۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۴۸
کد خبر: 81141835
T T
۰ نفر
ابهام صورت هاي مالي شركت ها مانع ورود سرمايه گذاران خارجي

تهران - ايرنا - دبير كل انجمن حسابداران خبره ايران گفت: ابهام در صورت هاي مالي شركت هاي ايراني مانع ورود سرمايه گذاران خارجي به كشور مي شود و با استانداردها و روش هاي بومي كنوني قادر به جذب سرمايه هاي خارجي به كشور نخواهيم بود.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، محسن قاسمي افزود: مادام كه صورت هاي مالي شركت هاي ايراني با استانداردهاي بين المللي تنظيم نشده باشد، به دليل آن كه سرمايه گذاران خارجي قادر به مقايسه وضعيت و عملكرد مالي شركت هاي ما با ديگر شركت هاي دنيا نيستند از سرمايه گذاري در كشور منصرف مي شوند.

وي با اشاره به اينكه در جهان امروز ديگر استانداردها و روش‎هاي بومي و جزيره‎اي به دليل ابهام و نامشخص بودن براي تصميم‎گيرندگان اقتصادي بين‎المللي محلي از اعراب ندارد، تصريح كرد: در صورتي كه بين‎المللي نباشيم به سادگي از گردونه اقتصاد جهان كنار گذاشته شده، رقباي بين‎المللي ‎شده جاي ما را مي‎گيرند.

قاسمي گفت: حتي در صورت آن كه نسبت به تدوين آيين‎نامه راهبري شركتي كاملا بومي‎شده(دون در نظر گيري دغدغه هاي يك سرمايه گذار بين المللي) براي شركت هاي سهامي در كشور اقدام كنيم، براي سرمايه گذار بين المللي، بودن اين آيين‎نامه با نبودن آن چندان فرقي نمي‎كند.

وي ادامه داد: اگر حسابداري را زبان كسب و كار و تامين مالي را ابزار كسب و كار بدانيم و اگر پذيرفته‎ايم كه فضاي غالب بر كسب و كار امروز جهان فضاي بين‎المللي است، بايد از بومي‎سازي‎ها و بومي ‎نگري‎هاي افراطي و كليشه‎اي دست برداشته و حرفه‎هاي حسابداري و تامين مالي ايران را آماده ورود به فضاي كسب و كار بين‎المللي كنيم.

دبير كل انجمن حسابداران خبره ايران با تاكيد بر اينكه مقايسه‎پذيري يكي از شروط لازم براي بين‎المللي ‎شدن است، گفت: امروزه جهت‎ گيري بازارها و كسب ‎و كارهاي جهان به سمت نزديك ‎شدن استانداردها و روش‎ها به يكديگر است.

وي ادامه داد: در جهان امروز، اگر كسب و كارها يا بازارهاي يك كشور قصد دارند، مورد توجه فعالان اقتصادي بين‎المللي قرار گيرند، ناگزيرند از استانداردها و روش‎هاي بين‎المللي پيروي كنند تا وضعيتشان براي تصميم‎گيرندگان بين‎المللي ابهام‎آلود نباشد.

قاسمي اظهار داشت: تا زماني كه نخستين برخورد ما با هر پديده بين‎المللي بومي سازيست، نمي‎توان، چندان به بين‎المللي‎شدن اقتصاد، بازارها و حرفه‎هاي خود اميدوار بود.

وي گفت: اگر ما به قد و قواره بين‎المللي نيستيم، نبايد استانداردها، روش‎ها و ابزارهاي بين‎المللي را از فرم هاي اصلي خود خارج كنيم؛ بلكه بايد قد و قواره خودمان را به اندازه‎هاي بين‎المللي نزديك كنيم.

وي با اشاره به اينكه به كارگيري استانداردها، روش‎ها و ابزارهاي بين‎المللي هر چند شرط لازم براي بين‎المللي شدن بازارها و حرفه هاي حسابداري و تامين مالي ايران است، اما شرط كافي نيست، خاطر نشان ساخت: آنچه اهميت حياتي دارد، بين المللي كردن نگاه، رويكرد و تفكرتمان است.

دبير كل انجمن حسابدارن خبره گفت: مي بايست ،خود را به عنوان جزيي از پيكره بزرگ بازارهاي بين‎المللي و حرفه هاي بين‎المللي حسابداري و تامين مالي ببينيم. اگر همه استانداردهاي ما هم بين‎المللي شوند، اما نيروي هاي انساني ما قابليت‎هاي حرفه‎اي خود را به اندازه‎هاي قابل قبول بين‎المللي نزديك نكرده باشند، باز هم با مشكل روبرو خواهيم شد، زيرا بين‎المللي شدن بازارها و حرفه‎هاي ما يك فرايند است و بايد تلاش كنيم، همه مراحل مختلف اين فرايند را با موفقيت طي كنيم.

وي كه مسئوليت اجرايي سمينار هفته جاري انجمن حسابداران خبره ايران را نيز بر عهده دارد در ارتباط با موضوع اين سمينار گفت: با توجه به اهداف، برنامه¬ها و اهتمام دولت تدبير و اميد در راستاي بهبود روابط بين‎المللي كه بي‎ترديد زمينه‎ساز حضور پرقدرت ايران در عرصه‎هاي مختلف جهاني از جمله مناسبات اقتصادي خواهد بود، موضوع سمينار سال جاري 'تحولات پيش روي حرفه حسابداري و مالي در دوره گذار به محيط كسب و كار بين‎المللي' تعيين شده است.

به گزارش روابط عمومي انجمن حسابداران خبره ايران، وي تصريح كرد: مطالب اين سمينار علاوه بر فايده‎مندي براي حرفه‎اي‎ها و دانشگاهيان حسابداري، مالي و اقتصاد، جذابيت ويژه‎اي نيز براي فعالان بازارهاي مالي ايران از جمله بازار پول (بانك‎ها) و بازار سرمايه (بورس)، خواهد داشت.

يادآور مي شود، سمينار تحولات پيش روي حرفه حسابداري و مالي روز چهارشنبه 10 ارديبهشت ماه در پژوهشگاه صنعت نفت تهران برگزار مي شود.

اقتصام(1)** 9141**1594

سرخط اخبار اقتصاد