خانه محیط‌زیست پردیس، خانه برتر استان تهران شد

تهران- ایرنا- رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه ۳۲ خانه محیط‌زیست از سال ۱۴۰۱ تاکنون در سطح استان تهران ایجاد شده است، گفت: خانه محیط‌زیست پردیس در نخستین جشنواره ملی تجلیل از خانه‌های محیط‌زیست برتر کشور، خانه برتر معرفی شد.

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران، روح الله عبادی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در راه ارتقاء نقش مشارکت و همکاری مردم در حفظ محیط زیست و حضور آحاد مردم در مدیریت و حفاظت آن، از سال ۱۴۰۱ اقدام به ایجاد خانه های محیط زیست در سطح کشور کرده است، در این راستا استان تهران نیز با همکاری نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش، مساجد، دهیاری‌ها، متروی تهران، تشکل‌های مردم نهاد، شرکت شهرک‌های شهر جدید پردیس و پرند و صنایع استان اقدام به ایجاد ۳۲ خانه محیط زیست در این مدت کرده است.

وی با بیان اینکه هدف از ایجاد این خانه‌ها، فرهنگ‌سازی، آموزش و مدیریت محیط زیست محلی با کمک داوطلبان، فعالان، معلمان و افراد دلسوز در هر حوزه است، اظهار داشت: به منظور ایجاد حس قدردانی و تقدیر از فعالیت‌های محیط زیستی، نخستین جشنواره ملی تجلیل از خانه‌های محیط‌زیست برتر کشور به میزبانی استان لرستان امروز ۲۵ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و خانه محیط زیست پردیس مستقر در فاز ۸ شهر جدید پردیس نیز به عنوان خانه محیط زیست برتر استان تهران در این جشنواره معرفی خواهد شد.

رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: خانه محیط زیست پردیس به دلیل فعالیت‌های مستمر و فراگیر در حوزه‌های مختلف محیط زیستی همچون تفکیک زباله از مبداء، تنویر افکار عمومی در موضوع حفظ تنوع زیستی برای اقشار مختلف جامعه به ویژه زنان خانه‌دار، کودکان و مربیان کودکان پیش دبستانی و دانش آموزان مقاطع مختلف بسیار مورد توجه و قابل تقدیر بوده است.

هر روز یک قدم برای زمین

همچنین مدیر اجرایی خانه محیط زیست پردیس با اشاره به اینکه این خانه محیط زیست از اسفند ماه ۱۴۰۱ فعالیت‌های خود را با اولویت آموزش و ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست در بین شهروندان آغاز کرده است، گفت: فعالیت های آموزشی این خانه در مساجد، مدارس، مجتمع‌های مسکونی و مراکز بهداشتی و در تمامی رویدادهای فرهنگی و اجتماعی که در سطح شهرستان پردیس برگزار می‌شود، انجام شده است.

امیر محمدی افزود: در خانه محیط زیست شهرستان پردیس اعتقاد داریم هر روز، روز زمین است و شعار هر روز یک قدم برای زمین برمی‌داریم و ما بر این باوریم که اقدامات کوچک تغییرات بزرگ را رقم می‌زنند، را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های گوناگونی در خانه محیط زیست شهرستان پردیس انجام می‌ شود گفت: برگزاری پویش‌های بذرکاری، نهال کاری، آموزش تبدیل پسماند تر به خشکاله برای رابطین بهداشت در مراکز بهداشت شهرستان، آموزش ۵۰۰۰ دانش آموز به صورت چهره به چهره و حضور در مدارس با رویکرد تفکیک زباله از مبدا و تهیه خشکاله و کاهش تولید پسماند از جمله این فعالیت ها است.

خانه محیط‌زیست پردیس، خانه برتر استان تهران شد

وی تصریح کرد: آموزش برای بانوان به صورت حضور هفتگی در مساجد با رویکرد معیشت پایدار، تغییر سبک زندگی و مواردی از قبیل مد پایدار و آشپزخانه پایدار و تولید محتواهای آموزشی برای آموزش مجازی در گروه‌های مجازی خانه محیط زیست از دیگر اقدامات این مجموعه در طول فعالیت این خانه بوده است.

مدیر اجرایی خانه محیط زیست پردیس با بیان اینکه در حوزه آموزش خانواده‌ها نیز برای ۱۵۰۰ خانوار به صورت حضور در درب منازل با رویکرد آموزش تفکیک زباله در مبداء انجام شده است، اظهار داشت: آموزش مربیان پیش دبستانی نیز به عنوان مربیان آموزش حفظ محیط زیست برای مقطع پیش دبستانی صورت گرفته است.

محمدی در ادامه به رویکرد خانه محیط زیست این شهرستان برای سال جدید و چشم انداز فعالیت آن اشاره داشت و گفت: آموزش ۱۵۰ نفر از مربیان مقطع پیش دبستانی در سطح شهرستان با همکاری اداره آموزش و پرورش، آموزش مدیریت سبز برای کارکنان ادارات مختلف شهرستان و ایجاد ساز و کار و فرآیندی برای جذب مخاطب بیشتر، از جمله فعالیت هایی است که این خانه محیط زیست برای سال جدید در دستور کار خود دارد.

مدیر اجرایی خانه محیط زیست پردیس در پایان مهم‌ترین چالش در مسیر فعالیت خانه محیط زیست پردیس را عدم همکاری لازم برخی از نهادها و مسئولان شهری عنوان کرد و اظهار داشت: مسئولان شهری همچنان شناخت کافی و دقیقی نسبت به نوع رسالت و فعالیت خانه‌های محیط زیست و اینکه چگونه می‌توانند با همکاری‌های خود مسیر آموزش را برای شهروندان ساکن در هر شهرستان هموار کنند، نداشته و این مهم‌ترین چالش در مسیر فعالیت خانه محیط زیست شهرستان پردیس از زمان آغاز فعالیت تاکنون بوده است.

خانه محیط‌زیست پردیس، خانه برتر استان تهران شد


به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره ملی خانه‌های محیط‌زیست برتر کشور امروز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه در لرستان برگزار می شود.

از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۲ هزار خانه محیط زیست در کشور راه اندازی شده است که مکان مناسبی برای بیان چالش ها و مشکلات محیط زیستی هر منطقه و پیدا کردن راه حلی برای رفع آن است ، در واقع اهالی منطقه با حضور در این خانه ها درباره موضوعات مختلف محیط زیست بحث و گفت و گو می کنند و همین نشست ها موجب افزایش فرهنگ حفظ محیط زیست می شود.

با توجه به اهمیت موضوع سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم به برگزاری جشنواره خانه های محیط زیست برتر گرفت که اولین دوره آن امروز در لرستان برگزار می شود و در آن خانه های محیط زیست برتر معرفی می شوند، در واقع از بین ۳۶ خانه منتخب استانی در نهایت ۳ خانه برتر انتخاب شدند.

علاوه بر این از سه دستگاه اجرایی که بیشترین همکاری را با سازمان حفاظت محیط زیست در ایجاد خانه‌های محیط‌زیست داشته‌اند، همچنین مدیران کل حفاظت محیط‌زیست برتر فعال در حوزه ایجاد و ارتقاء کیفی خانه‌های محیط‌زیست و نیز روسای ادارات آموزش و مشارکت‌های مردمی استان‌ها نیز قدردانی خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha