۲ بهمن ۱۳۹۲، ۲۰:۱۶
کد خبر: 81006899
T T
۰ نفر

تهران - ایرنا - 'ولید المعلم' وزیر امور خارجه سوریه روز چهارشنبه در افتتاحیه كنفرانس ژنو 2 گفت: آن دسته از كسانی كه به نمایندگی از سوی ملت سوریه سخن می گویند، نباید به ملت خود خیانت كرده و یا مزدور دشمنان باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، المعلم خطاب به مخالفان دولت سوریه شركت كننده در این كنفرانس افزود: شما ای كسانی كه به نمایندگی از سوی ملت سوریه سخن می رانید، تا كنون برای این ملت چه كرده اید ؟ به جز گروههای تروریستی مسلح چه ایده و برنامه ای داشته اید ؟ یقین دارم كه شما هیچ اختیاری از خود ندارید و این موضوع بر همگان روشن و آشكار است .

وزیر امور خارجه سوریه توضیح داد: هر كس می خواهد به نمایندگی از سوی ملت سخن بگوید به سوریه تشریف ببرد . هر كس می خواهد به نمایندگی از سوی ملت سوریه سخن بگوید باید سه سال در برابر تروریسم ایستادگی و مقاومت كرده باشد و پس از آن به اینجا آمده و به عنوان نماینده ملت سخن گوید.

المعلم ادامه داد: آنچه كه در سوریه جریان دارد آیا كاملا ثمره تلاش خارجی ها است ؟ خیر ، سوری های حاضر در این سالن در تحولات سوریه شركت كردند و زمینه را فراهم آوردند كه بهای آن چیزی جز ریخته شدن خون ملت سوریه نبود. كسانی كه مدعی اند نماینده رویكرد ملت سوریه هستند از نظر سیاسی صد بار تاكنون با یكدیگر اختلاف پیدا كرده اند و رهبران در صحنه آنها به سرتاسر كره زمین پناهنده شده اند.

المعلم همچنین از كشورهای عرب حوزه خلیج فارس كه از مخالفان سوریه حمایت می كنند به شدت انتقاد كرد.

وزیر امور خارجه سوریه ادامه داد: مایه تاسف من و ملت سوریه است كه نمایندگان برخی از كشورهای حاضر در این سالن دست شان به خون ملت سوریه آغشته شده و برخی از كشورها تروریسم را به سوریه صادر كردند و از نظر رسانه ای و مالی و تسلیحاتی تروریست ها را تشویق و تقویت كرده اند و به گروههای نامشروع مشروعیت بخشیده و برخی را نامشروع جلوه دادند.

وی افزود: كشورهایی كه به دژ استوار و نفوذناپذیر سوریه سنگ پرتاب كردند باید به خانه شیشه ای لرزان خود نگاهی می افكندند. آنها با بی شرمی تمام به ما درس دمكراسی و پیشرفت می دهند در حالیكه خود غرق در جاهلیت و عقب ماندگی هستند .

المعلم افزود: پس از كنار رفتن نقاب، چهره واقعی آنها برملا شد. آنها می خواستند با صدور مهم ترین محصول ملی خود یعنی تروریسم ثبات سوریه را برهم زنند و این كشور را از بین ببرند. آنها از دلارهای نفتی خود برای خرید سلاح و اعزام نیروهای مزدور بهره بردند.

وزیر امور خارجه سوریه در ادامه این پرسش را مطرح كرد كه چه كسی به شما و آنها گفته است كه ملت سوریه می خواهد هزاران سال به عقب برگردد؟

المعلم همچنین از رجب طیب ادوغان نخست وزیر تركیه كه دولت متبوع وی از مخالفان سوریه حمایت می كند به عنوان حامیان تروریست های حاضر در سوریه نام برد.

وی گفت : اگر دولت اردوغان نبود ، سوریه چنین وضعی نمی یافت. تركیه تروریستها را آموزش داد و مسلح كرد و به داخل سوریه فرستاد. آنها فراموش كرده بودند كه ممكن است آتش این فتنه دامن آنها را نیز بگیرد كه گرفته زیرا تروریسم دین ندارد و وفادار كسی نیست و تنها به خود وفا می كند.

المعلم به شركت كنندگان در كنفرانس ژنو 2نیز گفت : بیاید برای مبارزه با تروریسم و گفت و گو در سرزمین سوریه دست به دست هم دهیم.

وی افزود: اگر واقعا نگران وضعیت ملت سوریه هستید، از ما دست بردارید و به فرستادن سلاح به داخل سوریه و حمایت از تروریست ها و مجازاتها و محاصره مردم كشورمان پایان دهید و راه عقل و منطق در پیش گیرید .

المعلم همچنین خطاب به وزیرخارجه آمریكا گفت: آقای كری این ملت سوریه است كه به تنهایی حق دارد ،‌رییس جمهور و نظام حاكم بر خود را تعیین و مشخص كند.ما در سوریه با یكدست تروریسم را می كوبیم و با دست دیگر كشورمان را می سازیم.

نشت ژنو 2 كه به بررسی بحران سوریه اختصاص دارد از امروز در مونترو سوئیس آغاز بكار كرد.

مترجمام ** 1487 **1010
۰ نفر

سرخط اخبار جهان