۲۷ فروردین ۱۳۹۳، ۲۰:۵۳
کد خبر: 81125780
T T
۰ نفر

عارف:قهر و بي انگيزگي در قاموس اصلاح طلبي معني ندارد

۲۷ فروردین ۱۳۹۳، ۲۰:۵۳
کد خبر: 81125780
عارف:قهر و بي انگيزگي در قاموس اصلاح طلبي معني ندارد

مشهد- ايرنا- عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت:قهر و بي انگيزگي در قاموس اصلاح طلبي معني ندارد.

محمد رضا عارف كه به منظور افتتاح نخستين شعبه استاني بنياد اميد ايرانيان به مشهد سفر كرده است در جمع فعالان اجتماعي و مدني اين استان خراسان رضوي افزود:در اواخر سال 91 فضاي بي روح و سردي براي شركت در انتخابات خرداد 92 حاكم بود كه دوستان اصلاح طلب خراسان رضوي در شكستن اين فضا پيشگام بودند.

وي گفت:در اواسط آبان 89 خبرنگاري از من پرسيد انتخابات رياست جمهوري 92 را چگونه مي بينيد و من در پاسخ گفتم نگاه من به خرداد 1492 است پس 24 خرداد 92 براي ما يك پروژه بود كه خوشبختانه نه تنها در آن پيروز شديم كه حماسه حضور 73 درصدي مردم نيز شكل گرفت.

او در تشريح چرايي شكل گيري بنياد اميد ايرانيان با وجود بنياد باران اظهار داشت: در يك نگاه كلي توصيه ما توسعه نهادهاي مدني با تفكر اصلاح طلبي است و هر چه قدر تعداد تشكلهاي اصلاح طلب بيشتر باشد خوشحال تر مي شويم.

وي افزود:بنياد باران در ماههاي آخر دولت اصلاحات با هدف احصا و بهره برداري از تجارب مديران ارشد اصلاحلات شكل گرفت و حتي شرايط سني عضويت در آن عامدا به گونه اي تدوين شده بود كه هيچ فرد مديركل به پاييني نتواند در آن عضويت داشته باشد.

او گفت:اما اين تشكل به محضي كه خواست گسترش يابد و دامنه فعاليتهايش را افزايش دهد با مانع مواجه شد و به طور مثال وزارت علوم وقت مجوز پژوهشگاه را به اين تشكل نداد.

وي افزود:در همان دوران تعدادي از نخبگان، راه اندازي تشكلي را كه نقش اتاق فكر را داشته باشد و آموزش و تربيت جوانان را نيز بر عهده بگيرد مطرح كردند چون ميانسالان و بزرگسالان اصلاح طلب در بنياد باران متشكل بودند.

رييس بنياد اميد ايرانيان گفت:بنياد اميد ايرانيان در پاسخ به اين دغدغه در اواخر سال 1384 با رويكرد فعاليت در حوزه هاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي، علمي و با دغدغه توسعه همه جانبه كشور، ايجاد ساختاري براي بهره برداري از دانش و تجربه نخبگان و خبرگان در همه عرصه ها و ايجاد فرصتي براي حضور جوانان شايسته در عرصه مديريتي، تدوين رويكرد اعتدال و خردورزي در همه شئونات سياست ورزي و توسعه گفتمان كشورداري خردمندانه شكل گرفت.

عارف تاكيد كرد:در جمع بندي خود به اين تتيجه رسيديم كه بنياد اميد ايرانيان حزب نباشد بلكه بايد جايگاه و پايگاهي براي تعامل باشد.

وي گفت: اين بنياد از طريق ثبت شركتها در تاريخ هشتم شهريور 1388 مجوز فعاليت داشت اما چون من تاكيد داشتم كه مجوز فعاليت از وزارت كشور را نيز داشته باشيم تنها به فعاليتهاي ستادي پرداختيم.

او افزود:دولت پيشين شهامت اجازه فعاليت به بنياد اميد ايرانيان در قالب مجوز وزارت كشور را نداشت لذا چهار سال متمادي از اين كار سر باز زد و در نهايت در دولت يازدهم و در 25 اسفند 1392 يعني 9 ماه پس از انتخابات رياست جمهوري سال 92 مجوز فعاليت اين بنياد از طريق وزارت كشور صادر شد.

وي گفت:اين بيناد تاكنون موافقت اصولي تشكيل يك دانشگاه را نيز دريافت كرده اما چون هيات مديره اين دانشگاه را سه نفر از روساي اسبق دانشگاه تهران و سه نفر از وزراي اسبق وزارت علوم تشكيل مي دهند نخواسته ايم كه يك دانشگاه معمولي باشد و از طرفي با مشكل تامين مالي نيز براي راه اندازي اين دانشگاه مواجهيم و اين همه باعث شده كه راه اندازي اين دانشگاه تاكنون به تعويق بيفتد.

عارف افزود:ارزشهاي بنيادي بنياد اميد ايرانيان را مي توان اعتلاي ايران اسلامي به عنوان ارزش غايي، ميانه روي و اخلاق مداري در سياست، درايت و صداقت در رفتار و گفتار و جوانگرايي و شايسته سالاري دانست به طوري كه مي توان گفت جهت گيري اصلي بنياد اميد ايرانيان متوجه جوانان است.

وي گفت:ايجاد شعب شهرستاني در دستور كار بنياد اميد ايرانيان است و انتظار اين است كه اين بنياد در شهرستانها نيز فعال شود اما در اين خصوص با مشكل تامين منابع مالي مواجهيم چون يك سازمان مردم نهاد هستيم و بايد خودكفا باشيم.

او اظهار داشت:اين بنياد روي تاسيس چند انجمن خيريه نيز كار كرده است كه متاسفانه جواب مثبتي نگرفته است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت:بايد دولت تدبير و اميد را كه در شرايط تورم و رشد منفي اقتصادي روي كار آمده و نياز به حمايت دارد پشتيباني كنيم.

عارف افزود:دولت يازدهم مجبور به ورود به فاز دوم هدفمندي يارانه ها شد و بايد دانست كه صرف انصراف از دريافت يارانه مشكلي را حل نمي كند و انشاء ا... در فاز دوم هدفمندي يارانه ها دولت بتواند در جهت بهينه سازي منابع آزاد شده موفق شود.

وي گفت:نقد مشفقانه و دلسوزانه به نفع كشور است و حتي مي توان گفت كه هر نوع نقدي را بايد شنيد و بررسي كرد و در صورت مشفقانه نبودن نپذيرفت.

او در خصوص گفت و گوهاي هسته اي نيز اظهار داشت:اين مذاكرات بايد به نتيجه برسد و خط قرمز ما رسيدن به انرژي هسته اي صلح آميز است.

وي با اشاره به نزديكي ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن گفت:هم اكنون 48.2 درصد ظرفيت دانشگاههاي كشور در اختيار خانم هاست حال پرسش اينجاست كه آيا از اين جمعيت كه بر روي آن سرمايه گذاري شده به درستي استفاده مي شود يا خير؟

او تاكيد كرد:ما نمي توانيم با اتكاي به توان 50 درصدي كشور كه همان توان مردانه است پاسخگوي مطالبات 100 درصدي باشيم و به آرمانهاي سند چشم انداز دست يابيم لذا بايد از ظرفيت زنان متخصص و كارآمد و تحصيل كرده كشور نيز بهره مناسب را ببريم.

در پايان اين مراسم، آغاز به كار بنياد اميد ايرانيان در استان خراسان رضوي به عنوان نخستين شعبه اين بنياد اعلام شد.

/ 1922/659

سرخط اخبار استان‌ها