۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۵۷
کد خبر: 81134682
T T
۰ نفر

مرز خيال و واقعيت در يك نمايشگاه نقاشي

۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۵۷
کد خبر: 81134682
مرز خيال و واقعيت در يك نمايشگاه نقاشي

تهران - ايرنا - نمايشگاه نقاشي عليرضا جدي با عنوان سر به مهر از 29 فروردين تا 17 ارديبهشت ماه، مهمان نگارستان 'آن' است.اين مدرس دانشگاه در ادامه دغدغه هاي خود اين آثار را به نمايش در آورده است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار حوزه هنرهاي تجسمي ايرنا ، آثار نقاشي جُدِي از آن دست آثاري است كه نمي توان بدون دقت و تأمل از كنار آنها گذشت. هر گوشه از اين نقاشي ها سر‌شار از پيچيدگي هاي نمادين و استعاري است. تمركز ذهن و انديشه جدي در مرز خيال و واقعيت و به كار گيري ظريف آن در نقاشي هايش اين امكان را به مخاطب مي دهد كه تعبير و تفسير خود را داشته باشد.

رمز و راز آثار مي تواند مخاطب را غرق در مكاشفه اي بي انتها و تلخ كند. اما در ميانه ي اين تلخي و تاريكي نور و روزنه اي در قالب خط يا سطحي رنگين ادامه ي اين سفر گونه را در برزخ و دوزخ اين جهان كوچك شده ي محصور در قاب را امكان پذير مي سازد.

جُدِي در خلق هزار توي آثار خود به زماني طولاني نياز دارد. او مي تواند بارها روي يك اثر كار كند و رمزي را بگشايد و در اثر ديگري رمز و راز تازه اي بيافزايد، يا خارج از اين پيچيدگي هاي استعاري، به توازن و هماهنگي عناصر سامان دهنده ي نقاشي هاي كوچك و بزرگش به انديشه و عمل روي آورد.

وي اساطير، نماد ها و پرده هاي مذهبي، نگاره هاي كهن ايراني (چاپ سنگي دوران قاجار)، خط نگاره، متون كلاسيك و طنز سياه شرايط كنوني جهان را در آغاز كار چون موج هايي كوچك بر گرفته، دگر گونه مي كند و به خيزابي تبديل مي كند كه از ذهن تجسمي او بر مي خيزد.

جُدِي در نمايش آثارش، تفسير خود را از نقاشي هايش جدا مي كند. نقاشي هايش نيز به عنوان يك مخلوق مستقل با چشم و ذهن بيننده همراه با اين نگاه در هنر، جان مي گيرد و آثار او وارد مرحله ي تازه اي از زندگي خود مي شود.

وي متولد 1348 در قزوين است و نمايشگاه هاي زيادي در ايران،كانادا لهستان،چين،ژاپن،اردن و ارمنستان داشته است.شركت در بينال(دو سالانه)بنگلادش ،پكن و فستيوال فرانسه ايتاليا(ونيز )از ديگر فعاليت هاي وي بوده است.

عليرضا جدي در سال 92 دو نمايشگاه هنر براي صلح و همچنين بي ربط نيست را برگزار كرد.

نگارستان آن تا 17 ارديبهشت از ساعت16 تا 20 پذيراي علاقه مندان آثار اين هنرمند ،واقع در خيابان ونك خيابان سئول شماره 40 است .

فراهنگ (2 )**ه .ق ** 1601**

سرخط اخبار فرهنگ