۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۲۲
کد خبر: 81297306
T T
۰ نفر

كاركنان شبكه 'بی بی سی' اعتصاب می كنند

۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۲۲
کد خبر: 81297306
كاركنان شبكه 'بی بی سی' اعتصاب می كنند

لندن – ایرنا - كاركنان شبكه 'بی بی سی' انگلیس در اعتراض به حذف صدها فرصت شغلی در بخش های مختلف این شبكه، اقدام به اعتصاب می كنند.

به گزارش ایرنا، روزنامه دیلی تلگراف روز سه شنبه نوشت كه اعتصاب كاركنان بی بی سی از سوی اتحادیه ملی روزنامه نگاران و كاركنان رادیو و تلویزیون انگلیس و اتحادیه صنفی 'یوكتو' مورد حمایت قرار گرفته است.

'جیمز هاردینگ' مدیر شبكه خبری بی بی سی اخیرا اعلام كرده بود كه به دلیل مشكلات مالی، 415 فرصت شغلی در بخش های مختلف این شبكه خبری تا آوریل 2015میلادی (فروردین 94) حذف خواهد شد كه این مساله می تواند بر روی آینده شغلی 550 نفر از كاركنان بی بی سی تاثیر بگذارد.

اگرچه وی عنوان كرده كه به رغم از بین این فرصت های شغلی كه می تواند 48 میلیون پوند صرفه جویی تا سال 2017 میلادی برای شبكه بی بی سی دربرداشته باشد، قرار است 195 پست جدید در این شبكه ایجاد شود اما به نظر می رسد كه این وعده نتوانسته است اتحادیه ملی روزنامه نگاران انگلیس و نیز كاركنان بی بی سی را راضی كند.

دبیر كل اتحادیه ملی روزنامه نگاران انگلیس، حذف این فرصت های شغلی را در بی بی سی ناعادلانه خوانده و گفته است كه این شبكه خبری بجای صرفه جویی به این شكل بهتر است با بهبود شیوه مدیریتی اش مانع از اتلاف منابع مالی آن شود.

'میشله استین استریت' گفته است كه این مسئله می تواند به راحتی حل شود؛ ما به دخالت 'تونی هال' مدیر كل بی بی سی در این خصوص امیدواریم؛ اگر ما نتوانیم این مسئله به طور عاقلانه و از روی منطق حل كنیم، اعضای اتحادیه حاضر هستند در هفته ها و ماه های آینده اعتصاب كنند.

دبیر كل اتحادیه ملی روزنامه نگاران انگلیس در همین حال عنوان كرد كه كاركنان شبكه بی بی سی در فضایی توام با 'نفرت و ترس'، فعالیت می كنند.

وی افزود: با كاركنان این شبكه به صورت 'هراس آور' و به شكلی اساسا 'غیر انسانی' برخورد می شود.

به گفته وی، 86.9 درصد از اعضای اتحادیه ملی روزنامه نگاران انگلیسی با برگزاری این اعتصاب موافق هستند.

اتحادیه ملی روزنامه نگاران انگلیس پیشتر اعلام كرده بود كه از سال 2004 میلادی تاكنون، بیش از هفت هزار نفر از كاركنان ˈبی بی سیˈ تعدیل شده اند.

اتحادیه صنفی كاركنان شبكه های رادیو و تلویزیونی، سینما و تئاتر انگلیس یا 'بوكتو' نیز ضمن حمایت از اعتصاب كاركنان بی بی سی گفته است كه این اعتصاب تقریبا قطعی بوده و قرار است اواخر این ماه برگزار شود.

بر اساس طرح تعدیل اجباری نیرو در بنگاه سخن پراكنی ˈبی بی سیˈ، می بایست بیش از دو هزار نفر طی پنج سال آینده اخراج شوند.

شماری از كاركنان بخش خبر ˈبی بی سیˈ نیز در 18 فوریه گذشته به مدت 24 ساعت دست از كار كشیدند كه این اقدام باعث ایجاد اختلال در بسیاری از برنامه های رادیویی و تلویزیونی این شبكه سراسری شد.

بنگاه سخن‌پراكنی بریتانیا كه به صورت مخفف 'بی بی سی' خوانده می شود، علاوه بر داشتن مشكلات اقتصادی و صنفی، در سال های اخیر بویژه پس از افشای فساد اخلاقی ˈجیمی ساویلˈ، مجری مشهور این شبكه با جدی ترین چالش ها در طول تاریخ اش مواجه شده است.

جیمی ساویل كه در دهه 1960 میلادی كار خود را در رادیو و تلویزیون بی بی سی آغاز كرد، به مدت چهار دهه از مجریان مشهور این بنگاه بود و با سفارش و پیگیری های مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق انگلیس، از ملكه این كشور لقب سر دریافت كرده بود.

ساویل در اكتبر 2011 میلادی و در سن 84 سالگی مرد، اما هنوز سالگرد مرگ وی فرا نرسیده بود كه گزارش های فساد اخلاقی وی رسانه ای شد و جامعه انگلیس را شوكه كرد.

پلیس انگلیس پس از فاش شدن ابعاد گسترده فساد اخلاقی جیمی ساویل مجری مشهور بی بی سی تیم ویژه ای را با عنوان یوتری برای تحقیق در مورد سوء استفاده های جنسی وی و دیگر چهره های سرشناس از كودكان، تشكیل داد كه بازرسان این تیم ویژه پلیس در همین ارتباط بیش از 20 نفر از جمله چندنفر از مجریان فعلی و سابق بی بی سی را بازداشت و مورد بازجویی قرار دادند.

گفته می شود كه بودجه سالیانه بی‌بی‌سی بالغ بر 4میلیارد و 300 میلیون پوند است كه بودجه تمامی بخش‌ها (غیر از بخش جهانی بی‌بی‌سی) از سوی خانواده‌های انگلیسی، به صورت اجباری، تامین می‌شود.

اروپام *5* 1552*1275

سرخط اخبار جهان