۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۹:۴۳
کد خبر: 81333222
T T
۰ نفر
ولایتی: سفر رییس جمهوری به نیویورك مثبت و سازنده بود

تهران- ایرنا- مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب سفر رییس جمهوری به نیویورك را بسیار مثبت و سازنده ارزیابی كرد و گفت: در این سفر مواضع حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در رابطه با مسائل هسته ای بسیار قاطع و روشن بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اكبر ولایتی شامگاه سه شنبه پس از دیدار با رییس مجلس نمایندگان ایرلند در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر رییس جمهور به آستراخان برای حضور در اجلاس سران كشورهای ساحلی دریای خزر اظهار داشت : این گردهمایی مهمترین گردهمایی سران كشورهای دریای خزر بود زیرا در آن برای اولین بار درخصوص حقوق كشورهای ساحلی دریای خزر یك موافقتنامه جدی امضا شد كه براساس آن، 15 مایل حدود امنیتی سواحل كشورها و 10 مایل نیز برای كشتیرانی و ماهیگیری مشخص شد.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سفر رییس جمهوری به آستراخان با اینكه یك روزه بود اما موفقیت آمیز بود.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات نخست وزیر انگلیس گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران همان موضعی است كه مجلس شورای اسلامی به صورت یكپارچه اتخاذ و همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام كرد.

ولایتی افزود: مردم ما سابقه طولانی از برخوردهای نامطلوب، غیردوستانه و بعضا خصمانه انگلیسی ها دارند و نه تنها مردم ایران بلكه جهان اسلامی، خاطره خوبی از رفتار انگلیسی ها در طی قرون اخیر و معاصر ندارند.

وی ادامه داد: اینها از عاملین اصلی اشغال فلسطین بودند و قبل از اینكه فلسطین به اشغال صهیونیست ها دربیاید در اعلامیه بالفور وعده آن را دادند؛ بنابر این مهمترین مساله جهان اسلام كه موضوع فلسطین است باعث و بانی اصلی آن انگلیسی ها هستند.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: انگلیسی ها بیش از آن در نزد مردم ما بدنام هستند كه با اینطور حركات منافقانه بخواهند تغییر عقیده بدهند یعنی از یكسو درخواست ملاقات با رییس جمهور ما را می كنند و آنطور كه رییس جمهوری برای من نقل كرده اند در ملاقات با نخست وزیر انگلیس بسیار قاطع برخورد كردند.

ولایتی اظهار داشت: از طرفی دیگر برای خوشایند آمریكایی ها حرف های نامربوط می زنند كه لایق خودشان است و اینها برای چندمین بار اشتباه می كنند.

وی ادامه داد: خودشان كه نفوذی ندارند، یك موقع از نخست وزیر سابق انگلیس پرسیده بودند كه می گویند شما دست آموز آمریكایی ها هستید، كه او انكار نكرد و گفت: ما از امكانات آمریكایی ها در حركات بین المللی خود استفاده می كنیم.

وی تاكید كرد: ما این را به آنها می گوییم و تذكر می دهیم كه امروز دیگر این كشتی سیاست منطقه ای آمریكایی ها به گل نشسته است و آنها نمی توانند به كشتی به گل نشسته امیدوار باشند و سوار شوند و در منطقه مانور بدهند.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك گفت: هر چه این كارها را انجام دهند مردم ما در باورهای خود نسبت به بدخواهی مسوولان انگلیسی راسخ تر می شوند و موضع مردم ایران یكپارچه، محكومیت این اظهارات سخیف است.

ولایتی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه ارزیابی شما از تشكیل دولت وحدت ملی در افغانستان چیست؟ گفت: آنچه مسلم است این است كه ما با اینكه كشورهای اسلامی محل نفوذ كشورهای بیگانه باشند هیچ موافقتی نداریم اما آمریكایی ها فشارهای زیادی به مردم افغانستان آورده اند به طوری كه آقای كرزی رییس جمهور سابق افغانستان در آخرین سخنرانی خود به رییس جمهور جدید این كشور سفارش كرد كه مراقب آمریكایی ها و متحدین غربی آنها باشید.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: روابط ما با افغانستان بسیار خوب، دوستانه و برادرانه بوده است و ما خوشحالیم كه بالاخره دولت آن كشور تشكیل شد و اتفاقی كه بین رییس جمهوری و معاون اول آن كشور آقای عبدالله عبدالله پیش آمد اتفاق مباركی بود.

ولایتی افزود: این اتحاد بین پشتوها، تاجیك ها، ازبك ها، سنی ها و شیعیان یك وحدت مباركی است كه امیدواریم این دولت جدید بتواند بیش از پیش بر مشكلات افغانستان فائق شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آینده مذاكرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 تصریح كرد: مذاكرات همچنان ادامه پیدا می كند چرا كه ایران طرفدار مذاكره است و از اصول خود كوتاه نمی آید.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آنچه در نیویورك انجام شده مثل گذشته این بوده كه مذاكره كنندگان ما كه مورد اعتماد رهبر معظم انقلاب و ملت ایران هستند بر مواضع حقه ایران تاكید كرده اند؛ البته اینكه آنها تصور كنند با فشار اقتصادی و كش دادن مذاكرات می توانند ایران را وادار به عقب نشینی از مواضع و اصول حقه خود كنند، خیال خامی بیش نیست.

ولایتی افزود: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هفته آینده در مذاكرات ایران و گروه 1+5 شركت خواهد كرد كه امیدواریم با حفظ اصول جمهوری اسلامی ایران كه توسط رهبر معظم انقلاب ترسیم شده بتوانیم مذاكرات را به پیش ببریم ولو اینكه طولانی شود.

سیام(3)**9254**م.ب/1449
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست