۲۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۲۸
کد خبر: 81314881
T T
۰ نفر

جولان شش قلاده پلنگ در روستای 'درده'

۲۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۲۸
کد خبر: 81314881
جولان شش قلاده پلنگ در روستای 'درده'

تهران بزرگ- ایرنا- پرسه زدن شش قلاده پلنگ در نقاط مختلف روستای درده شهرستان فیروزكوه و كشته شدن یك رأس بز موجب رعب و وحشت اهالی شده است.

به گزارش ایرنا، تعدای از اهالی روستای درده صبح امروز (سه شنبه) در تماس تلفنی با خبرنگار ایرنا در فیروزكوه، با اعلام این خبر گفتند كه جان این جانوران كمیاب درخطر است.

آنان گفتند كه اگر محیط زیست اقدامی برای دور كردن این حیوانات از حاشیه روستا نكند، مردم برای حفظ جان خودشان این حیوانات را از بین خواهند برد.

'خیرالله تاج الدین' یكی از دامداران منطقه با تایید خبر مشاهده شدن پلنگ در داخل روستا، گفت: در حالی كه شب گذشته برای آبیاری به باغ رفته بود، دو قلاده پلنگ را در محوطه ورودی روستا مشاهده كرد كه به آرامی صحنه را ترك كردند.

وی افزود: در ادامه آبیاری شبانه، دو توله پلنگ دیگر را در روبروی محوطه امام زاده 14 تن روستا ملاحظه كرده كه به بازی مشغول بودند.

تاج الدین تصریح كرد: در حالی كه خسته و كوفته از كار آبیاری در حدود ساعت شش صبح به منزل برگشته بود با لاشه تلف شده یك رأس بز نر در آغل منزل خود روبرو شده و با دیدن آثار خون بر جای مانده متوجه حمله شب گذشته پلنگ ها شده است.

پیش از این نیز حمله پلنگ به گله گوسفندان، یك رأس بز و یك رأس الاغ اهالی این منطقه از طریق این خبرگزاری گزارش شده بود كه به رغم اطمینان خاطر مسؤولان شهرستانی از حمله نكردن این حیوان درنده (مگر در شرایط خاص)، رعب و وحشت اهالی را فرا گرفته است.

'رضا كرمی' رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزكوه پیش از این به ایرنا گفته بود: گزارشهای زیادی مبنی بر مشاهده یك قلاده پلنگ ایرانی در حوالی روستاهای دهستان 'پشتكوه' از بخش مركزی شهرستان فیروزكوه رسیده است و محیط بانان این اداره به دنبال بازگرداندن این حیوان به زیستگاه خودش هستند.

وی تصریح كرده بود: این گربه سان وحشی كه از حیواناتی همچون كل، بز، میش و گراز تغذیه می كند به دنبال آنها به حاشیه روستاها كشیده شده كه البته حضور چنین حیواناتی با توجه به طبعشان در این مناطق موقتی است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست فیروزكوه گفته بود: پلنگ حیوان بسیار مغروری است كه به ندرت آن هم در شرایط بسیار خاص كه موقعیت خود یا توله هایش را در خطر ببیند به انسان ها حمله می كند و بر این اساس، مردم این مناطق نباید هیچ گونه رعب و وحشتی از این حیوان داشته باشند.

كرمی بیان كرده بود: با این شرایط و پُر رنگ تر شدن حضور حیات وحش در برخی مناطق شهرستان، تعداد محیط بانان را افزایش داده ایم تا با كاستن از ترس و وحشت برخی اهالی، مانع از سوء استفاده شكارچیان شویم.

وی امروز با اشاره به ورود یك قلاده پلنگ به حاشیه روستاهای دهستان پشتكوه این شهرستان، از مردم خواست از این حیوان وسایر وحوش به عنوان سرمایه ملی و امانتی برای آیندگان حفظ و صیانت كنند و دراین زمینه احساس مسؤولیت و تكلیف كنند.

این مقام مسؤول خاطرنشان كرد: با استقرار سه نفر محیط بان، انجام تیراندازی هوایی و برقراری گشت های شبانه به دنبال دور كردن این حیوانات از محدوده روستا هستیم.

وی همچنین از گزارش كشته و خورده شدن یك رأس كره اسب توسط یك قلاده كفتار در روستای جلیزجند خبر داد و گفت: بررسی ها برای مشخص شدن اینكه این كره اسب توسط كفتار یا پلنگ كشته شده ادامه دارد و البته گشت های شبانه نیز برقرار است.

كرمی در خاتمه حضور پلنگ یا كفتار را حق مسلم حیات این حیوانات در زیستگاهشان برشمرد و تصریح كرد: از مردم انتظار می رود با خویشتن داری، مهربانی و رأفت از خود نشان داده و در حفظ این سرمایه های ملی بكوشند.

روستای درده از دهستان پشتكوه و در حدود 40 كیلومتری جنوب شرق فیروزكوه و روستای جلیزجند در 15 كیلومتری شمال غرب مركز شهرستان قرار دارند.

تهرام/8142/ 699 / 1539
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه