۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱:۱۱
کد خبر: 81268992
T T
۰ نفر
وزیر نفت: بیش از 2.7میلیارد دلار پول بیت المال در بانك جعلی زنجانی از بین رفت

تهران - ایرنا - وزیر نفت گفت: دو میلیارد و 700 میلیون دلار در دولت قبل با امضای چند وزیر و رییس كل بانك مركزی به حساب بانك جعلی بابك زنجانی در تاجیكستان واریز شد و كلا از بین رفت.

به گزارش ایرنا، «بیژن نامدار زنگنه» كه بامداد سه شنبه در برنامه اقتصادی 'پایش' در شبكه یك سیما سخن می گفت، افزود: دولت قبلی بیش از دو میلیارد و 700 میلیون دلار با مصوبه كار گروه اقتصادی خود به بابك زنجانی داده بود.

وی گفت: نامبرده بانكی در تاجیكستان و سپس مالزی درست كرده بود كه معلوم نشد چیست و چرا چنین ریسك بزرگی كرده اند.

وزیر خاطرنشان كرد: ' پیداست كه وی در این كار تنها نبوده است چون مگر می شود یك نفر به تنهایی بتواند این همه پول را بخورد هر چقدر هم آدم زرنگی باشد؟!'.

زنگنه با بیان اینكه عده ای همچون بابك زنجانی در دوره دولت گذشته، پول نفت و كشور را بردند و حاضر نیستند آن را پس بدهند، به پرونده قضایی این متهم فساد اقتصادی اشاره كرد و گفت: میزان اموال بابك زنجانی بسیار كمتر از بدهی 8 هزار میلیارد تومانی است كه او به دولت دارد.

وزیر نفت، بخش عمده این بدهی را مربوط به نفت خامی دانست كه به او داده بودند تا آن را در خارج بفروشد اما هرگز پول آن به حساب دولت واریز نشده است.

وی گفت: 'شاید اصلا قرار نبوده وی پولی پرداخت كند، اما مردم مطمئن باشتد تا زمان حضور من در وزارت نفت، راه چنین افرادی برای خوردن پول بیت المال بسته شده است و چنین اشخاصی امكان سوء استفاده و رانت خواری را پیدا نخواهند كرد.'

زنگنه تاكید كرد: با دولت تدبیر و امید، ' دیگر دوران آن خورد و بردها تمام شده است.'



* اجرای سازوكارهای اقتصاد مقاومتی

وزیر نفت ادامه داد: ما اجرای سیاست های مقاومتی را در دستور كار قرار داده ایم و ساز و كارهای لازم را اندیشیده ایم و فكر می كنم كه در مسیر تحقق آن حركت می كنیم.

وی در خصوص اقدامات دولت برای خروج از ركود در بخش نفت گفت: عمده تحریم ها نفت كشورمان را هدف قرار داده بود و همین مسأله باعث شد اقتصاد كشور با مشكلات جدی روبرو شود و دیدیم كه اثر خود را بر اقتصاد گذاشت.

زنگنه افزود: برای خارج شدن از وضع ركود اقتصادی، نخست باید از ركود نفتی خارج شویم و برنامه های امروز ما به مسایلی توجه دارد كه امسال و سال آینده را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی گفت: به عبارت دیگر در زمان حاضر ما به مسایلی توجه می كنیم كه در دو سال یاد شده بتواند اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار دهد و آن را از ركود خارج كند.

وزیر نفت، نخستین اقدام وزارتخانه متبوع خود را توجه به حوزه های مشترك نفت و گاز با كشورهای همسایه و افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی عنوان كرد و گفت: تلاش می كنیم تا ارز مورد نیاز كشور را تأمین كنیم و از طریق آن مواد اولیه مورد نیاز را وارد و برخی دیگر را به ریال تبدیل و كاری كنیم كه بودجه بیشتری به بخش های عمرانی كشور تزریق و فعالیت اقتصادی در كشور از سر گرفته شود.

زنگنه گفت: امروز قوه عاقله ای در دولت فعالیت می كند و دیگر تصمیمات سلیقه ای گرفته نمی شود و تمامی تصمیمات پس از بحث و تبادل نظر بین چند وزیر و مقام مسؤول گرفته می شود.

به گفته او، رییس جمهوری دو روز در هفته و به مدت 4 تا 5 ساعت وقت خود را صرف مسایل اقتصادی كشور می كند.

وی در ادامه در خصوص طرح های احتمالی این وزارتخانه برای افزایش صادرات نفت گفت: نمی خواهم در خصوص چگونگی افزایش صادرات نفت صحبت كنم چرا كه عده ای به دنبال جلوگیری از آن هستند اما ما برای خروج از ركود به دنبال افزایش صادرات گاز هستیم و عمده برنامه های ما به پارس جنوبی اختصاص دارد كه بخش عظیمی از آن مشترك است.

وی گفت: سال گذشته 27 میلیارد لیتر سوخت مایع به ارزش 18 میلیارد دلار تنها در نیروگاه ها صرف شد كه دلیل آن هم نداشتن گاز كافی بود و از طرفی ما با این كار خود هوا را آلوده كردیم و نتوانستیم محصول خود را صادر كنیم.

زنگنه با بیان اینكه با تدابیر اتخاذ شده سال جاری 5 میلیارد دلار و سال آینده بالای 10 میلیارد دلار به درآمد دولت اضافه می شود، افزود: در این صورت منابعی در اختیار دولت قرار می گیرد كه می تواند باعث تغییر شرایط اقتصادی و خروج از ركود شود.

وی با بیان اینكه «تلاش می كنیم گاز مورد نیاز پتروشیمی ها را به اندازه كافی تأمین كنیم» افزود: ما 18 فاز در پارس جنوبی داریم كه اولویت خود را روی هفت فاز آن قرار داده ایم و البته در نظر داریم فاز كیش را هم مورد استفاده قرار دهیم.

وزیر نفت، تفاوت قیمت سوخت در طول سال نسبت به خارج را 80 میلیارد دلار عنوان كرد و گفت: ما از رهنمودهای مقام معظم رهبری در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی استفاده می كنیم و تلاش داریم از ظرفیت هدفمندی یارانه ها برای ایجاد اشتغال و تولید بهره گیریم.



* برنامه های دولت برای گازرسانی و كاهش هزینه ها

زنگنه در ادامه با بیان اینكه سه میلیون خانوار در كشور گاز ندارند، اظهار داشت: در تلاشیم ظرف سه سال این مشكل را برطرف كنیم و پیش بینی می كنیم با توجه به برنامه های بهینه سازی مصرف سوختی كه ارایه خواهیم كرد، این مشكل برطرف شود.

وی با شرح برخی طرح های دولت برای پرداخت هزینه های كاهش مصرف گاز از سوی برخی مشاغل گفت: با این كار، دولت در واقع بدون اینكه پولی پرداخت كرده باشد می تواند در كشور اشتغال ایجاد كند.

زنگنه با قدردانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل اجازه ای كه به دولت در بخش اقتصادی داده اند، اظهار داشت: موتورخانه هایی داریم كه در صورت بهینه سازی 30 درصد از مصرف آنها كاسته خواهد شد و برای تحقق این امر فرمول هایی نوشته شده است كه میزانی از هزینه كاهش مصرف به خود افرادی كه اقدام به صرفه جویی كرده اند باز گردد.

وی با بیان اینكه امیدوار است این طرح تا شهریورماه به دست نمایندگان مجلس برسد و مورد تأیید آنها قرار بگیرد، گفت: مردم با صرفه جویی در این حوزه سود خواهند برد چرا كه علاوه بر كاهش قبض گاز، قبض برق آنها هم كم خواهد شد؛ بدون آنكه میزان رفاه آنان كاهش یافته باشد.



* كمك به توسعه مترو و نوسازی 140 هزار تاكسی

زنگنه در ادامه به بهینه سازی چاه های آب كشاورزی، حمل و نقل كالا از طریق مترو و راه آهن به جای خودروهای سنگین اشاره كرد و گفت: برای ترغیب شهرداری ها به ساخت مترو در شهرهای مختلف، در نظر داریم هزینه خرید ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز آنها را تقبل كنیم و با این كار كشور نیز در شرایط توسعه ای قرار خواهد گرفت.

وی به نوسازی ناوگان تاكسیرانی كشور اشاره كرد و گفت: آمادگی داریم هزینه نوسازی 140 هزار تاكسی را تقبل كنیم و در این راه اتوبوس ها را نیز تحت پوشش قرار خواهیم داد.

زنگنه گفت: 30 میلیارد دلار كار در سال جاری برای مبارزه با ركود شروع شده است بدون آنكه پولی از دولت گرفته شده باشد؛ ضمن آنكه برای تمامی این كارها اجازه قانونی داریم.



* باید باور مردم و كارآفرینان عوض شود

وزیر نفت گفت: در مجموع، تحرك عظیمی در صنعت نفت كشور در حال رخ دادن است بدون آنكه پولی از دولت گرفته شده باشد؛ یادآور می شوم كه طرح های پیشنهادی مردم نیز باید فراگیر باشد چرا كه ما نمی توانیم وقت خود را برای طرح های بهینه سازی جزئی صرف كنیم.

به گفته زنگنه، مجلس امسال اجازه انجام 100 میلیارد دلار به وزارت نفت را داده است كه عدد بی نهایتی در شرایط حاضر محسوب می شود.

زنگنه تصریح ساخت: تا مردم و كارآفرینان باور نكنند و فرهنگ اجتماعی تقویت نشود كه برای ثروتمند شدن كشور باید زحمت كشید، از مشكلات خارج نخواهیم شد.

وزیر نفت ادامه داد: امروز عده ای هستند كه تنها می خواهند از رانت دولتی استفاده كنند و به طور مثال كالایی را از دولت با هزینه پایین بگیرند و آن را گران بفروشند؛ حال آنكه در كره جنوبی مردم زحمت می كشند تا كشورشان پیشرفت كند.

وی با طرح این پرسش كه چگونه یك نفر یك شركت را پیش خرید می كند و ظرف سه ماه تمام پول آن را می پردازد، اظهار داشت: با رانت نمی شود به كشوری پیشرفته تبدیل شد بلكه باید با كار و تلاش و خلاقیت به این هدف رسید.



* تامین اعتبار طرحهای پارس جنوبی

زنگنه ادامه داد: در مجلس گفتم كه در آینده و با توجه به برنامه های مدنظر 500 میلیارد دلار درآمد نفتی خواهیم داشت كه از هم اكنون برای هزینه كردن آن باید به فكر باشیم.

وی در خصوص تأمین اعتبار مورد نیاز پارس جنوبی نیز گفت: منابع نفت خیلی كم است و برنامه ما تأمین بودجه از صندوق است و تلاش می كنیم اجازه لازم را برای ارایه فرآورده های اضافه یا میعانات اضافه در بورس و بازار سرمایه بگیریم و از این طریق پول مورد نیاز را تأمین كنیم.

زنگنه در ادامه اظهار داشت: ما هیچ محدودیتی برای فروش نفت خود نداریم و به هر كشوری كه صلاح بدانیم نفت خود را خواهیم فروخت ضمن آنكه دولت نیز هر گونه صلاح بداند پول حاصل از فروش نفت را هزینه خواهد كرد.



* پالایشگاه به صرفه نیست

وی در واكنش به این پرسش كه آیا مخالف تأسیس پالایشگاه در كشور است، اظهار داشت: من تأسیس پالایشگاه را امری مقدس نمی دانم اما مخالف تأسیس آن هم نیستم و اگر لازم باشد پالایشگاه نیز راه اندازی می شود.

زنگنه اظهار داشت: اگرچه معتقدم پالایشگاه به صرفه نیست اما اگر نیاز كشور را تأمین كند اقدام به ساخت پالایشگاه می كنیم. در زمان حاضر سالانه 4 میلیارد دلار به پالایشگاه ها تخفیف می دهیم و برخی می خواهند این رقم دوبرابر هم بشود.

وی گفت: یكی از اركان اقتصاد مقاومتی توجه به این مهم است كه از منابع نفتی به صندوق توسعه ملی واریز و از این طریق در سایر زمینه ها سرمایه گذاری كنیم. هرچند صندوق امروز مشكلاتی دارد اما ساز و كار درستی است تا اقتصاد ایران قوی شود.

زنگنه ادامه داد: اگر بخواهیم وابستگی خود را به نفت كم كنیم، كافی است میزان صادرات خود را افزایش دهیم تا فاصله این دو با یكدیگر افزایش یابد.



* نیمی از كاركنان وزارت نفت، مازاد هستند

وزیر نفت در خصوص پیامك های مكرر مردم درخصوص آزمون های استخدامی گرفته شده در سال 92 گفت: از اینكه تعداد زیادی از جوانان ما با مشكل بیكاری روبرو هستند شرمنده ام و معتقدم كه دولت باید با رونق بازار اشتغال، كاری برای آنها انجام دهد؛ چرا كه امروز در هیچ خانه ای نیست كه چند نفر بیكار نباشند.

زنگنه با اشاره به تعداد نیروی كار در وزارت نفت گفت: پیش از دولت گذشته و در زمان خروجم از وزارت نفت 80 هزار كارمند داشتیم اما امروز با وجود واگذاری پتروشیمی ها و نیروگاه ها 150 هزار كارمند داریم كه قطعاً نیمی از آنان نیروی اضافه هستند.

وی افزود: در صورتی كه نرخ رشد اقتصادی در كشور مثبت شود، به میزان قابل توجهی مشكل اشتغال برطرف خواهد شد اما امروز در وضع بدی قرار داریم كه به دلیل تصمیمات متعدد و یك شبه دولت قبلی بر ما تحمیل شده است و نخست باید از آن خارج شویم.

وزیر نفت گفت: با وجود اینها، ما درخواست خود را برای جذب تعدادی از افراد یادشده به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ارسال كرده ایم تا پس از تایید آن، استخدام این افراد صورت گیرد.



* تغییر مدیران دولت قبلی در وزارت نفت

زنگنه در واكنش به حذف یا بركناری پی در پی مدیران قبلی نفت اظهار داشت: مطمئن باشید افرادی را برداشته ایم كه صلاحیت نداشته اند.

وی افزود: وقتی در مجلس بودم تعهد كردم نفتی ها، نفت را اداره خواهند كرد؛ من نمی گویم كه با صلاحیت ترین ها را بر سر كار آورده ام چرا كه حرف مطلقی است اما مطمئن هستم كه آدم های سابقه دار و سالم را بر سر امور قرار داده ام تا آرامش در نفت ایجاد شود.

وزیر نفت گفت: متأسفانه در دولت قبلی هر روز یك نفر از خارج می آمد و مدیر یك بخش می شد و پس از مدتی دوستان خود را هم می آورد، اما امروز فردی مدیریت می كند كه سابقه دارد نه اینكه یك تعداد گروهبان جای بالاتر از خود بنشینند.



* دلایل كاهش صادرات نفت ایران

وی در باره دلایل كاهش صادرات نفت كشورمان گفت: فروش نفت با توجه به فصل گرما و سرما نوسان دارد و متأسفم كه برخی از كاهش صادرات نفت خوشحال شده اند.

وزیر نفت افزود: ما هزاران مشكل داریم اما در مقابل دشمنان كوتاه نمی آییم و تمام وظایف خود را انجام می دهیم تا افراد ما با قدرت در مذاكرات هسته ای شركت كنند و پشتوانه خوبی برای آنها خواهیم بود.

وزیر نفت ادامه داد: قطعاً اگر وضع بهتری داشته باشیم، مذاكرت هسته ای روند بهتری خواهد داشت؛ ما می خواهیم مذاكرات با حفظ ارزش ها و اصول كشورمان نتیجه بدهد.



* آقایان باید پاسخگو باشند

وی با بیان اینكه باید پرسید چه كسی رشد اقتصادی ایران را منفی كرد، اظهار داشت: با درآمد 700 میلیارد دلاری نفت چگونه به رشد منفی رسیدیم؟ آقایان باید جوابگو باشند.

زنگنه گفت: اقتصاد ایران می تواند اتكای خود از نفت را كاهش دهد اما این كار به عزم ملی و تلاش و كوشش مردمی نیاز دارد كه انعكاس آن در مجلس و دولت است. مردم اگر در باره اینكه پول ها كجا می رود، حساس باشند و دولت ها بگویند پول ها كجا می رود، می توان به نتیجه رسید.

وی با بیان اینكه دولت با صادرات كم نفت توانسته است كشور را اداره كند، گفت: اگر چه به شكل عالی كشور اداره نمی شود اما با همین مقدار كم صادرات نفت، كشور اداره می شود. بنابر این درآمدهای آتی باید صرف توسعه كشور شود و مطمئن باشید با بزرگ شدن دولت، وضع مردم بهتر نمی شود و حتی طرح های عمرانی هم نمی تواند مشكلات را برطرف كند؛ چرا كه ما باید با اتكا به مردم و كارآفرینان، كشور را توسعه دهیم.

وزیر ادامه داد: متأسفانه روحیه تنبلی در كشور ایجاد شده است و یك شبه نمی توان آن را برطرف كرد؛ بنابر این حتی اگر به میزان فروش امروز مصرف كنیم، باز هم هنر كرده ایم و می توانیم مازاد آن را صرف توسعه كشور كنیم و نوك زدن به صندوق توسعه را ممنوع سازیم.

وی تصریح كرد: البته اكثریت مردم با تلاش شبانه روزی خود حركت می كنند اما عده ای می آیند قوانین را دور می زنند و همه چیز را خراب می كنند و به طور مثال می گویند كه مجسمه افرادی مثل بابك زنجانی ها را باید از طلا ساخت و در میادین شهرها گذاشت.



* در باره پرونده بنزین آلوده

وزیر نفت در ادامه در خصوص بنزین آلوده و احتمال ارسال این پرونده به دادگاه از سوی وزارتخانه متبوعش گفت: این موضوع به ما ارتباطی ندارد و گزارش غیر استاندارد بودن بنزین را به مجلس تقدیم كرده ایم.

وی گفت: تشخیص یا عدم تشخیص سرطانزا بودن این بنزین هم برعهده ما نبوده است؛ بلكه سازمان محیط زیست این موضوع را مطرح كرد و بر همین اساس از دولت خواست كه این بنزین نخست در كلانشهرها توزیع نشود.

وزیر نفت در واكنش به پرسش یكی از رسانه ها در خصوص اینكه گفته می شود او معتقد است باید پای غربی ها را به صنعت نفت ایران باز كرد، گفت: مشخص است كه مروجان اینگونه مطالب به چه جریان هایی وابسته هستند و هدفشان از پرسیدن این سوال ها چیست.

زنگنه كه از نوع پرسش، ناراحت شده بود، ادامه داد: من هرگز این جمله را نگفته ام بلكه گفته ام كه تمایل داریم پای سرمایه گذاران خارجی را به ایران باز كنیم و فكر می كنم این كار با شرط و شروط ما برای اقتصاد ایران درست و مفید است.

وی در خصوص دیدار خود با وزیر نفت و انرژی روسیه نیز گفت: ما در قالب اعضای كمیسیون های اقتصادی دو كشور با یكدیگر دیدار و تفاهمنامه ای امضا كردیم تا روابط تجاری دو طرف كه تنها به موضوع نفت هم اختصاص ندارد، تسهیل شود.

وزیر نفت گفت: راه فروش نفت ایران بسته نشده است اما دیگر افرادی شبیه بابك زنجانی و امثال او نمی توانند اقدامات گذشته خود را تكرار كنند.

وی در ادامه با بیان اینكه انتقال سوخت اندك از مرزهای ایران به افغانستان و پاكستان به جای قاچاق خرده، باید به یك تجارت تبدیل شود، گفت: اگر بتوانیم جایگزین هایی به جای اختصاص سهمیه سوختی ایجاد كنیم، می توانیم به میزان قابل توجهی جلوی قاچاق را بگیریم؛ چرا كه این سهمیه ها به خارج قاچاق می شود.

شبس (1)1346**1504**1551
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد