۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۴۴
کد خبر: 81313289
T T
۰ نفر

'واليبال به سبك ايراني '

۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۴۴
کد خبر: 81313289
'واليبال به سبك ايراني '

شهركرد-ايرنا- همين يكي دو سال پيش بود كه يكي از شبكه هاي تلويزيوني مدام گزارشهاي يك طرفه اي از حاشيه هاي ليگ والبيال ايران مي رفت.

آنقدر اين حاشيه ها پررنگ نشان داده مي شد كه گاهي مخاطبان گمان مي كردند واليبال ايران به مرز سقوط نزديك شده است.

اين گزارش هاي حاشيه اي آنقدر تكرار مي شد كه گاهي مسوولان فدراسيون را نيز به واكنش وا مي داشت تا جايي كه

'محمدرضا داورزني ' رييس فدراسيون واليبال در شهركرد در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا اعلام كرد كه واليبال ايران پاك است و نبايد با اين رشته اين گونه برخورد شود.

حالا،بچه هاي همان ليگي كه آن شبكه تلويزيوني به نيكي از آن ياد نمي كرد ،افتخار آفرين اند و براي واليبال ايران چه روي سكو بروند چه نروند،غرور افريني كرده است.

واليبال در جهان پس از رشته تنيس ،بسكتبال ، بيسبال ،كريكت و فوتبال و اتومبيلراني فرمول يك ،هفتمين ورزش پرطرفدار در جهان است.

از اين رو رشته والبيال در كنار بسكتبال و فوتبال براي بسياري از كشورها اهميت بالايي دارد و كشورهاي ورزش خير سعي مي كنند در اين سه رشته به صورت مدون سرمايه گذاري كنند.

محبوبيت بسكتبال به دليل اين است كه يك رشته دانشگاهي است اما عموميت محبوبيت رشته ورزشي فوتبال و واليبال به دليل انجام همگاني اين دو رشته در سطح كشورهاي جهان است.

واليبال يك رشته المپيكي محسوب مي شود و قهرماني اين رشته از شش دهه گذشته تا كنون بين شرق و غرب تقسيم شده است.

با پايان جنگ سرد ،واليبال جهان از حالت دو قطبي خارج شد و كشورهاي ديگر نيز براي بلند كردن پرچم خود در اين رشته ورزشي سرمايه گذاري كردند.

اكنون اما ظهور پديده واليبال ايران در چند سال اخير،را بايد حاصل يك برنامه ريزي مهم دانست كه از رده سني نوجوانان و قهرماني آنان در ليگ جهاني آغاز شد و اكنون به پيوستن ايران به جمع شش تيم برتر جام جهاني واليبال بزرگسالان ختم شده است.

حالا ديگر واليبال به دو قاره اروپا و آمريكا ختم نمي شود و واليبال آسيا نيز به واسطه حضور ايران براي خود اعتبار يافته است.

جايگاه واليبال ايران اين روزها در جدول رده بندي(رنكينگ) فدراسيون جهاني واليبال روز به روز به رصد جدول نزديكتر مي شود و اين يك اتفاق برنامه ريزي شده براي واليبال ايران است.

تيم واليبال ايران با راهيابي به جمع شش تيم مسابقات جهاني لهستان يك بار ديگر شگفت آور شد و باعث شد بسياري از نظريه پردازان واليبال جهان نيم نگاهي هم به ايران داشته باشند.

اين افتخارات در واليبال ايران به راحتي به دست نيامده است ، بلكه حاصل يك سرمايه گذاري 10 ساله است كه از مدارس واليبال ايران آغاز شد.

سرآغاز اين قدرت واليبال ايران،را بايد از همان روز دوشنبه پنجم شهريورماه سال 1386 جستجو كرد ،جايي كه در عين ناباوري تيم ملي نوجوانان ايران قهرمان جهان شد.

با اين حال، تيم واليبال ايران در رقابتهاي جهاني 2014 لهستان با يك بازي حساب شده به دور بعد صعود كرد، تا اين رشته ورزشي در كنار چهار رشته ديگر در ايران تاريخ ساز باشد.

بخش عمده اي از واليبال ايران در شهرستان ها شكل گرفته است و از اين رو بايد نگاه به شهرستان ها در ساير رشته هاي ورزشي تغيير كند و رشته هاي ورزشي به دنبال سرمايه گذاري در اين ورزش باشند.

به گزارش ايرنا،تيم ملي واليبال ايران در چهارمين و آخرين ديدار دور دوم رقابت هاي قهرماني مردان جهان موفق به شكست صربستان شد تا با 15 امتياز در رتبه دوم جدول گروه E قرار گيرد و براي نخستين بار به جمع شش تيم برتر مسابقات جهاني راه يافت.

گزارش از محمود رييسي

7359

سرخط اخبار استان‌ها