روانچی: مذاكرات تا 3 آذر می تواند به نتیجه برسد/توافق ژنو پایان پروژه ایران هراسی و تحریم ها بود

تهران- ایرنا- عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای ایران گفت: اگر طرف مقابل وقت كشی نكرده و موضوعات غیرمرتبط را وارد مذاكرات نكند، می توان تا سوم آذر ماه 1393 به نتیجه برسیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «مجید تخت روانچی» روز دوشنبه در همایش ملی واكاوی روند پیشبرد سیاست هسته ای در دولت تدبیر و امید افزود: ما در ادامه مذاكرات همچنان با حسن نیت وارد شده و گفت و گوها را ادامه می دهیم و علاقمندیم كه این پروژه به نتیجه برسد.

وی با بیان این كه اگر مذاكرات نیز به نتیجه نرسد انتهای دنیا نخواهد بود، اظهار داشت: حسن نیت ایران برای كل دنیا روشن شده است.

معاون اروپا و آمریكای وزیر امور خارجه یادآور شد: ما به طرف مقابل گفته ایم كه انعطاف حدی دارد اما فكر می كنیم كه می توانیم به نتیجه برسیم.

تخت روانچی ادامه داد: اگر در سال 2005 میلادی بداخلاقی ها و زیاده خواهی ها نبود، موضوع هسته ای به نتیجه می رسید، اگر آنها علاقمند بوده، حسن نیت داشته باشند و بخواهند مساله حل شود ما آماده ایم.

وی خاطرنشان كرد: البته روشن است كه در یك چارچوب و خطوط قرمز مذاكره می كنیم كه به طور روشن به طرف مقابل نیز اعلام كرده ایم.

معاون اروپا و آمریكای وزیر امور خارجه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته ای به پیشرفت های ایران در عرصه هسته ای اشاره كرد و گفت: در مذاكرات به روشنی حس می كنیم كه توانایی فنی ایران تا چه میزان دست ما را در مذاكرات باز كرده است و به طرف مقابل نشان داده كه محدودیت ها تاریخ مصرف دارد.

تخت روانچی ادامه داد: آنها به این موضوع رسیده اند كه با اعمال فشار به نتیجه ای نمی رسند و دستاورد این است كه تعداد محدود سانتریفیوژ های فعال در سال 2005 میلادی، اكنون به حدود 20 هزار رسیده است.

وی با تاكید مجدد بر این كه تحریم ها نتیجه عكس داشت، اظهار داشت: آنها متوجه شده اند كه فشار، تاریخ مصرف دارد و اساسا دلیل شروع مذاكرات هسته ای این بود كه طرف مقابل حس كرد مقاومتی وجود دارد و سیاست تحریم ها و تصویب قطعنامه ها نتیجه نداده است.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای ایران خاطرنشان كرد: این موضوع طرف مقابل را وادار به ورود مذاكره كرد، ما هم كه مشكلی برای مذاكره نداشتیم چون برنامه ما صلح آمیز است و واهمه ای نیز از شفافیت سازی و همكاری های بین المللی در این زمینه نداریم.

تخت روانچی با یادآوری این كه یكی از اولویت های دولت تدبیر و امید، موضوع هسته ای بود، ادامه داد: ما از ابتدا نیز گفته بودیم كه به دنبال نتیجه برد- برد هستیم و می خواهیم تضمین دهیم كه برنامه ما صلح آمیز است، البته از حق و حقوق خود هم برخوردار و چرخه سوخت نیز داشته باشیم و به فعالیت ها ادامه دهیم.

وی یادآور شد: اینكه توافق ژنو به موضوع غنی سازی در ایران اشاره دارد در واقع پذیرش و احترام به حق ایران در آن به روشنی بیان شده و نكته مهمی است.

وی در ادامه با اشاره به تلاش آمریكا و همپیمانانش برای ایران هراسی و امنیتی كردن موضوع هسته ای، اظهارداشت: این دو پروژه شكست خورده و گرچه تحریم ها همچنان وجود دارد اما علاقه كشورها و شركت های خارجی برای كار اقتصادی در ایران، نشان دهنده شكست تحریم ها است.

معاون وزیر امور خارجه تصریح كرد: شروع مذاكرات از سال گذشته و توافق ژنو در واقع پایان پروژه ایران هراسی و تحریم ها بود.

تخت روانچی یادآورشد: پس از انقلاب اسلامی، آمریكا و همپیمانانش از هر فرصتی استفاده كردند تا در سطح بین المللی موضوع های مرتبط با ایران را امنیتی و زعم خودشان در هر نوع فعالیت منطقه ای و بین المللی ایران خلل ایجاد كنند.

وی، نمونه بارز این تلاش ها را این چنین توضیح داد: در قطعنامه 598 می بینیم كه پس از یك سال از تصویب قطعنامه و آتش بس تلاش شد تا تحریم هایی علیه ایران اعمال شود و حتی پیش نویس قطعنامه ها نیز تهیه شد.

وی اضافه كرد: آنها به دنبال این بودند كه تحریم های شورای امنیت را زمینه ساز تحریم های یك جانبه و چند جانبه كنند بنابراین تحریم های شورای امنیت تصویب شد تا بستری برای اعمال تحریم های اتحادیه اروپا و امریكا شود.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای با یادآوری این نكته كه موضوع هسته ای نیز بخشی از پروژه ایران هراسی است، گفت: آنها تلاش می كنند هر حركتی كه ایران در زمینه هسته ای انجام می دهد در خارج از كشور به گونه ای به تصویر بكشند تا بقیه بترسانند.

تخت روانچی با یادآوری این كه پروژه ایران هراسی ابعاد مختلفی دارد، توضیح داد: از سال 2002 تا 2003 میلادی موضوع هسته ای ایران مطرح و تلاش شد پای شورای امنیت سازمان ملل را به این موضوع باز كنند.

وی ادامه داد در آن دوره برای تعلیق فعالیت هسته ای توافق كردیم، حسن نیت خود را نشان دادیم و همكاری های متعدد و بیش از حد با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتیم.

معاون اروپا و آمریكای وزیر امور خارجه خاطرنشان كرد: نهایتا سال 2005 میلادی ایران طرحی را پیشنهاد كرد كه اگر طرف مقابل حسن نیت داشت: قضیه به نتیجه می رسید اما به نظر می رسد كه آنها نمی خواهند از پروژه ایران هراسی دست بكشند.

وی با یادآوری این موضوع كه مذاكرات در سال 2003 تا 2005 میلادی با سه كشور اروپایی انجام می شد، گفت: آمریكایی ها به ظاهر در مذاكرات نبودند. دولت بوش پسر بر سر كار بود و سیاست هایش در سطح بین المللی و در قبال ایران نیز مشخص بود.

معاون اروپا و آمریكای وزیر امور خارجه با بیان این كه آمریكا در آن زمان در مذاكرات حضور نداشت اما سایه حضورش سنگین بود، اظهار داشت: دلیل به نتیجه نرسیدن مذاكرات در سال 2005 بعد از دو سال و همه نوع همكاری، تعلیق فعالیت، روشنگری و شفافیت، فشار آمریكا به سه كشور اروپایی بود و ما دلایل كافی برای این حرف داریم.

تخت روانچی تصریح كرد: هیچ زمینه حقوقی وجود نداشت كه موضوع هسته ای ایران از آژانس به شورای امنیت ارجاع شود و آنها یك موضوع ساده گزارش دهی را اینگونه وانمود كردند كه ایران تعهداتش را در قبال آژانس نقض كرده است.

وی افزود: جالب این است كه در هیچ قطعنامه تصویب شده شورای امنیت علیه ایران، گزارشی مبنی بر نقض تعهدات توسط ایران مشاهده نمی شود.

وی یادآور شد كه در سال 2010 میلادی اعلام آمادگی كردیم كه بخشی از ذخایر اورانیم 3.5درصدی را بدهیم و در قبال آن صفحه سوخت برای راكتور تحقیقاتی تهران دریافت كنیم، این در حالی است كه پیش از اینكه ما بخواهیم پیشنهاد دهیم آنها باید صفحات سوخت را به ما بدهند و در واقع نمی خواهند حق ما جامه عمل پوشانده شود.

همایش ملی واكاوی روند پیشبرد سیاست هسته ای در دولت یازدهم امروز با حضور اعضای تیم مذاكره كننده هسته ای، پژوهشگران و اساتید دانشگاه در مركز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

سیام.9012**9173**م.ش**ن.س**1336

سرخط اخبار سیاست خارجی