۴ بهمن ۱۳۹۲، ۱۷:۴۰
کد خبر: 81008879
T T
۰ نفر

تهران- ایرنا- تارنمای خبری 'گلوبال پست' با بررسی فعالیت‌های گروه‌های افراطی وابسته به القاعده در شبكه‌های اجتماعی در اینترنت، به بحث عضوگیری این گروه‌ها از این طریق برای درگیری‌های سوریه و نگرانی‌های مرتبط با آن پرداخت.

گلوبال پست در این رابطه نوشت: از سال گذشته میلادی (2013) تاكنون، گزارش‌هایی مبنی بر افزایش تعداد آلبانیایی‌هایی كه برای القاعده در سوریه می‌جنگند منتشر شده است. همچنین ده‌ها ویدیو در گروه‌های موجود در فیسبوك منتشر شده است كه با هدف گسترش افراط گرایی ایجاد شده‌اند.

القاعده با استفاده از بحران و درگیری در سوریه توانسته است در آلبانی پایگاهی نه چندان وسیع اما قدرتمند ایجاد كند كه از طریق شبكه‌های اجتماعی اینترنتی در حال عضوگیری است.

با در نظر گرفتن تفاوت بسیار زیاد آمارها از منابع مختلف در مورد جنگجویان خارجی در سوریه، مركز بین‌المللی مطالعه افراط‌ گرایی، تعداد این افراد را 8 هزار و 500 تن از 74 كشور خارجی تخمین می‌زند كه در طول دو سال گذشته وارد سوریه شده‌اند. بیشتر این افراد در جبهه النصره و گروه داعش، دو گروه وابسته به القاعده فعال هستند.

این گروه‌ها با استفاده از اینترنت و شرح فعالیت‌هایشان سعی در عضو گیری دارند كه تا به حال نیز توانسته‌اند مخاطبان خود را پیدا كنند.

یكی از این گروه‌های مجازی، گروهی موسوم به 'غرور اسلامی' با نزدیك به 2 هزار و 800 عضو است كه فعالیت‌های گروه داعش را منتشر می‌كند. این گروه دعوت و عضوگیریش را برای آنچه كه از آن به عنوان 'جهاد و حمله به فرهنگ غربی و دمكراسی' یاد می‌كند، انجام می‌دهد.

این گروه مجازی، برخی از ویدیوهای خود را با زبان آلبانیایی منتشر و برای آلبانیایی تبارهایی كه در ركاب القاعده در سوریه كشته شده‌اند طلب مغفرت می‌كند.

یك صفحه دیگر در فیسبوك كه شبه نظامیان آلبانیایی عضو داعش آن را اداره می‌كنند، از اسامه بن لادن بنیانگذار گروه تروریستی القاعده و 'ابومصعب الزرقاوی' رهبر القاعده در عراق یاد می‌كند.

'آرون زلین' محقق موسسه واشنگتن در امور سیاست‌های شرق نزدیك می‌گوید: اگرچه فیسبوك همواره محتوای منتشر شده توسط شبه نظامیان را پاك می‌كند اما پاك كردن همه فعالیت‌ها در این شبكه اجتماعی به دلیل بالا بودن حجم مطالب، بسیار دشوار است.

همچنین در شبكه به اشتراك گذاری ویدیوی گوگل (یوتوب) نیز برخی از اعضای وابسته به القاعده از مسلمانان می‌خواهند كه به این نبرد بپیوندند و كشوری را بر اساس قوانین اسلامی تشكیل دهند.

آرون زلین، معتقد است فعالیت این گروه‌ها در شبكه‌های مجازی را نمی توان تهدید جدی به حساب آورد زیرا گروه‌های افراطی فعال در شمال آفریقا، یمن، عراق و افغانستان نیز از آنها استفاده می كنند و تا به حال نتوانسته‌اند از این طریق عضوگیری كنند.

اما در مورد سوریه، به دلیل عوامل خاص این كشور، این شبكه‌ها توانسته‌اند عضوگیری كنند و این ارتباط كمتری با نفس فناوری دارد.

در همین راستا، 'دومینیك موران' یك مشاور امنیت خاورمیانه در تل‌آویو می‌گوید كه استفاده شبه نظامیان از شبكه‌های اجتماعی فرصتی مناسب برای فعالیت و شناسایی به سازمان‌های امنیتی می‌دهد.

وی گفت: استفاده از شبكه‌های مجازی اینترنتی با در نظر گرفتن نقص‌هایی در رعایت امنیت از سوی این گروه‌ها را می‌توان به عنوان یك نقطه مثبت از نظر سازمان‌های امنیتی دید كه به آنها اجازه می‌دهد برخی روابط را ترسیم و ماهیت و گستره فعالیت‌های آنان را درك كنند.

http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/europe/140123/albania-isis-al-qaeda-social-media-europe

مترجمام/9242** 2023

سرخط اخبار جهان