پوتین: درگذشت آیت الله رئیسی ضایعه بزرگی است / به تقویت روابط با ایران ادامه می‌دهیم

تهران- ایرنا- ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه درگذشت (شهادت) آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران ضایعه بزرگی است، تاکید کرد: به تقویت روابط با ایران ادامه می‌دهیم و روسیه هرچه در توان دارد انجام خواهد داد تا توسعه روابط تهران و مسکو مانند گذشته ادامه پیدا کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، ویاچسلاو ولودین رئیس مجلس دومای روسیه سه‌شنبه شب با پوتین رئیس جمهور این کشور دیدار کرد و گفت که فردا صبح (چهارشنبه) برای شرکت در مراسم تشییع پیکر شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به تهران سفر می‌کند.

پوتین در این دیدار از رئیس مجلس دومای دولتی خواست تا ضمن عرض تسلیت به رهبر معظم انقلاب اسلامی، اطلاع دهد که روسیه امیدوار است توسعه روابط مسکو - تهران به همین روال کنونی ادامه یابد.

رئیس جمهور روسیه همچنین با بیان اینکه آیت الله رئیسی شریک بسیار قابل اعتمادی بود و اگر در مورد چیزی با وی به توافق می‌رسیدیم، همیشه می‌توانستیم مطمئن باشیم که این توافق‌ها محقق می‌شوند، گفت: درگذشت آیت الله رئیسی ضایعه بزرگی است.

وی همچنین در این دیدار از آمادکی‌ روسیه برای کمک به ایران جهت بررسی دلایل این سانحه خبر داد.

به گزارش ایرنا، یک منبع پارلمانی در روسیه پیش تر گفت: ویاچسلاو ولودین رئیس دومای دولتی به نمایندگی از روسیه در آئین تشییع پیکر (آیت الله) سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران حضور خواهد یافت.

این منبع پارلمانی که به نام وی اشاره‌ای نشده است در در گفت وگو با خبرگزاری تاس،‌ افزود: رئیس دومای دولتی در این آئین که در مشهد برگزار خواهد شد، حاضر خواهد بود.

ویاچسلاو ولودین رئیس دومای دولتی روسیه پیش از این با ارسال پیامی به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، نوشت: درگذشت (آیت الله) سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران و هیأت همراه در اثر سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی را صمیمانه تسلیت می‌گویم.

وی در این پیام تسلیت، افزود: آقای رئیسی، فرزند وفادار کشورش، همواره از منافع ایران دفاع کرد، برای استقلال و تحکیم حاکمیت آن در دنیای چند قطبی مبارزه کرد. نمی‌توان سهم سید ابراهیم رئیسی در تقویت روابط دوستانه روسیه و ایران را نادیده گرفت.

رئیس دومای دولتی روسیه خاطرنشان کرد: این سانحه یک ضایعه بزرگ برای همه ما است. ما شریک اندوه مردم ایران هستیم. خواهشمندم مراتب همدردی اینجانب را به خانواده و نزدیکان جانباختگان برسانید.

دوما نام یکی از دو پارلمان در ساختار سیاسی روسیه است. نمایندگان «دومای دولتی» بر اساس رأی شهروندان فدراسیون روسیه به مدت پنج سال انتخاب می‌شوند.

طبق قوانین روسیه طرح یا لایحه‌ای که در دوما (مجلس سفلی) به تصویب نهایی برسد باید در شورای فدراسیون (مجلس سنا) نیز تائید شود و پس از امضای رئیس‌جمهور اعتبار قانونی پیدا می‌کند.

پیش از این، رئیس‌جمهور، رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنا)، نخست‌وزیر، دبیر شورای امنیت، وزیر خارجه،‌ رئیس کمیته بین‌الملل دوما، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس، رئیس اداره امور دینی مسلمانان، مدیران و فعالان رسانه‌ و برخی دیگر از مقامات و شخصیت‌های روسیه، در پیام‌های جداگانه عروج شهادت گونه رئیس جمهور ایران و همراهان وی را تسلیت گفته بودند.

شماری از شهروندان مسکو پایتخت روسیه نیز روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ و ساعتی پس از انتشار خبر شهادت رئیس‌جمهور اسلامی ایران و همراهان وی در سانحه هوایی، با اهدای گل به سفارت کشورمان در مسکو با مردم ایران ابراز همدردی کردند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نائل آمدند.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

این ضایعه ناگوار تاکنون با موجی از واکنش‌ها در سراسر جهان مواجه شده است. ساعاتی پیش پرچم سازمان ملل متحد در مقرهای این سازمان در نیویورک، وین، ژنو و لندن به حالت نیمه برافراشته درآمد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha