۵ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۰۱
کد خبر: 81098398
T T
۰ نفر
مجموع تجارت خارجی ایران در سال 92 بیش از 62،5 میلیارد دلار اعلام شد

تهران - ایرنا - معاون كمك های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مجموع ارزش تجارت خارجی ایران طی سال 92 به رقم 62 میلیارد و 507 میلیون دلار رسید.

یغما قلی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، مهمترین بازارهای هدف صادراتی كشور را بازار های پیرامونی از جمله عراق، امارات عربی متحده، افغانستان و چین دانست و افزود: از ابتدا تا پایان سال 92 ارزش واردات كالا به كشور، 32 میلیارد و 266 میلیون دلار و ارزش صادرات غیرنفتی به 29 میلیارد و 241 میلیون دلار رسیده است.

وی اضافه كرد: در این مدت ارزش صادرات قطعی كالاهای نفتی بدون احتساب میعانات گازی به 22 میلیارد و 877 میلیون دلار و ارزش كل واردات نیز به 33 میلیارد و 266 میلیون دلار رسید كه با مقایسه این آمار، تراز بازرگانی خارجی ایران بدون احتساب صادرات نفت خام و دیگر كالاهای غیرنفتی معادل 10 میلیارد و 389 میلیون دلار بود.

قلی زاده اظهار داشت: در این مدت ارزش واردات 59.25 درصد از كل ارزش مبادلات خارجی كشور را به خود اختصاص داد كه این رقم در مدت مشابه سال قبل 62.25 درصد بود.

وی با بیان اینكه در 5 ماهه نخست سال 92 میزان صادرات غیرنفتی به لحاظ ارزشی 6 درصد كاهش اما به لحاظ وزنی 13.5درصد افزایش داشته است، گفت: این موضوع نشان می دهد افزایش صادرات كالا با ارزش افزوده پایین تر بوده و این روند در راستای سیاست های صادراتی كشور نیست.

قلی زاده افزود: این كاهش باید با صادرات كالاهای با ارزش افزوده بیشتر جبران شود كه در این زمینه سیاست های حمایتی دولت تاثیرگذار خواهد بود.

معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به سیاست های حمایتی دولت در این زمینه، اظهار داشت: تسهیل رویه ها و مقررات تجاری با تمركز ویژه ای كه دولت جدید در 100 روز نخست برای رفع موانع داشتند، برخی از موانع در نظام بانكی و گمركی رفع شد.

وی افزود: امید كه تداوم این حمایت ها و تصمیم گیری هایی كه در دستور كار دولت است، زمینه رشد قابل توجه صادرات را فراهم كند.

قلی زاده سپس هدف گذاری صادراتی در سال 92 را 59 میلیارد دلاری غیرنفتی برشمرد و گفت: حدود 41 میلیارد دلار این رقم مربوط به صادرات كالا و 18 میلیارد دلار باقی مانده نیز به صادرات خدمات اختصاص دارد.

اقتصام (4)1574**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد