۲۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۷
کد خبر: 81357571
T T
۰ نفر

ادبيات بومي تجلي‌گاه دين و مذهب است

۲۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۷
کد خبر: 81357571
ادبيات بومي تجلي‌گاه دين و مذهب است

خرم آباد- ايرنا- رييس جهاد دانشگاهي لرستان گفت :ادبيات بومي تجلي‌گاه دين و مذهب است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ،'سيد علي نادر دهقاني ' روز سه شنبه در همايش ملي كله باد افزود :ادبيات بومي تجلي‌گاه دين و مذهب و نوع برداشت از خدا و روابط بين انسان و معنويت است.

وي اظهار كرد :زبان و ادبيات بومي نشان دهنده سير جريان‌ها و فرايند‌هاي يك قوم است كه اصطلاحاً تاريخ آن قوم ناميده مي‌شود.

وي تصريح كرد : زبان و ادبيات يك قوم و ملت اساس و بستر سرمايه‌هاي فرهنگي و ريشه هويت و تجلي دهنده شخصيت ما در مراودات، گفت‌وگوها و تعاملات است.

وي با بيان اين‌كه ادبيات بومي تجلي‌گاه دين و مذهب و نوع برداشت از خدا و روابط بين انسان و معنويت است، گفت: زبان و ادبيات بومي نشان دهنده سير جريان‌ها و فرايند‌هاي يك قوم است كه اصطلاحاً تاريخ آن قوم ناميده مي‌شود.

وي اظهار كرد : ادبيات بومي يك تاريخچه و يك دريچه به يك دنياي وسيع است كه شخصيت، تجربه، دانش و هنر و استراتژي مبتني بر شرايط محيطي پيشرفت در آن نهفته است.

رئيس جهاد دانشگاهي لرستان افزود: متأسفانه امروزه مردم صحبت كردن به زبان بومي را نوعي بي‌كلاسي براي خود مي‌دانند و صحبت كردن كودكان به زبان بومي را ننگ مي‌دانند و از اين‌كه زبان بومي خود را آموزش دهيم، هراس داريم.

وي با بيان اين‌كه مي‌طلبد دانشگاه‌ها در زمينه برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي زبان بومي اقدام كنند، اظهار كرد: ما بايد زبان و ادبيات بومي لرستان را به ساير مردم معرفي و روي اين زبان كار كنيم تا به دست فراموشي سپرده نشود.

دهقاني با تصريح به اين‌كه دور شدن از زبان و ادبيات بومي نوعي خودزني فرهنگي است كه ما را از هويتمان دور مي‌سازد، گفت: قوم لر همواره به صداقت و صراحت زبانزد هستند كه برخي از اين خصوصيات به ادبيات اين قوم مربوط است.

همچنين، در ادامه اين همايش ملي، رشيديان معاون دانشگاه لرستان گفت: بدون شك برگزاري همايش‌هايي از اين دست كه به بحث فرهنگ كه از دغدغه‌هاي رهبر معظم انقلاب است يك حركت در راستاي تحقق منويات رهبر و تحقق نام سال است.

وي با بيان اينكه عنصر زبان و ادبيات بومي يكي از گرانبهاترين ميراث فرهنگي است،تصريح كرد: بخش‌هايي از تاريخ و فرهنگ منطقه زاگرس ناگفته‌هايي دارد كه اميد است با پژوهش هرچه بيشتر در حوزه‌هاي ادبيات بومي لرستان اين ناگفته‌ها را آشكار كرد.

***

120 مقاله به سومين همايش ملي كله‌بادارسال شده است

دبير علمي همايش ملي كله ‌باد نيز از ارسال 120 مقاله از سراسر كشور به دبيرخانه سومين همايش ملي كله‌باد خبر داد.

'علي نوري ' گفت: اين همايش ملي سه سال است كه به‌همت جهاد دانشگاهي لرستان و مشاركت برخي از دانشگاه‌ها در استان لرستان برگزار مي‌شود.

وي اضافه كرد: در اولين سال برگزاري اين همايش ملي كه در سال 90 برگزار شد، تعداد يك‌صد مقاله به دبيرخانه ارسال شد كه از بين آن‌ها 10 مقاله در بخش سخنراني و 20 مقاله در بخش پوستر برگزيده شد.

نوري ادامه داد: در دومين سال برگزاري اين همايش ملي كه سال 92 بود تعداد 130 مقاله به دبيرخانه همايش واقع در جهاد دانشگاهي لرستان ارسال شد كه 10 مقاله به‌صورت سخنراني و 20 مقاله به‌صورت پوستر ارائه شد.

دبير علمي همايش ملي كله‌باد گفت: همچنين در سومين همايش ملي كله‌باد تعداد 120 مقاله از سراسر كشور به دبيرخانه ارسال شد كه 10 مقاله در بخش سخنراني و 20 مقاله در بخش پوستر برگزيده شد.

7274 /630

سرخط اخبار استان‌ها