۲۶ تیر ۱۳۹۳، ۳:۰۵
کد خبر: 81240599
T T
۰ نفر

اوباما : مذاكره با ایران ادامه خواهد یافت

۲۶ تیر ۱۳۹۳، ۳:۰۵
کد خبر: 81240599
اوباما : مذاكره با ایران ادامه خواهد یافت

تهران ، ایرنا - باراك اوباما رئیس جمهوری امریكا روز چهارشنبه اظهار كرد : مذاكره با ایران بر سر برنامه هسته ایش ' راه پیشرفت موثقی ' را نشان داده و ممكن است نیاز به ضرب الاجلی فراتر از روز یكشنبه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن ، اوباما به خبرنگاران گفت : گروه ما و شركایمان همزمان با مشخص شدن نیاز به تمدید مذاكرات با ایران ادامه خواهد داد.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی از واشنگتن نوشت :باراك اوباما رئیس جمهوری امریكا روز چهارشنبه با جان كری وزیر امورخارجه خود در مورد تمدید مذاكرات با ایران مشورت كرده است .

وی پس از این ملاقات به خبرنگاران گفت : ایران به تعهداتش براساس توافقنامه موقت عمل كرده ولی شكاف های قابل ملاحظه ای وجود دارد.

رئیس جمهوری امریكا گفت : طبق مشورت های انجام شده با وزیر خارجه و گروه امنیتی ، بدیهی است كه ما پیشرفت واقعی در چند زمینه به دست آوردیم و راه معتبر و موثقی برای پیشرفت پیش رو داریم .

وی افزود :لذا طی چند روز آینده ما به مشورت با كنگره ادامه خواهیم داد و گروه ما به مذاكره با ایران و شركایمان ادامه خواهد داد تا این كه مشخص كنیم كه آیا به زمان بیشتری برای مذاكرات نیاز است یا نه . '

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفته است كه مذاكرات جاری تا روز یكشنبه با جدیت ادامه خواهد یافت .

وی پس از ملاقات غیر علنی با ویلیام برنز معاون وزیر خارجه امریكا گفت :' ما هنوز با تمدید مذاكرات موافقت نكرده ایم . '

براساس توافقنامه موقتی كه در ماه نوامبر بین ایران و قدرتها امضا و در ماه ژانویه اجرا شد ، تمدید شش ماهه مذاكرات از نظر تئوری امكان پذیر است.

توافق شش ماهه اولیه موجب تخفیف تحریمهای ایران در ازای مهار حساس ترین فعالیت های هسته ای این كشور شد .

مترجمام 1403 ** 1917

سرخط اخبار سیاست خارجی