۱ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۳۲
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85484617
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

هشدارهای نارنجی هواشناسی سمنان با احتمال خسارت باد و سیلاب

سمنان - ایرنا - اداره کل هواشناسی استان سمنان برای روزهای پایان این هفته و شنبه آینده طی ۲ هشدار نارنجی هواشناسی و هواشناسی کشاورزی، احتمال خسارت تندباد و سیلاب را دور از انتظار ندانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق اعلام هواشناسی سمنان طی فعالیت این سامانه تقویت و تشدید فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط استان و افزایش گرادیان فشار و وزش باد شدید، پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی سمنان زمان آغاز و پایان این ۲ هشدار نارنجی را فردا چهارشنبه تا اواخر وقت شنبه آینده عنوان و بیان کرد: نوع مخاطره در این سامانه‌ها بارش باران رگبار و رعد و برق است.

ایرج مصطفوی یادآور شد: ناپایداری‌ها برای روز چهارشنبه به ویژه در نواحی شمالی و نیمه غربی استان، برای روز جمعه در بیشتر نقاط به ویژه نواحی شمالی و نیمه‌شرقی استان با احتمال ریزش تگرگ در بیشتر نقاط با احتمال مه‌آلودگی و کاهش دید به ویژه در محورهای کوهستانی و شمالی استان، برای روز پنجشنبه در نواحی شمالی و نیمه شرقی استان و برای روز شنبه در بیشتر نقاط به ویژه نواحی شمالی دور از انتظارنیست.

وی با اشاره به وزش باد شدید و تندبادهای شدید و گرد و خاک در غالب استان در ساعات بعد از ظهر و شب تا روز شنبه آینده، افزود: احتمال آبگرفتگی معابر و رواناب و سیلاب نقطه‌ای، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی به دلیل شرایط فصلی و رگباری بودن بارش‌ها، احتمال اختلال در تردد محورها به ویژه در نواحی شمالی و گردنه‌ها به دلیل لغزندگی به آلودگی و کاهش دید، احتمال صاعقه و احتمال خسارات و مخاطرات ناشی از باد، مهمترین عوامل خسارت‌آفرین خواهد بود.

به گفته این مسوول، کنترل و لابرویی شبکه آبراه‌های استان و جوی‌ها، کانال‌ها و آبراه‌ها و دهانه پل ها، خودداری از توقف و اتراق در بستر و حاشیه رودخانه ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، خودداری از چرای دام‌ها در نواحی مرتفع، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خطر صاعقه، تمهیدات پیشگیرانه لازم جهت کاهش خسارات ناشی از باد شدید، اجتناب از تردد عابران پیاده و نیز پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره با سازه‌های ناپایدار به دلیل باد شدید، مهمترین توصیه‌ها تا روز شنبه آینده است.

وی بر استحکام سازه های ناپایدار و داربست‌ها، کنترل پوشش گلخانه ها جهت کاهش خسارات ناشی از باد و اعمال تمهیدات لازم در بخش کشاورزی و دامداری نیز تاکید کرد.

احتمال خسارت تگرگ و صاعقه برای اراضی کشاورزی

در هشدار هواشناسی کشاورزی سطح نارنجی شماره چهار استان سمنان نیز رگبار و تگرگ و رعد و برق، احتمال صاعقه در غالب نقاط به ویژه در نواحی شمالی و نیمه شرقی استان، وزش باد شدید و گرد و خاک در غالب نقاط به ویژه در ساعات بعد از ظهر و شب، مهمترین مخاطرات و منطقه اثر فعالیت سامانه نیز همه مناطق استان به ویژه مناطق شمالی و نیمه شرقی استان سمنان عنوان شده است.

هشدارهای نارنجی هواشناسی سمنان با احتمال خسارت باد و سیلاب

هواشناسی سمنان احتمال مخاطرات و خسارات ناشی از ریزش تگرگ، احتمال مخاطرات ناشی از رعد و برق و صاعقه، و احتمال مخاطرات ناشی از باد شدید را دور از انتظار ندانست.

آماده سازی سامانه های ضد تگرگ و یا استفاده از سایبان جهت مقابله با خسارت تگرگ احتمالی، خودداری از چرای دامها در ارتفاعات و مسیر رودخانه های فصلی به دلیل خطرات برق زدگی و سیلاب، پاکسازی مسیرها و کانالهای انتقال آب به مزارع و باغ‌ها جهت جلوگیری از آبشویی اراضی، مسدود نمودن دریچه های ورودی انتقال آب به استخرهای پرورش ماهی در هنگام جاری شدن سیلاب، کنترل استحکام سازه ها، سطوح پوششی گلخانه ها و سالن‌های پرورشی مهار سامانه‌های آبیاری بارانی و استفاده از قیم برای نهال‌های جوان با توجه به پیش بینی وزش باد شدید، به همراه خودداری از انجام سم پاشی و محلول پاشی توصیه شده است.

سابقه خسارت بارش‌های اردیبهشتی در سمنان

به گزارش ایرنا، دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان با اشاره به اینکه سمنان با کمتر از ۱۰۰ میلیمتر کمترین بارش‌های سال آبی را در بین استان‌ها دریافت کرده است، اعلام کرد که راهبردی‌ترین محصول کشاورزی استان یعنی پسته دامغان در آخرین بارندگی باران و تگرگ پنج هزار میلیارد ریال خسارت دید.

میزان خسارات بارش‌های اخیر به ویژه در شرق استان به کشاورزی بیش از ۶ هزار میلیارد ریال عنوان شد که عمده‌ترین خسارت بارش‌های رگباری ۲۷ اردیبهشت به باغ‌های پسته در دامغان و در وسعت یکهزار و ۶۰۰ هکتار از باغ‌ها بود. شهرستان‌های دامغان، سمنان، میامی و شاهرود روز ۲۷ اردیبهشت شاهد بارش باران شدید و تگرگ بودند که خسارت قابل توجهی به بخش کشاورزی ایجاد کرد.

در شهرستان‌های شاهرود و میامی نیز به مزارع گندم، جو و جالیزها خسارت‌های جدی وارد شد.

علاوه بر خسارت پنج هزار میلیارد ریالی باغ‌های پسته دامغان، ۱۰۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزی میامی و ۳۸۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزی منطقه پست بسطام شاهرود برآورد شده است.

در کنار تلفن گویای ۱۳۴، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شمار ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد را نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال کنید، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کد های ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کنید، همچنین لازم به ذکر است که می توانید به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی ارسال کنید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha