بیش از ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند/پذیرش ۱۰ هزار متقاضی دیگر

تهران - ایرنا - مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش این سازمان قرار دارند، گفت: زمینه پذیرش حدود ۱۰ هزار متقاضی واجد شرایط کارگر ساختمانی نیز فراهم شده است.

مهدی شکوری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در توضیح تعریفی از بیمه کارگران ساختمانی اظهار داشت: به موجب قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب نهم آبان ۱۳۸۶ و اصلاحات بعدی آن، کارگران شاغل در کارهای ساختمانی اعم از ایجاد یا توسعه ساختمان، تجدید بنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب مربوط به ساختمان ‌و به ترتیب مندرج در این قانون با نام‌نویسی و اخذ کد ملی نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه می‌شوند.

وی افزود: کارگران شاغل در کارهای ساختمانی تا زمان تحت پوشش قرار گرفتن به موجب این قانون، کماکان از حیث خدمات مشمول قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی مصوب۱۳۵۲ و اصلاحات بعدی آن هستند و درصورت احراز شرایط از مزایای قانون یاد شده برخوردار خواهند شد.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: این سازمان با دریافت ۷ درصد حق بیمه، سهم بیمه شده (از کارگر) و معادل ۲۵ درصد در مناطق شهری، ۱۰ درصد محدوده روستاها و ۱۵ درصد برای پروژه های ملی حمایتی ساخت مسکن از مجموع عوارض صدور پروانه ایجاد یا توسعه، احداث و یا افزایش تراکم ساختمان، تخریب و نوسازی بنا و تعمیرات اساسی (علاوه بر عوارض پرداختی) به عنوان سهم مالک، کارگران ساختمانی واجد شرایط را مطابق فهرست مشاغل سازمان آموزش فنی وحرفه ای که داری کارت مهارت فنی هستند تحت پوشش بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی قرار می دهد.

بیش از ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند/پذیرش ۱۰ هزار متقاضی دیگر

بیش از ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند

وی ادامه داد: اکنون بیش از ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند و خود و خانواده آنان از حمایت‌های درمانی و سایر تعهدات شامل غرامت دستمزد، هزینه کفن و دفن، کمک هزینه پروتز و اروتز، هزینه‌ سفر، فوق‌العاده سفر و اقامت بیمار و همراه بیمه‌شدگان و همچنین ازکارافتادگی، بازنشستگی و فوت برخوردارند.

شکوری خاطر نشان کرد: بیش از ۸۵ هزار کارگر ساختمانی و خانواده هایشان، از تعهدات بلند مدت سازمان تامین اجتماعی اعم از بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت برخوردارند.

زمینه پذیرش حدود ۱۰ هزار متقاضی واجد شرایط کارگر ساختمانی نیز فراهم شده است

شکوری تاکید کرد: همزمان با روز جهانی کارگر و با عنایت به مساعدت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و در راستای بند «ح» قانون اصلاح ماده(۵) قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی و به رغم کسری حق بیمه سهم کارفرمایی این طیف از کارگران، زمینه پذیرش حدود ۱۰ هزار متقاضی واجد شرایط کارگر ساختمانی نیز فراهم شده است.

بیش از ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند/پذیرش ۱۰ هزار متقاضی دیگر


حمایت‌ها از کارگری که در حین کار دچار حادثه یا فوت شده باشد چگونه است؟

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه اگر کارگری در حین کار دچار حادثه یا فوت شد، حمایت‌ها به چه صورت است، گفت: ایمنی و بهداشت محیط کار یکی از مهمترین موضوعاتی است که کارفرمایان باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشند؛ اعمال تمهیدات خاص در محیط کار جهت پیشگیری از حوادث ناشی از کار نه تنها باعث جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جسمی نیروی کار می‌شود، بلکه موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و بهره‌وری خواهد شد.

وی تصریح کرد: به موجب ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان مکلفند براساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین حفاظت، سلامت و بهداشت کارگران بیمه شده در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی استفاده از آنها و رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی را به آنان بیاموزد و نظارت کنند.

شکوری افزود: نکته حایز اهمیتی که در خصوص رعایت مقررات حفاظت فنی که باید مدنظر کارفرمایان قرار گیرد این موضوع است که به استناد ماده‌ ۶۶ قانون تامین اجتماعی در صورتی‌ که‌ ثابت‌ شود وقوع‌ حادثه‌ به طور مستقیم ناشی‌ از عدم‌ رعایت‌ مقررات‌ حفاظت‌ فنی‌ و عدم‌ رعایت‌ مقررات‌ بهداشتی‌ و احتیاط‌ لازم‌ از طرف‌ کارفرما باشد، کارفرما موظف به جبران خسارات وارده به سازمان‌ تامین‌ اجتماعی خواهد بود که این امر مبیین حساسیت قانونگذار در صیانت از نیروی کار است.

به گزارش ایرنا، دهم اردیبهشت ماه قانون اصلاحی تفسیر ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی برای اجرا ابلاغ شد که بر اساس آن افرادی که در فاصله اعتبار قانون قبلی بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی و قانون جدید (از ۱۴۰۱/۱۱/۵ تا ۱۴۰۲/۸/۳) بدهی‌های آنها تقسیط شده باشد، اعم از اینکه چک و یا سفته داده باشند و یا تعهد کتبی سپرده باشند، درصد باقیمانده بدهی آنها مشمول قانون فعلی خواهد بود.

همچنین بر اساس این استفساریه سایر عوارضی که به همراه پروانه ساختمانی و یا پایان کار برای سایر دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، قطار شهری و ... توسط مراجع صدور پروانه و یا پایان کار وصول می‌شود و همچنین سایر عوارضی که ارتباطی با موضوع پروانه و یا پایان کار ندارد از جمله عوارض تغییر کاربری زمین، بهای خدمات، عوارض حق مشرفیت و ...به عنوان پایه محاسبه حق بیمه کارگران ساختمانی منظور نمی شود.

در این استفساریه مقرر شده است افرادی که قبل از وضع قانون مربوط به تعیین حق بیمه کارگران ساختمانی براساس تایید کمیسیون‌های مواد ۱۰۰ و ۹۹ قانون شهرداری مبادرت به ساخت و ساز کرده‌اند و بعد از اجرای این قانون، متقاضی پایان کار ساختمانی هستند، مشمول حق بیمه کارگران ساختمانی نمی شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha