۱۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۴۶
کد خبر: 81305528
T T
۰ نفر
احياي بافت فرسوده همچنان به بسته هاي تشويقي دولت نيازمند است

قزوين - ايرنا - معاون فني و اجرايي شركت عمران و مسكن سازان استان قزوين با اشاره به روند كند اعطاي تسهيلات بانكي به بافت فرسوده طي ماههاي گذشته، گفت: احيا و بازسازي اين بافت همچنان به بسته هاي حمايتي و تشويقي دولت نيازمند است.

'بهروز رجبي فر' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: طي ماههاي گذشته شاهد وقوع زلزله در برخي از استان هاي كشور بوديم كه اين مساله زنگ خطري براي مناطقي از جمله استان قزوين با بافت هاي قديمي، فرسوده گسترده و شكننده مي باشد.

وي، به پابرجايي برخي از بسته هاي حمايتي براي تشويق ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده از جمله تخفيف هاي سازمان نظام مهندسي ساختمان و شهرداري ها اشاره كرد و يادآور شد: متاسفانه ركن اصلي اين مساله اعطاي تسهيلات بانكي است كه با محدود شدن منابع بانكي و همكاري نكردن برخي از بانك هاي عامل، روند نوسازي در اينگونه بافت ها را با ركود روبرو ساخته است.

رجبي فر تاكيد كرد: اين شركت به عنوان متولي ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده شهري همچنان مشوق مالكان بناها براي نوسازي منازل خود است.

به گفته وي، با توجه به حساسيت هاي موجود در بافت هاي فرسوده دولت نيز در اين راه پيگيري هاي لازم را براي ارايه تسهيلات از سوي بانك هاي عامل به انجام مي رساند.

معاون فني و اجرايي شركت عمران و مسكن سازان استان قزوين ادامه داد: اين شركت با تهيه طرح هاي بهسازي و نوسازي شهرهاي الوند، تاكستان، آبيك، اقباليه و قزوين در صدد است تا علاوه بر نوسازي واحدهاي مسكوني موجود در اين شهرها، نسبت به بهبود كيفيت محيط زندگي در محله ها از طريق طرح هادي به احداث فضاهاي سبز، پاركينگ، فضاهاي فرهنگي و تفريحي و نيز احيا و بازآفريني 'مركز محله ها' اقدام نمايد.

رجبي فر اضافه كرد: انجام اين كار علاوه بر افزايش تراكم در هر محله، جانمايي فضاهاي عمومي در هر محله را با كمك و همياري دستگاههاي ذيربط براي شهروندان امكان پذير مي سازد.

وي با اشاره به جمع آوري پرونده هاي متقاضيان ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده شهري قزوين، افزود: در حال حاضر تنها متقاضيان سال هاي 91 و 92 كه پرونده هايشان تكميل بوده و نوبت آنها فرا رسيده به بانك هاي عامل معرفي مي شوند.

براساس اين گزارش، استان قزوين داراي يك هزار و 200 هكتار بافت فرسوده مي باشد كه 484 هكتار آن در مركز استان قرار دارد و از ابتداي عمليات اجرايي ساخت و ساز در اين بافت تاكنون 9 هزار و 171 واحد مسكوني از بانك هاي عامل تسهيلات دريافت نموده اند كه با ساخت و ساز اين تعداد، 258 هزار و 739 متر مربع بافت فرسوده در قزوين نوسازي شده است.

627/ 614

سرخط اخبار استان‌ها