۱۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۴:۳۳
کد خبر: 81077704
T T
۰ نفر
كشورهای جهان به توسعه روابط و همكاری با ایران علاقه مند شده اند

مسكو- ایرنا- 'گئورگی پتروف' معاون اتاق صنایع و بازرگانی روسیه گفت: بسیاری از كشورهای جهان به همكاری با ایران علاقه مند شده اند و همه در انتظار لغو تحریم های اقتصادی در مورد این كشور هستند.

پتروف روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پتانسیل های بزرگ ایران در حوزه های اقتصادی و صنعتی اظهار داشت: اقتصاد ایران بسرعت در حال رشد و وضعیت بازار این كشور جذاب است كه همین امر بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب می كند.

وی افزود: متاسفانه در 3 سال اخیر اعمال تحریم های یكجانبه غرب مانع توسعه همكاری های ایران با كشورهای مختلف شده است.

پتروف اضافه كرد: شركت های روسیه نیز به همكاری با ایران و مشاركت در طرح های مختلف این كشور بویژه در عرصه های انرژی و نفت و گاز علاقه مند هستند، اما بسیاری از ترس تحریم های غرب و آمریكا مجبور به كنار ماندن از طرح های پرمنفعت ایران شده اند.

معاون اتاق صنایع و بازرگانی روسیه گفت: ایران كشور همسایه ما و شریك تجاری مهم در منطقه است و به اهمیت روابط با این كشور واقف هستیم.

وی با اشاره به دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه در بیشكك و توافق آنها برای گسترش همكاری های بازرگانی دو كشور اضافه كرد: این امر شرایط خوب و بسیار مساعدی را برای توسعه همكاری های مسكو و تهران ایجاد كرده است.

مقام اقتصادی روس با اشاره به پتانسیل همكاری های ایران و روسیه، سطح كنونی مبادلات بازرگانی را بسیار كم خواند و افزود: دو كشور باید حجم مبادلات بازرگانی دوجانبه را به سطح 10 میلیارد دلار برسانند.

وی افزود: خوشبختانه تحریم های یكجانبه ایران شكاف برداشته است و به شركای ایرانی این واقعه مهم و نویدبخش را تبریك می گوییم.

پتروف اضافه كرد: امیدواریم با دستیابی ایران و جامعه جهانی به توافق جامع در مورد برنامه هسته ای این كشور تحریم ها بطور كامل لغو شود و باید از این فرصت كمال استفاده را برد.

معاون اتاق صنایع و بازرگانی روسیه با بیان این كه خصوصیت مهم روابط ایران و روسیه همكاری های وسیع مناطق دو كشور است، اظهار داشت: بین مناطق دو كشور روابط تجاری گسترده ای برقرار شده است كه از آن جمله می توان به روابط استان های ولگاگراد، ساراتف و آستراخان با استان های شمالی ایران اشاره كرد.

وی با اشاره به سفر هیات های تجاری از كشورهای مختلف جهان به ایران گفت: هر روز شاهدیم كه مقامها و هیات های بازرگانی جدیدی از كشورهای مختلف بویژه اروپایی به ایران سفر می كنند و امیدوارم ما روسها نیز از این قافله عقب نمانیم.

پتروف ابراز امیدواری كرد كه محافل تجاری روسیه جایگاه شایسته ای در سیستم اقتصادی و بازرگانی ایران به خود اختصاص دهند و شركای ایرانی نیز به همین گونه فعالیت كنند تا سطح روابط دو كشور به سطح مورد نظر روسای جمهوری دو كشور برسد.

اروپام/2242**518** 1337

سرخط اخبار جهان