۲۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۴:۴۱
کد خبر: 81088368
T T
۰ نفر
واكنش ها به بیانیه وزارتی دولت لبنان با طعم مقاومت / برنده ها و بازنده ها

بیروت – ایرنا – بیانیه وزارتی دولت جدید لبنان آخرین دقایق جمعه شب با تاكید برحق مقاومت ضد صهیونیستی ملت لبنان در هیات وزیران لبنان تصویب شد و ناظران آن را یك پیروزی دیگر برای حزب الله و احزاب همسوی با آن در گروه 8 مارس توصیف كردند.

به گزارش ایرنا، مخالفان محور مقاومت ضد صهیونیستی در داخل لبنان با حمایت همپیمانان خارجی و منطقه ای خود مدت ها بود برای حذف مقاومت دست به هركاری زده بودند اما آتش توپخانه تهاجم گروه 14 مارس علیه حزب الله و محور مقاومت ساعاتی قبل از شروع جلسه هیات وزیران لبنان برای تصویب بیانیه وزارتی اوج گرفت و هرآنچه گلوله سیاسی داشتند هرچند« زنگ زده وقدیمی» شلیك كردند.

در مراسمی كه به بهانه تشكیل گروه 14 مارس عصر دیروز (جمعه) در بیروت پایتخت لبنان برگزار شد، این گروه همه گلادیاتورهای خود را به میدان فرستاد تا با « خنجرها و شمشیرهای زنگ زده » هم به گمان باطل خود سر مقاومت را قطع كنند.

در این مراسم ، « فواد سنیوره» نخست وزیر اسبق و رییس فراكسیون گروه 14 مارس ( المستقبل) در مجلس لبنان ، « سامی جمیل» عضو حزب الكتائب و نماینده مجلس و بویژه « سمیرجعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی ستاره این مراسم به روی صحنه آمدند وهرآنچه كه اتهام و اهانت بود هرچند تكراری و قدیمی نصیب محور مقاومت ضد صهیونیستی كردند و برآیند هشدارها و تهدیدهای آنها اگر چه به ظاهر اعضای این محور ازجمله ایران ، سوریه و حزب الله بودند اما در اصل خطاب به هیات وزیران لبنان بود كه در بیانیه وزارتی دولت تمام سلام نباید هیچ اشاره ای حتی به كلمه ( مقاومت) شود.

اما برخلاف این هشدارها و تهدیدها، هیات وزیران لبنان تسلیم مقاومت ، مقاومت شد و سرانجام در روز جشن گروه 14 مارس و برخلاف انتظار این گروه و حامیان منطقه ای و بین المللی آن، مقاومت پابرجا و مستحكم باقی ماند تا شادی جشن پیروزی های محور مقاومت در یبرود سوریه مضاعف شود.

این پیروزی مقاومت، واكنش های مختلفی را از سوی بازنده ها و برنده های بازی بیانیه وزارتی لبنان بدنبال داشت.

در این چارچوب روزنامه لبنانی « البناء» نوشت : بعدز آزادی شهرك الجراجیرتوسط ارتش سوریه از چنگ گروه های تروریستی تكفیری، همپیمانان غربی و عربی گروه 14 مارس به آن فشار وارد كردند كه باید تسلیم شود تا دولت « آشتی ملی » تشكیل شد و باردیگر این صحنه تكرار شد و در شب پیروزی آزادسازی یبرود باردیگر این گروه مجبور به تسلیم شد و به بیانیه وزارتی با طعم مقاومت تن داد.

گروه 14 مارس درعقب نشینی های آشكار كه توان توجیه آنها را برای هواداران خود ندارد، ابتدا از شعار« دولت بدون حزب الله» عقب نشست و حالا از « بیانیه وزارتی بدون مقاومت».



** برنده های اصلی

این روزنامه لبنانی در ادامه گزارش خود تاكید كرد: برنده اول این رویارویی سیاسی « لبنان» است كه اكنون یك دولت شرعی مطابق قانون اساسی دارد و مقاومت تضمینی برای آن است.

البناء برنده دوم را « مردم لبنان» دانسته و می افزاید: برنده دیگر « محور مقاومت» است كه قدرت خود را در معركه تشكیل دولت و بیانیه وزارتی هم به رخ دیگران كشید در حالی كه همزمان به موفقیت های بزرگی در نبرد یبرود دست یافته است.



** بازنده های اصلی

این روزنامه لبنانی برای این رویارویی سیاسی 3 بازنده به شرح زیر دسته بندی كرده است:

1- سخنرانان جشن 14 مارس كه هنگام سخنرانی علیه محور مقاومت صدایشان گوش ها را كر كرد ، رگ های گردنشان بیرون زد و صورت هایشان رنگ خون گرفت.

آنها دایم بر طبل غیرقانونی بودن مقاومت و سلاح آن كوبیدند و با هشدار به حزب الله از مقاومت لبنان خواستند كه از سوریه فوری خارج شود و حتی تهدید كردند كه امروز بهتر از فردا خواهد بود.

البته آنها می دانستند نیروهای مقاومت به دروازه های یبرود رسیده و دیگر كار از كار گذشته است و نمی توانند به گروه های تروریستی تكفیری كه در حال فرار هستند امیدی داشته باشند.

2-بازنده دوم « فواد سنیوره» نخست وزیرسابق لبنان بود كه امیدوار بود با استعفای تمام سلام یا بركناری او رایزنی ها نمایندگان مجلس برای تعیین نخست وزیر جدید شروع شود و او بتواند باردیگر به كاخ نخست وزیری بازگردد.

اما زمانی كه از « ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقی خواه شنید كه تمام تلاش خود را برای یافتن پیشنهادی مورد رضایت همه طرف ها بكار می گیرد تا تمام سلام در كاخ نخست وزیری بماند و بیانیه وزارتی هم مانند دولت متولد شود، شب را غمگین بسر برد و عصر جمعه تمام غمی كه در سینه حبس شده بود را یكجا فریاد كشید.

او شب تصویب بیانیه وزارتی را هم تا صبح غمگین سپری كرد زیرا تمام سلام استعفا نكرد، بركنار نشد و حالا خود را برای گرفتن اخد رای اعتماد از مجلس نمایندگان آماده می كند.

3- سومین بازنده « میشل سلیمان» رییس جمهوری و طرح تمدید دوران ریاست جمهوری او بود، به نظر می رسد كه سلیمان تمام پل های پشت سر خود را با حمله به مقاومت و چوبین خواندن آن خراب كرده باشد.

طرخ تمدید ریاست جمهوری میشل سلیمان را هر چند خود او رد می كرد اما یك گروه متشكل از « نهاد المشنوق» وزیركشور،« الیس شبطینی» یك وزیر دیگردولت سلام و « فواد السعد» از وزیران سابق آن را برنامه ریزی كرده و سرگرم اجرایش بودند و تمام امید آنها این بود كه بیانیه وزارتی تصویب نشود و آنگاه بگویند كه تمدید ریاست جمهوری سلیمان تنها گزینه خروج لبنان از بحران سیاسی است.



اما در این میان واكنش برخی شخصیت و گروه های سیاسی به تولد بیانیه وزارتی با طعم مقاومت هم جالب است.



** حزب الكتائب

الان حكیم ، سجعان قزی و رمزی جریح وزیران عضو حزب الكتائب كه درقبال بند مقاومت تحفظ كرده اند ، علت آن را قرار نگرفتن مقاومت تحت سیطره و نظارت دولت دانستند و البته گفتند كه دفتر سیاسی این حزب امروز(شنبه) تشكیل می شود و در این باره تصمیم نهایی را می گیرد كه می تواند استعفای وزیران الكتائب و یا پذیرش كامل یا بخشی از بیانیه وزارتی باشد.

« امین جمیل» رییس حزب الكتائب كه در خارج لبنان بسر می برد ، قرار است امروز به لبنان برای شركت درجلسه كمیته سیاسی این حزب بازگردد.



** وزیر دادگستری

« اشرف ریفی» هم كه نسبت به بیانیه وزارتی دولت تمام سلام اعلام تحفظ كرده است، گفت كه انتظار داشتیم تا این بیانیه حزب الله را به خروج از سوریه واداركند.

وزیر دادگستری لبنان درعین حال گفت كه این اقدامش، انتقام گیری از حزب الله كه اجازه نداد او وزیر كشور شود، نبوده است.

وی سه موضوع را برای اعلام تحفظ خود ذكر كرد كه شامل « قرار نگرفتن مقاومت تحت سطره دولت»،« عدم درخواست از حزب الله برای خروج از سوریه» و « عدم درخواست از حزب الله برای پایان دادن به اقدامات امنیتی » می باشد.

اشرف ریفی گفته است كه نباید درمسیر مرزهای سوریه تا بیروت و دیگر شهرهای لبنان پست های ایست و بازرسی توسط نیروهای مقاومت بویژه در شهرهای عرسال و اللبوه تشكیل شود و این اقدام موجب ضربه به ثبات در همه لبنان می شود.



** وزیر ارتباطات

« پطرس حرب» وزیر ارتباطات و عضو گروه 14 مارس هم كه قبلا گفته بود اگر مقاومت در بیانیه وزارتی دولت تمام سلام باشد، استعفا می كند، گفت : همه بندهایی كه مشكل آفرین شده بودند از جمله معادله ارتش ، ملت و مقاومت ، اعلامیه بعبدا و سیاست خویشتنداری حذف شدند.

وی درعین حال افزود : دراین بیانه بر حق مقاومت در مقابل تجاوزهای احتمالی اسراییل تاكید شده هر چند دولت مسئول خوانده شده است.



** وزیر خارجه

« جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان كه قبلا بارها تاكید كرده بود هیچكس و طرفی نمی تواند مقاومت را از قاموس لبنان حذف كند، گفت كه مخالفان مقاومت تنها وقت كشی كردند و سرانجام به نتیجه دلخواه رسیدیم؛و به مردم لبنان تبریك می گویم و این لبنان بود كه پیروز شد.



** وزیر دارایی

« علی حسن خلیل» وزیر دارایی لبنان هم تاكید كرد: آنچه بدست آمد همان بود كه ما از روز اول بدنبال آن بودیم یعنی اصول ملی، اكنون از بیانیه وزارتی راضی هستیم و در مجلس به آن رای می دهیم.



** رای اعتماد

« نبیه بری » رییس مجلس لبنان از نمایندگان این مجلس دعوت كرده است تا روزهای چهارشنبه و پنجشنبه آینده در جلسات پارلمان برای بررسی و تصویب نهایی بیانیه وزارتی و رای اعتماد به دولت تمام سلام شركت كنند.

مهمترین وظایف این دولت كه عمری حدود 90 روز دارد ، برقراری امنیت و ثبات در لبنان و فراهم كردن شرایط انتخاب رییس جمهوری جدید است كه این خود چالشی دیگر برای لبنان است البته این رقابت در میان مسیحیان این كشور خواهد بود و خط ونشان كشیدن های سران جریان های مسیحی لبنان از هم اكنون شروع شده است.

در حالیكه از « میشل عون» رییس جریان ملی آزاد لبنان و همپیمان با گروه 8 مارس به عنوان نامزد اصلی یاد می شود ، « سمیرجعجع» در سخنرانی روز جمعه خود گفت كه رییس جمهوری آینده یك شخصیت مسیحی مارونی از گروه 14 مارس باید باشد و این بازی سیاسی همچنان ادامه دارد و در لبنان توقفی برای آن قابل تصور نیست.

خاورم ** 1324

سرخط اخبار جهان