مقابله جدی دولت لبنان با تروریسم/ نزدیك شدن تهران و ریاض برای وحدت جهان اسلام

بیروت- ایرنا - خطبا و امامان نماز جمعه این هفته شهرهای مختلف لبنان ، انفجارهای تروریستی مقابل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و موسسه دارالایتام اسلامی در منطقه بئر حسن ضاحیه جنوبی بیروت را محكوم كردند و از دولت جدید این كشور خواستند تا بطورجدی با تروریسم تكفیری مقابله كند.

به گزارش ایرنا، امامان نماز جمعه این هفته لبنان نسبت به توطئه تكفیری های تروریست برای ایجاد فتنه مذهبی در این كشور هشدار دادند و حتی شیخ «احمد قبلان» در خطبه های این هفته مسجد امام حسین (ع) منطقه «برج البراجنه» بیروت گفت: ما از هر ابتكارعمل اسلامی كه دیدگاه های تهران و ریاض را به یكدیگر با هدف به شكست كشاندن طرح های فتنه انگیزمیان مسلمانان نزدیك كند ، حمایت می كنیم.





** توصیه به حاكمان بحرین

نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته كه در محل این مجلس اقامه كرد، برای مقابله با فتنه و بهبود اوضاع لبنان همه علمای مسلمان و مسیحی و مصلحان را به همكاری فراخواند.

شیخ «عبدالامیر قبلان» ، همكاری همه گروه ها و جریان های سیاسی لبنان را برای خارج كردن این كشور از دایره بحران های خطرناك و از بین برنده روح تفاهم ضروری خواند و گفت كه بیانیه وزارتی دولت جدید لبنان باید بر مبارزه با تروریسم و تعامل لبنانی ها با هدف دور كردن لبنان از فتنه ها و توطئه های ویرانگر تاكید كند.

وی از حاكمان بحرین خواست كه با پایبندی به اصول اسلام و دوری از اقدامات ضرر رساننده و با عقلانیت و انصاف با مسائل برخورد كنند و حقوق مخالفان را محترم بشمارند.

شیخ عبدالامیر قبلان خاطرنشان كرد: همه بحرینی ها باید با یكدیگر برای اصلاحات و حل بحران از طریق گفت وگو همكاری كنند و به قواعد صلح و راه هدایت پایبند باشند.



** جنایات تروریست های تكفیری با هیچ معیار دینی سازگار نیست

«سیدعلی فضل الله» خطیب جمعه شیعیان بیروت، گفت: دو انفجار تروریستی در منطقه «بئر حسن» بار دیگر از طبیعت و خوی جنایتكارانه عاملان آن پرده برداشت، اینگونه اقدامات را با هیچ معیار دینی و انسانی نمی توان توجیه كرد.

وی كه نماز جمعه این هفته را در مسجد امامین حسنین (ع) ضاحیه جنوبی بیروت اقامه كرد، با تاكید بر اینكه این جنایتكاران نمی توانند با خون مردم و با ترساندن آنها به اهداف خود برسند، افزود: هم اكنون از تمام مراجع دینی، سیاسی، اجتماعی و رسانه ای انتظار می رود كه در برابر این منطق تروریستی و تمام كسانی كه اقدامات آنها را توجیه می كنند، بایستند تا تمامی روزنه ها به روی آنها بسته شود.

سید علی فضل الله با بیان اینكه در این مرحله باید از اتهام زنی به یكدیگر خودداری كرد، اظهارداشت: از دولت جدید انتظار می رود كه به درد و مشكلات مردم لبنان رسیدگی كند و نسبت به آینده آنها اهتمام داشته و با صدور یك بیانیه وزارتی مناسب به مبارزه با تمام چالش های پیش رو برود.

خطیب جمعه شیعیان بیروت خطر رژیم صهیونیستی و نقض دایمی حریم هوایی و زمینی لبنان توسط جنگنده ها و هواپیماهای شناسایی ارتش این رژیم را خاطرنشان كرد و گفت كه این رژیم همچنان لبنان را به جنگی دیگر تهدید می كند و مقابله با این تهدید مسئولیتی بر دوش تمامی ما بویژه برای حل تمامی مشكلات امنیتی در لبنان است.

وی با اشاره به چالش های اقتصادی لبنان، بویژه مساله نفت و پناهجویان سوری، افزود: توقع ما از دولت جدید، بیشتر از توان آن نیست، چرا كه پیچیدگی های این مسیر را بخوبی می دانیم، اما تنها چیزی كه ما از دولت می خواهیم، بذل تمامی تلاش خود برای حل و فصل پرونده های موجود است.

سیدعلی فضل الله به مشكلات امنیتی در شهر شمالی طرابلس اشاره و تصریح كرد: برخی می خواهند طرابلس در حالت بی ثباتی، كشتارهای بی دلیل و ترور باقی بماند و مهمترین مساله این است كه حمایت از مخلان امنیت مردم این شهر برداشته شود.



** تكفیری ها درصدد ایجاد فتنه مذهبی در لبنان هستند

خطیب جمعه شیعیان جنوب لبنان نیز در خطبه های این هفته كه در مجتمع حضرت زهرا (س) در شهر صیدا اقامه كرد، گفت: گروهك های تروریستی تكفیری تنها زبانی كه می فهمند، زبان مرگ، نفرت و فتنه های مذهبی است.

علامه شیخ «عفیف نابلسی» با تاكید بر اینكه همزیستی مسالمت آمیز در لبنان با اندیشه تكفیری در تناقض آشكار است، افزود: مسئولیت مقابله با این تهدید و همچنین حفظ امنیت تنها برعهده دولت نیست و مردم نیز در این رابطه مسئولیت های خود را در دفاع از كشور و ثروت های عمومی باید برعهده بگیرند.

وی با اشاره به انفجارهای تروریستی كه گاه و بیگاه اماكن مختلف لبنان را هدف قرار می دهد، اظهارداشت: این انفجارها باید مشوقی برای همه به منظور تلاش بیشتر برای بستن راه های مقابل این گروهك های گمراه باشد؛ گروه هایی كه تنها به دنبال ایجاد فتنه مذهبی هستند.

علامه نابلسی با تاكید بر اینكه لبنان نمی تواند با اندیشه های تكفیری به حیات خود ادامه دهد، خاطرنشان كرد: هیچ یك از جریان ها در لبنان از این انفجارهای تروریستی خونبار كه با شعار اسلام صورت می گیرند، بهره نمی برد، این انفجارها تنها سبب دور شدن این گروه ها از یكدیگر می شود.

خطیب جمعه شیعیان صیدا با تاكید براینكه باید با قدرت تمام از لبنان حمایت كرد، گفت: اكنون فرصتی برای تعلل و سیاست بازی نیست، چرا كه تكفیری ها از هر اختلاف سیاسی بهره می برند و بنابراین همه لبنانی ها باید با وحدت خود به دنبال حفظ امنیت و ثبات لبنان باشیم.



** حمایت از نزدیك شدن تهران و ریاض

خطیب نماز جمعه منطقه «برج البراجنه» بیروت تاكید كرد: ما از هر ابتكارعمل اسلامی كه دیدگاه های تهران و ریاض را به یكدیگر با هدف به شكست كشاندن برنامه ریزی ها و طرح های فتنه انگیز میان مسلمانان نزدیك كند، حمایت می كنیم.

به گزارش ایرنا، شیخ «احمد قبلان» كه خطبه های نماز جمعه این هفته را در مسجد امام حسین (ع) اقامه كرد، گفت: نزدیكی روابط میان عربستان و ایران به وحدت جهان اسلام در یك چارچوب دینی، اخلاقی و انسانی كمك می كند.

شیخ قبلان، عملیات های تروریستی در مناطق مختلف لبنان را محكوم كرد و اظهارداشت: آخرین این عملیات ها را در مقابل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شاهد بودیم كه طی آن 11 تن شهید و بیش از 130 تن مجروح شدند.

خطیب نماز جمعه منطقه برج البراجنه بیروت خطاب به سیاستمداران لبنانی تاكید كرد: همچنان خطر تروریسم و جریان های تكفیری در حال بزرگ شدن است، بنابر این باید تمامی خصومت ها و اختلاف های سیاسی و غیر سیاسی را كنار بگذاریم تا بتوان به مقابله با این خطرها و چالش ها رفت.

وی با اشاره به تشكیل دولت جدید لبنان گفت: امیدواریم كه این فرصت پیش آمده با صدور یك بیانیه وزارتی مناسب تكمیل شود و در نهایت نیروهای امنیتی و نظامی لبنان بتوانند با اجرای یك طرح فراگیر، جریان های تروریستی را متلاشی كرده و مناطق عرسال، طرابلس و دیگر نقاط شمالی لبنان را از فتنه آزاد كنند.

خاورم**2024 ** 1324

سرخط اخبار جهان