۲۹ شهریور ۱۳۹۳، ۱۷:۴۳
کد خبر: 81319317
T T
۰ نفر
اجراي سرشماري عمومي كشاورزي از پنجم مهر تا هجدهم آبان در استان سمنان

سمنان - ايرنا - معاون برنامه ريزي استانداري سمنان گفت: همزمان با سراسر كشور چهارمين سرشماري عمومي كشاورزي در اين استان از پنجم مهر تا هجدهم آبان برگزار مي شود.

'مجتبي رضايي' روز شنبه در نشست خبري به خبرنگاران افزود: اين سرشماري با شعار 'سرشماري عمومي كشاورزي لازمه آباداني و خوداتكايي ملي' و به منظور آگاهي بخشي مسوولان و برنامه ريزان از آخرين تحولات بخش كشاورزي اجرا مي شود.

وي با اشاره به اينكه كشاورزي نقش زيربنايي در اقتصاد هر كشور دارد و تهيه داده ها يكي از اصول لازم برنامه ريزي است، اظهار داشت: سرشماري عمومي كشاورزي به منظور جمع آوري داده‌ها و اطلاعات در تمام واحدهاي كشاورزي كشور و با ثبت اطلاعات دقيق بهره برداران انجام مي‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه اطلاعات جمع آوري شده در اين سرشماري محرمانه مي‌ماند و تنها براي برنامه‌ريزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، از بهره برداران حقيقي و حقوقي بخش كشاورزي خواست ضمن همكاري مطلوب با ماموران سرشماري، اطلاعات لازم براي ثبت در اين سرشماري را در دسترس داشته باشند.

رضايي با اشاره به حضور 55 مامور در سرشماري عمومي كشاورزي در استان سمنان، خاطرنشان كرد: در اين سرشماري كه روش آن مصاحبه است، از نرم افزار ويژه و سخت افزار(تبلت) استفاده مي شود و پرسشنامه ها به صورت الكترونيكي كامل مي‌شوند.

وي با بيان اينكه در شهرهايي كه جمعيت بهره بردار كشاورزي آنها كمتر از شش درصد از كل جمعيت آنهاست، سرشماري از بهره برداران منتخب انجام مي شود، ادامه داد: اين شهرها شامل سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار مي شود و در بقيه شهرهاي استان سمنان سرشماري از تمام بهره برداران كشاورزي صورت مي‌گيرد.

وي نام، سن، تحصيلات، كاربري اراضي، اسامي محصولات مورد بهره برداري، سطح زير كشت، نوع اقلام كشاورزي، تعداد و نوع دام، نوع فعاليت گلخانه اي، مساحت گلخانه و ... را از اقلام اطلاعاتي مورد پرسش ماموران چهارمين سرشماري عمومي كشاورزي عنوان كرد.

رضايي اظهار داشت: پرسشنامه هاي چهارمين سرشماري عمومي كشاورزي شامل دو نوع پرسشنامه بهره‌برداري و پرسشنامه آبادي و فرم‌هاي فهرست برداري اين سرشماري شامل بهره برداران غيرساكن و همچنين شركتها و موسسات غيردولتي فعال در بخش كشاورزي مي‌شود.

معاون برنامه ريزي استانداري سمنان تاكيد كرد: 55 مامور مسوول مصاحبه با بهره برداران در اين سرشماري در سه مرحله آموزشهاي لازم را فراگرفته اند و در 18 حوزه شهري و 37 حوزه روستايي فعال مي‌شوند.

رييس سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان نيز در اين مصاحبه با اشاره به وجود دو هزار و 227 آبادي در اين استان بر اساس سرشماري عمومي نفوس و مسكن، گفت: يك هزار و643 آبادي در استان سمنان خالي از سكنه و 548 آبادي داراي سكنه هستند.

'سيدمجيد موسوي' نرخ بيسوادي در بين بهره برداران كشاورزي استان سمنان را 30 درصد اعلام و خاطرنشان كرد: بر اساس سرشماري عمومي كشاورزي سال 82 تعداد كل بهره برداران كشاورزي در استان سمنان 38 هزار و 727 نفر است كه 65 درصدشان خانوار عادي و 34 درصد بهره برداران غيرساكن و يك درصد شركتها و موسسات غيردولتي هستند.

رييس سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان، كل توليد سالانه محصولات كشاورزي اين استان را، يك ميليون و 400 هزار تن عنوان كرد و ادامه داد: كمتر از دو درصد از كل محصولات كشاورزي كشور در استان سمنان توليد مي شود.ك/3

611/599

سرخط اخبار استان‌ها