را به طور جد در دستور كار قرار دهيم.665

سرخط اخبار استان‌ها